Milieuorganisatie T&E: Toyota ligt bij elektrificatie het verst achter op schema

0

De autofabrikanten Stellantis, BMW, Daimler, Toyota en Jaguar Land Rover voldoen volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) bij lange na niet aan de doelstelling om in 2030 alleen volledig elektrische auto’s te kunnen verkopen. Dat komt doordat het transitietempo te traag verloopt.

Alleen de Volkswagen Groep en Volvo liggen op koers om te voldoen aan de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen, zo concludeert (T&E) na bestudering van de elektrische voortgang van 10 autofabrikanten. Hoewel er nog geen verkoopverbod op modellen met een verbrandingsmotor van kracht is, wordt daar onder andere door Nederland toch voor gepleit. Uit een onderzoek van PwC bleek onlangs dat een verbod vanaf 2030 haalbaar is.

Stellantis, BMW, Daimler, Toyota en Jaguar Land Rover scoren slecht als het gaat om de totale verkopen van batterij elektrische auto’s. Zij hanteren geen duidelijke industriële strategie en missen een uitfaseringsdoelstelling voor modellen met een verbrandingsmotor. Volgens T&E zijn BMW, Toyota (inclusief Lexus) en Daimler te afhankelijk van de verkoop van (plug-in) hybride uitvoeringen. Voor Stellantis, dat 14 merken in haar portfolio heeft, geldt dat de elektrificatie strategie voor Alfa Romeo nog moet beginnen. Aan DS zou ook het verwijt gemaakt kunnen worden te sterk afhankelijk te zijn van de verkoop van stekker hybride modellen.

Volgens Julia Poliscanova, senior directeur voertuigen en elektrische mobiliteit bij T&E (voor een milieuclub lijkt Autointernationaal dat een dure functie, maar dit terzijde), doen autofabrikanten hun uiterste best om de productie van elektrische auto’s te vergroten, maar leidt dat niet tot het gewenste resultaat. “In werkelijkheid zijn de meesten mijlenver verwijderd van waar ze moeten zijn. Zelf ambitieuze autofabrikanten missen een geschikte strategie”, aldus Poliscanova. Toch twijfelt zij er niet aan dat het in de toekomst mogelijk is fossiel vrije en enkel volledig elektrische auto’s te produceren. Maar dan moet de Europese Unie wel strakkere richtlijnen opstellen. “Beleidsmakers kunnen het niet langer aan de autofabrikanten overlaten om de gewenste doelstelling van een volledige verkoop van elektrische auto’s te realiseren. Doelstellingen moeten geleidelijk scherper gesteld worden. Zodoende moeten autofabrikanten zich niet alleen conformeren aan het uitfaseren van fossiele brandstoffen, maar gaan ze ook een strategie ontwikkelen om die doelstelling op tijd te bereiken”.

De uitkomst van het T&O onderzoek is opmerkelijk, omdat alle fabrikanten fors investeren in de elektrificatie. Zo verhoogde Ford onlangs zijn budget voor budget voor elektrificatie tot 25 miljard dollar, zet BMW vaart achter de elektrificatie (met name voor dochter Mini), terwijl het merk Jaguar van Jaguar Land Rover vanaf 2025 verder gaat als aanbieder van enkel volledig elektrische auto’s. Ook Renault en Volvo laten zich niet onbetuigd. Fiat heeft aangegeven in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te willen verkopen.

Reageren is niet mogelijk.