Mobilize Duo: ontdek de nieuwe elektrische vierwieler van Renault

0

Mobilize lanceert de Duo. Dit voertuig wordt aangeboden op basis van autodelen. Mobilize is een nieuwe, vierde merk van de Renault Groep (naast het hoofdlabel, Dacia / Lada en Alpine) en werd in januari al gelanceerd. Het autodeel voertuig Duo gaat in 2023 in productie.

Door Mobilize een aparte status binnen de Renault Groep te geven, kan dit nieuwe merk een eigenzinnige koers gaan varen, zowel met haar producten als in haar aanbod. Zo zullen de modellen niet te koop zijn. “We hebben dit merk in het leven geroepen om de relatie die wij met de auto hebben op te schudden”, legt Gilles Normand, vicepresident voertuigen bij Mobilize uit. “Het gaat om de overgang van eigendom naar gebruik”.

Op basis van de observatie dat men de auto slechts 5 tot 10 procent van de tijd gebruikt en dat 20 tot 30 procent van de consumenten inschat dat zij binnen 10 jaar geen eigenaar meer zullen zijn van een voertuig, heeft de Renault Groep ervoor gekozen om autodelen te ontwikkelen met een aantal specifieke modellen. Die zullen toegankelijk zijn voor vloten of via operators met uur- of kilometerpakketten.

De Duo wordt vanaf 2023 ingezet in de centra van grote steden. Hij is de neef van de Twizy, met wie hij veel gemeen heeft. Het gamma telt al 3 voertuigen en zal binnenkort een vierde verwelkomen in de gedaante van een sedan. Terwijl wij wachten om meer te weten te komen over wat ik nu ietwat gekscherend de Limo noem, concentreer ik mij op de producten die vanaf 2023 zullen worden aangeboden en meer in het bijzonder op de Duo, die de spits af bijt. Achter deze naam gaat de bijna definitieve versie van de in januari gepresenteerde EZ-1 conceptstudie schuil.

Duo, de koning van de stadscentra, beschikt over volwaardige deuren, in tegenstelling tot de Twizy. Dat is een aanwinst voor wat betreft het comfort en de veiligheid. Om deze vierwieler te ontwikkelen, luisterde Mobilize naar de opmerkingen van de 30.000 eigenaren van een Twizy, wiens filosofie identiek is. Mael Mesguen, designer bij Mobilize, maakte ook gebruik van de sterke punten van het Renault model. De Duo behoudt dus de aparte scharnierwijze van de deuren (voor een probleemloze toegang in nauwe parkeerruimtes) en de 2 stoelen zijn in tandem geplaatst.

“We hebben er 3 op een parkeerplaats gezet en dat is onverslaanbaar!”, zo verzekert mijn gesprekspartner. Mesguen legt mij ook uit dat Mobilize samenwerkt met metropolen om hun behoeften te leren kennen, omdat deze voertuigen een dominante plaats zullen innemen in stadscentra. Het interieur van de Duo is nog niet definitief en ik heb er alleen een glimp van kunnen opgevangen in augmented reality via een applicatie die het ook mogelijk maakt om, wanneer de voertuigen op straat zijn, hun rij bereik en het laadniveau van de batterij te checken.

Mesguen legt uit dat het interieur is ontwikkeld met zo min mogelijk onderdelen en zoveel mogelijk gemakkelijk vervangbare componenten. In hun ontwerp is ook rekening gebouden met een zo eenvoudig mogelijke assemblage … en demontage. “Want het wordt onze verantwoordelijkheid om dit voertuig regelmatig te kunnen updaten, zowel qua hardware als software”, legt de designer uit. Met de Duo wordt volgens hem ingespeeld op de wens van metropolen om “het bloedbad van fietsers te beperken”. Daarnaast is het model ontworpen voor autodelen. Mesguen denkt na over tal van oplossingen om het onderhoud op lange termijn te vergemakkelijken, zoals een afwasbaar interieur of randloze bekerhouders. Mobilize wil ook dat de helft van haar producten gemaakt gaan worden van gerecyclede materialen en voor 95 procent recyclebaar zullen zijn. Het nieuwe merk van de Renault Groep behoudt naar eigen zeggen de “verantwoordelijkheid” en “controle over de levenscyclus” van haar modellen. “Dit betekent dat wij altijd willen weten waar het voertuig is, wat de status van de batterij is; informatie die wij over de Twizy niet hebben. Het is een echte proef in termen van recycling mogelijkheden, aldus Mesguen. Vanuit technisch oogpunt blijft Mobilize zeer discreet over het vermogen en de prestaties van zijn vierwieler, die veel van zijn componenten uit de schappen van Renault zal halen.

 

Mobilize staat niet afwijzend tegenover het idee om verwisselbare batterijen aan te bieden. Die mogelijkheid is momenteel in onderzoek. De actieradius kan veranderen afhankelijk van het type batterij dat wordt aangeboden. Normand zegt hierover: “autodelen betekent gemiddeld 30 minuten gebruik en 7 kilometer afgelegde afstand”. Dus met 100 kilometer rij bereik zou er “genoeg te doen zijn”, zo verzekert hij mij. Mobilize bestudeert ook de mogelijkheid om, naast verschillende soorten batterijen, ook verschillende vermogensniveaus aan te bieden, afhankelijk van of het voertuig deel uitmaakt van het wagenpark van een bedrijf of een autodeel netwerk.

 

De lancering van de Duo staat zoals gezegd gepland voor 2023. Kort na de lancering volgt de Bento uitvoering oftewel een soort koeriersversie. Die beschikt aan de achterzijde over een 1 kubieke meter grote laadruimte.

De Mobilize Hippo is een bedrijfswagen met een grotere capaciteit. Het is bedoeld voor last mile leveringen. 

 

Reageren is niet mogelijk.