Porsche gaat vanaf 2024 raceauto accu’s produceren

0

Porsche heeft samen met een Duitse accufabrikant een joint venture opgericht om vanaf 2024 batterijen met siliciumanodes voor elektrische auto’s te produceren. Deze lithium/ion exemplaren hebben een grotere energiedichtheid dan de gebruikelijke versies met grafietanodes.

Met de Weissach Development Centre fabriek mikt Porsche op een jaarlijkse capaciteit van 100 MWh. Dat moet genoeg zijn om 1.000 elektrische auto’s te kunnen voorzien van accu’s. Porsche wil de batterijen niet gebruiken voor de ‘reguliere’ sportwagens als de 911, maar gaat ze inzetten voor raceauto’s en high performance versies van straatauto’s. De siliciumanode accu’s hebben als voordeel dat ze een grotere energiedichtheid hebben dan de gebruikelijke grafietanode-exemplaren. Daarnaast kunnen ze sneller opladen, zowel aan de stekker als via regeneratief remmen, en zijn ze beter bestand tegen hogere temperaturen.

De CEO van Porsche, Oliver Blume, laat weten dat de siliciumanode accu’s een 40 procent grotere energiedichtheid moeten krijgen en in minder dan 15 minuten opgeladen kunnen worden. Ter vergelijking: de Taycan (foto) kan in 22,5 minuut van 5 tot 80 procent opladen. Maar de Taycan heeft een LG Chem batterijpakket, terwijl Porsche nu dus de ambitie heeft om zelf accu’s te gaan maken. In de praktijk zou die grotere energiedichtheid kunnen betekenen dat de actieradius ‘met hetzelfde gewicht’ 100 kilometer groter wordt. Porsche geeft evenwel nog geen details over de accucapaciteit.

Porsche waarschuwt wel dat deze accu’s niet geschikt zijn voor mainstream gebruik. De siliciumanode exemplaren zijn niet goed bestand tegen temperaturen onder het vriespunt en zijn niet ontworpen om jaren gebruikt te worden, aldus de fabrikant. Deze problemen zouden weinig tot geen rol spelen bij raceauto’s. Mochten de accu’s succesvol zijn, dan zouden andere producenten van exclusieve auto’s binnen Porsches moederbedrijf Volkswagen Groep de batterijen ook kunnen gebruiken, zoals Bugatti en Lamborghini.

Voor de accufabriek heeft Porsche de joint venture Cellforce opgericht met het Duitse bedrijf Custom Cells. Porsche krijgt met de deal 83,75 procent van Cellforce in handen; Custom Cells, een lithium/ion batterijspecialist, krijgt de rest. De Duitse autofabrikant investeert tientallen miljoenen euro’s in Cellforce, Duitse overheden investeren 60 miljoen euro. In ruil daarvoor komt de fabriek in Zuid-Duitsland, net buiten Stuttgart. Een exact bedrag is niet bekend, maar Porsche zou enkele tientallen miljoenen tot 100 euro miljoen euro investeren in het nieuwe bedrijf. Begin 2024 moet de productie van de nieuwe accu’s starten.

Er zitten veel voordelen aan het zelf ontwikkelen tegenover inkopen bij een derde partij. Niet alleen ben je minder afhankelijk. Je kunt de technologie ook optimaal afstemmen met je eigen producten. Vervolgens kan Porsche er ook weer aan verdienen door de batterijen door te verkopen aan andere autofabrikanten.

Reageren is niet mogelijk.