Renault Mobilize: 3 nieuwe modellen voor een andere vorm van mobiliteit

0

Duo, Bento, Hippo: dat zijn de namen van de 3 voertuigen die door Renault zijn ontworpen voor gedeelde mobiliteit. Ze zullen echter niet te koop zijn!

Luca de Meo, de nieuwe baas van de Renault Groep, heeft het Franse autoconcern gereorganiseerd in 4 business units. Dat zijn de bestaande merken Renault, Dacia (met Lada) en Alpine, aangevuld met Mobilize. Deze laatste naam zal de doorsnee autoconsument momenteel nog niks zeggen, maar dat is logisch als een label nog maar kort geleden bedacht is. Het is gewijd aan nieuwe vormen van mobiliteit; een onontgonnen gebied dat fabrikanten langzaam maar zeker beginnen te ontdekken, omdat zij zich ervan bewust zijn dat het gebruik en de aankoop van auto’s snel aan het veranderen is.

In Parijs formaliseerde Renault de namen van een reeks producten voor Mobilize, met 3 voertuigen die niet beschikbaar zullen zijn voor verkoop. Het zijn modellen ontworpen voor gedeelde mobiliteit, uiteraard allemaal elektrisch om metropolen te kunnen doorkruisen die steeds vaker voertuigen die CO2 (en andere vieze stoffen) uitstoten zullen verbieden. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt de Mobilize Duo een kleine 2-zitter. Het is simpelweg de opvolger van de Twizy, dit keer in een verbeterde vorm met een gesloten koetswerk. Hij is gebouwd voor autodelen. Renault geeft aan dat het 50 procent gerecyclede materialen zal gebruiken bij de productie. De in de nieuwe Flins Re-Factory te bouwen Mobilize Duo zal zelf voor 95 procent recyclebaar zijn.

De Mobilize Bento is een voertuig ontworpen voor de levering en het transport van niet al te volumineuze objecten. Hij is gebaseerd op de Duo en wordt voorzien van een laadbak met een maximale inhoud van 1 kubieke meter. De Mobilize Bento zal dus geschikt zijn voor ambachtslieden en bezorgers van kleinere artikelen, waarvan de hoeveelheden voortdurend toenemen omdat e-commerce groeit als kool. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd heeft Citroën overigens zojuist ook een Cargo variant van de Ami gelanceerd.

Bovenaan de hiërarchie bij Mobilize (vermijd de merknaam Renault!) zal de Hippo komen te staan, een klein modulair voertuig dat is ontworpen voor levering op de laatste kilometer. Hij zal worden uitgerust met verwisselbare laadmodules en geschikt zijn voor zwaardere vervoersklussen (gekoeld transport bijvoorbeeld). De Hippo krijgt een laadvolume tot 3 kubieke meter. De fabrikant heeft de lanceringsdatum van deze voertuigen echter nog niet gegeven.

Renault grijpt de oprichting van Mobilize aan om de reeks bestaande diensten aan andere naam te geven. Het Zity autodeelsysteem, dat 500 voertuigen in Parijs heeft, wordt Zity by Mobilize. Deze dienst zal in 2021 in nieuwe steden worden uitgerold. Verhuur van een Renault Mobility agentschap wordt Mobilize Share, met verhuur voor 1 uur, 1 dag of 1 maand. De modellen, uit het hele assortiment, zijn altijd beschikbaar. Mobilize kondigde ook de ondertekening aan van een overeenkomst met Betteries, een Duitse start-up die gespecialiseerd is in het hergebruik van batterijen van elektrische auto’s. Dit bedrijf gaat de accu’s ontwerpen om draagbare elektrische generatoren van te maken die voor meerdere doeleinden kunnen worden gebruikt, zoals op bouwplaatsen of in foodtrucks. Renault kondigt aan dat de productie van de Betteries batterijen in september zal beginnen in de fabriek in Flins.

Reageren is niet mogelijk.