Miljoenen euro’s compensatie voor gedupeerde Volkswagen klanten

0

Consumenten en bedrijven die een zogeheten sjoemel diesel hebben gekocht van Volkswagen, hebben recht op in totaal honderden miljoenen euro’s compensatie. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald in de claimprocedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers.

Wie een nieuwe Volkswagen, Audi, Seat of Skoda heeft gekocht met zogeheten sjoemelsoftware, heeft recht op een vergoeding van 3.000 euro. Voor een tweedehands exemplaar is dat 1.500 euro. Het geldt voor ongeveer 150.000 auto’s die consumenten kochten bij de dealers van de 4 merken. Deze klanten hebben zich laten vertegenwoordigen door de Claim stichting in de rechtszaak. Een koper mag verwachten dat de auto aan de regelgeving op het gebied van voldoet. Doet die dat niet, dan is een auto minder waard, zo redeneert de rechter. Tegen de uitspraak kan nog beroep worden aangetekend.

Het sjoemel dieselschandaal kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met speciale software, waardoor personenwagens met een TDI motor schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft het autoconcern al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten. In sommige landen zijn ook al vergoedingen uitgekeerd.

Aan de affaire heeft Volkswagen een zware kater overgehouden en niet alleen in financieel opzicht. Mede om de imagoschade aan het merk te repareren, zet Volkswagen nu in op een snellere transitie naar elektrische auto’s. De autofabrikant uit Wolfsburg denkt dat in 2030 de helft van alle personenwagens die het autoconcern verkoopt volledig emissievrij zal zijn. 10 jaar later moeten vrijwel alle auto’s in de belangrijkste markten elektrisch zijn en in 2050 wil Volkswagen helemaal CO2-neutraal zijn. Die doelen, die een snellere omslag zouden betekenen dan het autoconcern eerder verwachtte, maakte het Duitse bedrijf deze week bekend tijdens een update van de strategie.

Volkswagen ziet Spanje als een belangrijke plek voor zijn elektrische ambities, zo liet topman Herbert Diess (foto) tijdens de presentatie weten. Daar wil het bedrijf kleinere elektrische voertuigen voor het B segment gaan produceren. Ook wil Volkswagen daar een batterijenfabriek bouwen. Spanje heeft een economisch plan opgezet om een belangrijke rol in de overstap naar elektrische voertuigen te gaan spelen. Het land is de bakermat van Seat en het is de regering er veel aan gelegen om deze autofabrikant competitief te houden.

Volkswagen kondigde al eerder aan accufabrieken in Zweden en Duitsland te willen bouwen. Het zelf maken van die batterijen is een van de manieren waarop het bedrijf de winst wil verhogen en waarmee men Tesla van de elektrische autotroon denkt te stoten. Ook wil het bedrijf de materiaalkosten verder terugdringen en moeten de vaste uitgaven omlaag. Iedere verkochte auto moet in 2025 een winstmarge van tussen de 8 en 9 procent opleveren. Eerder ging Volkswagen uit van een rendement van 7 à 8 procent.

 

Volkswagen Groep verlengt contract Diess tot 2025

De Volkswagen Groep heeft het contract met Diess verlengd tot oktober 2025. De Raad van Commissarissen heeft daar mee ingestemd. Diess werd in 2018 aangesteld als CEO van de Volkswagen Groep. Tegelijkertijd werd hij chef van het hoofdmerk van het concern. Daarmee bleek hij te veel hooi op de vork genomen te hebben. Dat werd zichtbaar in de op zijn zachtst gezegd rommelige productiestart van zowel de Golf VIII als de ID.3.

Vorig jaar waren die strubbelingen voor de Raad van Commissarissen reden om de beslissing over de contractverlenging van Diess even voor zich uit te schuiven. Ook de stroeve verhouding van de CEO met de ondernemingsraad voorzitter speelde daarbij een rol. Daarnaast hadden vakbonden, die bij Volkswagen een flinke vinger in de pap hebben, moeite met de kostenbesparing plannen. Diess had de raad voor het blok gezet door zijn contractverlenging ruim voor het aflopen van zijn termijn (in 2023) vorig jaar al op de agenda te zetten. Maar die hete aardappel belandde in het bakje ‘2021’. Nu de Raad van Commissarissen akkoord is gegaan met de contractverlenging, blijft Diess tot zijn 67ste jaar CEO. Dit betekent dat hij tot oktober 2025 achter het stuur zit bij de Volkswagen Groep.

Reageren is niet mogelijk.