Officieel: Lamborghini is nu een SUV specialist

0

Autointernationaal had zo zijn twijfels toen Lamborghini de Urus lanceerde. De carrosserieverhoudingen van de SUV waren wel erg merkwaardig. Maar voor, kort door de bocht, mensen met geld maar zonder smaak, maakt dat niet uit, zo blijkt maar weer eens. De Urus heeft namelijk een nieuw productierecord gevestigd. In amper 3 jaar tijd werd de mijlpaal van 15.000 geproduceerde exemplaren bereikt. Daarmee is de Urus de populairste Lamborghini ooit.

De terreinwaardige stier uit het huis van Sant’Agata Bolognese was bovendien voor het tweede jaar op rij de best verkochte Lamborghini. Sinds de Urus in de showroom staat, breekt het Italiaanse merk het ene verkooprecord na het andere. Dit jaar had Lamborghini het beste semester uit haar geschiedenis met 4.852 verkopen. De Urus is goed voor meer dan de helft van de afzet: 57,6 procent om precies te zijn. Dit betekent dat er 2.796 exemplaren van de SUV werden afgeleverd.

Vorig jaar rondde de Urus de kaap van de 10.000 exemplaren, na amper 2 jaar in de prijslijst te hebben gestaan. De Huracan had 4 jaar nodig om dat verkoopresultaat te bereiken. De Aventador stak pas na 9 jaar de grens van 10.000 geproduceerde exemplaren nodig. De Urus die de eer had om het nummer 15.000 te zijn, is bestemd voor een Britse klant, die heeft gekozen voor de speciale Graphite Capsule afwerking die sinds september vorig jaar verkrijgbaar is. De carrosseriekleur is Grigio Keres mat, met Verde Scandal details, terwijl het interieur Nero Ade elementen combineert met Verde Scandal accenten.

Lamborghini meldt dat alle productieplaatsen tot april 2022 zijn vergeven. In de eerste helft van 2021 werden 6,6 procent meer orders genoteerd dan in het vorige recordjaar 2019 toen er 8.205 klanten waren. Kijkend naar het in de periode januari t/m juni geboekte resultaat is het niet ondenkbaar dat Lamborghini op 31 december kan melden dat er meer dan 10.000 auto’s over de toonbank zijn gegaan. Het merk stevent dus opnieuw op een recordjaar af. Meer dan 10.000 auto’s verkopen is een uitzonderlijk resultaat voor een nichefabrikant.

Van de exemplaren die in de eerste 6 maanden van dit jaar aan de man werden gebracht, waren er evenwel ‘slechts’ 1.532 van het Huracan type en 524 stuks van de binnenkort afzwaaiende Aventador modelreeks. Zonder de Urus zou Lamborghini dus een zeer bescheiden speler op de automarkt zijn. Toch is dit voor de Italianen geen reden om de kaarten nu in te zetten op een tweede model. Integendeel: er wordt momenteel hard gewerkt aan een opvolger voor de slechts in geringe aantallen verkopende Aventador. Die krijgt een stekker hybride aandrijflijn met een V12 motor als basisunit.

De opvolger van de Aventador moet in 2023 klaar zijn, zo laat de CEO van Lamborghini, Stephan Winkelmann, in een interview weten. De stekker hybride techniek moet er voor zorgen dat de Italianen kunnen voldoen aan de strenger wordende Europese uitstoot normen. Sant’Agata Bolognese schakelt dus over op elektrificatie, maar houdt tegelijk vast aan haar V12 traditie uit het verleden. Volgens Winkelmann hoeven klanten daardoor niet te vrezen voor verlies aan motorgeluid. Wel is de Aventador Ultimae de laatste sportwagen van Lamborghini met onder zijn kap enkel een 12 cilinder blok.

Het extra gewicht van de stekker hybride aandrijflijn baart de CEO geen zorgen: het gaat volgens Winkelmann namelijk over de verhouding vermogen:gewicht. En voor wat betreft het eerste getal: dat zit bij de Aventador opvolger wel snor. De supercondensator uit de Sián zal zijn weg niet vinden naar dat model. Dat beschouwt Winkelmann als een overgangstechnologie die niet geschikt is om tegen 2025 het volledige Lamborghini gamma mee te elektrificeren en de CO2 uitstoot van het merk met 50 procent te verminderen.

Reageren is niet mogelijk.