Omzet Tesla afgelopen kwartaal verdubbeld

0

Tesla heeft in het afgelopen kwartaal haar omzet zien verdubbelen in vergelijking met een jaar eerder. De fabrikant van elektrische auto’s had voor 11,9 miljard dollar aan transacties tegen 6 miljard dollar in dezelfde periode van 2020, toen vanwege de coronapandemie de productie in de grote fabriek in het Californische Fremont tijdelijk stil moest worden gelegd.

De nettowinst steeg naar 1,14 miljard dollar (omgerekend 0,97 miljard euro), zo meldt Tesla. Daarmee werd er voor het eerst een bedrag boven de 1 miljard dollar verdiend. In het tweede kwartaal van 2020 bleef er 104 miljoen dollar aan de strijkstok hangen. Eerder was al bekend geworden dat het bedrijf van topman Elon Musk in de periode april t/m juni 201.304 auto’s heeft geproduceerd en afgeleverd. Daarmee voerde Tesla haar output op naar een nieuw record, ondanks de chiptekorten waarmee de wereldwijde autobranche worstelt.

Tesla zegt hard te hebben gewerkt om de productie op gang te houden ondanks die chiptekorten. Het bedrijf laat ook weten dat die tekorten van grote invloed kunnen zijn op het groeitempo in de tweede helft van dit jaar. Tesla heeft fabrieken in de Verenigde Staten en China en werkt aan een grote vestiging in de buurt van Berlijn. Daarnaast zijn er plannen voor een faciliteit in India. Tesla maakte niet bekend waar het zijn auto’s heeft verkocht, maar wel dat de verkoop van emissierechten aan andere autofabrikanten afgelopen kwartaal 354 miljoen dollar aan extra omzet opleverde. Dat was 17 procent minder dan een jaar eerder.

 

Model S en Model X

De winst werd vrijwel geheel behaald met de Model 3 / Model Y, waarvan er in het tweede kwartaal 199.409 stuks werden afgeleverd. Van de Model S / Model X werden er wereldwijd slechts 1.895 exemplaren afgeleverd. Dit duo werd begin dit jaar gefacelift. In het kader van de modernisering kregen beide modellen een opmerkelijk stuur dat meer op zijn plaats lijkt in een vliegtuig dan in een auto. Daarbij is er ook al wat commotie geweest over de legaliteit ervan. In Nederland is het in ieder geval geen probleem, maar ook in andere landen is Tesla niet bang voor juridische problemen, want dit is het enige stuur dat de Model S en Model X voortaan krijgen.

Dat maakt Musk bekend op Twitter. Iemand vroeg hem of een ‘normaal’ stuurwiel ook als optie leverbaar wordt, waarop de markante Zuid-Afrikaan simpelweg ontkennend antwoordde. Dat maakt het niet minder mysterieus dat er ook al een gefacelifte Model S is gespot met een rond stuurwiel in Canada. Dat zou volgens een medewerker van het lokale service center van Tesla, waar de auto stond, een optie worden voor de Model S. Zijn hoogste baas zal het echter wel bij het juiste eind hebben, dus wellicht had dat exemplaar alleen maar een normaal stuur omdat het een preproductie versie was.

 

Fabriek in India “zeer waarschijnlijk”

Als het Tesla lukt om auto’s te verkopen in India, dan is een fabriek in het land ook “zeer waarschijnlijk”, aldus Musk. De fabrikant van elektrische auto’s probeert momenteel vanwege een mogelijke uitbreiding naar India de importtarieven van het land omlaag te krijgen, zo laten ingewijden weten.

India, dat ruim 1,3 miljard inwoners heeft, wordt gezien als een van ’s werelds grootste groeimarkten voor auto’s. Volgens Musk behoren de importtarieven die in India gelden tot de hoogste ter wereld. Hij antwoordde daarmee op een vraag over de mogelijke verkoop van auto’s door Tesla in het land. Musk hoopt dat India in ieder geval tijdelijk de importtarieven voor elektrische auto’s wil verlagen. “Als het Tesla lukt om daar een aanzienlijk klantenbestand op te bouwen, dan is een fabriek zeer waarschijnlijk”, aldus de topman.

Tesla heeft de Indiase ministeries van transport en industrie aangeschreven om het huidige importtarief voor elektrische auto’s, dat tussen de 60 en 100 procent ligt, omlaag te krijgen naar 40 procent, aldus de ingewijden. In India maken elektrische auto’s nu minder dan 1 procent uit van de verkopen van nieuwe personenwagens. In China ligt dat op 5 procent. Daar heeft Tesla al een fabriek, de eerste vestiging buiten de Verenigde Staten. De Indiase premier Narendra Modi heeft toegezegd dat hij met subsidies de productie van elektrische auto’s wil ondersteunen, maar de gebrekkige laadinfrastructuur maken de verkoop nog wel moeilijk. Met lokale productie kunnen de importtarieven omzeild worden en dan wordt de businesscase voor Tesla gunstiger.

 

Nikkel uit Australië

Tesla heeft een overeenkomst gesloten met mijnbouwer BHP voor de levering van nikkel uit Australië. Met de deal wil de autofabrikant de toelevering van het aardmetaal op de lange termijn veiligstellen. Het delven van de nikkel moet op duurzame wijze gaan plaatsvinden.

De nikkel die BHP aan Tesla gaat leveren, komt uit een West Australische mijn. Daarnaast zeggen beide partijen samen te gaan werken om de uitstoot in de toeleveringsketen van nikkel te verlagen. Belangrijker voor Tesla is echter dat de autofabrikant zich met deze deal wil wapenen tegen mogelijke tekorten. Naast de overeenkomst met BHP heeft Tesla ook samenwerkingsverbanden met andere mijnbouwers. Musk uitte in het verleden al meerdere malen zijn zorgen over tekorten aan nikkel en vroeg mijnbouwers de productie te verhogen om zo te kunnen voldoen aan de sterkere vraag. BHP verwacht zelf dat de afzet in de komende 10 jaar met 500 procent zal toenemen.

Nu elektrisch rijden steeds populairder wordt en fabrikanten in toenemende mate elektrische auto’s ontwikkelen en bouwen, speelt ook de grondstoffenkwestie een steeds prominentere rol. Voor onder meer de accu’s zijn namelijk aardmetalen nodig waarvan bekend is dat het delven ervan in beginsel niet duurzaam is, om nog maar te zwijgen over de arbeidsomstandigheden in sommige mijnen. Niet alleen nikkel, maar ook kobalt is nodig voor de accu’s. Tesla wil daar op termijn echter niet meer afhankelijk van zijn: onder meer het gebruik van zogeheten LFP accu’s moet daar een bijdrage aan gaan leveren.

 

Reageren is niet mogelijk.