Ook in Amerika: Kia duwt concurrentie in het defensief

0

In juni wist Kia de meeste nieuwe personenwagens af te leveren in Nederland. Dat is niet voor het eerst. Op jaarbasis is Volkswagen nog marktleider, maar de voorsprong is slechts 580 registraties. Als Kia de huidige inhaalmanoeuvre weet te voltooien, dan mag zij zich eind dit jaar het grootste automerk op de Nederlandse markt noemen.

Ook elders in de wereld timmert Kia aan de weg. Zoals in de Verenigde Staten, waar net de nieuwe Carnival is geïntroduceerd. In een vergelijkingstest nam deze grote MPV het op tegen de ‘uitvinder’ van dit carrosserietype Chrysler (met de opvolger van de Voyager, de Pacifica) en de Japanse modellen Honda Odyssey en Toyota Sienna.

Om een lang verhaal kort te maken: de Kia wist deze vergelijkingstest overtuigend te winnen. De redenen verschillen niet erg van waarom de Zuid Koreaanse modellen ook in Europa in de smaak vallen: een schappelijke prijs, een aantrekkelijk design, moderne multimedia, een royale standaarduitrusting, een doordacht ingericht interieur en een prima comfortniveau. Ook het belangrijkste minpunt verschilt niet hemelsbreed van die van de auto’s die Kia bij ons verkoopt: het weggedrag zou wat sportiever mogen zijn.

De Honda Odyssey rijdt duidelijk pittiger en schakel flippers aan het stuur versterken de sportieve indruk, maar het infotainment systeem is blijkbaar identiek aan onze Civic: verouderd.

Segment uitvinder Chrysler komt niet verder dan de derde plek. Achilleshiel is een aspect wat wij ook kennen van de Italiaans/Amerikaanse autofabrikant (inmiddels met Peugeot SA gefuseerd tot Stellantis): interieurmaterialen waar je niet echt vrolijk van wordt. Vaak zijn referentiemodellen vaak stevig geprijsd en dat is in het geval van de Pacifica niet anders. Punten scoort de Chrysler wel met zijn variabele Stow ‘n Go stoelsysteem.

De laatste plaats is voor de Toyota Sienna. Zijn hybride aandrijflijn zorgt voor een laag benzineverbruik, maar het makke van de bijbehorende CVT automaat is dat de motor er rumoerig van kan worden als je hem op zijn staart trapt. Ook bij deze Japanner is het infotainment systeem verouderd. Verder stelt de testredactie dat de Sienna er sportiever uitziet dan hij feitelijk is. Geldt dat ook voor onze Corolla?

Van outsider heeft de Kia Carnival zich dus getransformeerd tot de nieuwe segmentleider. Grote kans dat de Zuid Koreanen samen met moederbedrijf Hyundai ook op mondiaal niveau gestaag terreinwinst gaan boeken. Autointernationaal concludeerde al eerder deze maand dat het concern in juni de grootste groeier op de Europese markt was ….

 

 

Reageren is niet mogelijk.