Opel topman gaat aan de slag bij Vietnamese fabrikant Vinfast

0

Michael Lohscheller, tot voor kort de merkchef van Opel, wordt de nieuwe topman van het Vietnamese Vinfast Global. Hij gaat daarmee leiding geven aan de snel groeiende autofabrikant die volgend jaar haar elektrische auto’s ook in Nederland, Duitsland, Frankrijk en andere Europese landen op de markt wil brengen. Vinfast heeft, in ieder geval op papier, al een regionaal hoofdkantoor in Frankfurt.

Lohscheller heeft de afgelopen jaren Opel na de overname door Peugeot SA (inmiddels met Fiat Chrysler Automobiles gefuseerd tot Stellantis) gereorganiseerd en weer winstgevend gemaakt. Aanvankelijk ging dit sterk ten koste van de verkopen, maar de laatste maanden lijkt er sprake van enig herstel te zijn. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de elektrische uitvoeringen van de Corsa en de nieuwe Mokka.

Lohscheller zag zijn positie echter steeds verder ondermijnd worden door het centrale gezag van Stellantis dat onder leiding staat van Carlos Tavares (links op de foto). Opel is binnen dit autoconcern nog maar 1 van de 14 merken. Daardoor krijgt het niet meer de aandacht die het volgens Lohscheller verdient. Wat ook niet helpt, is dat het grote R&D centrum in Rűsselsheim is verkocht aan een derde partij. Daardoor heeft Lohscheller daar niets meer over te vertellen.

Vinfast, dat in navolging van Chinese debutanten op de automarkt, denkt een vliegende start te kunnen maken door ervaren managers weg te kopen bij Europese fabrikanten, heeft Lohscheller blijkbaar een salarisvoorstel gedaan dat hij niet kon weigeren. Hij mag zich nu gaan bewijzen bij een bedrijf waar de lijntjes een stuk korter zijn. Vinfast behoort tot het grootste conglomeraat in Vietnam, de Vingroup, dat ook scholen, woningen en ziekenhuizen in haar portefeuille heeft. Op de thuismarkt is het bedrijf inmiddels het op 4 na grootste automerk. Vinfast is in 2017 opgezet met steun van enkele voormalige managers van General Motors.

Voor de internationale expansie denkt het nieuwbakken VinFast met name aan elektrische SUV modellen. Die worden dan geleverd in combinatie met een leasesysteem voor de batterijen waardoor de verkoopprijs van de auto zelf laag kan blijven. Bij de realisatie van haar plannen en de ontwikkeling van nieuwe modellen werkt Vinfast samen met gerenommeerde partijen als BMW, Pininfarina en de Oostenrijkse autofabrikant Magna. Lohsheller krijgt als taak het wereldwijd verder uitbouwen van de bedrijfsactiviteiten van het merk.

Dat Vinfast als debutant op de automarkt kiest voor Lohscheller als CEO is niet zo gek. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in de auto-industrie en werkte in eerste instantie bij Volkswagen, maar stapte daarna over naar Opel. Vinfast focust zich vooral op Noord-Amerika en Europa. Ook hoopt het bedrijf dat de aanstelling van Lohscheller ervoor zal zorgen dat er meer talent uit de wereldwijde auto-industrie voor de Vietnamezen gaan werken. Dat is geen gekke gedachte, want vaak verzamelt een nieuwe topman een team van mensen om zich heen met wie hij kan lezen en schrijven.

Lohscheller volgt Nguyen Thi Van Anh op als CEO van Vinfast en is uiteraard enthousiast over het nieuwe automerk. “Toen de kans kwam om voor Vinfast te gaan werken, werd ik meteen aangetrokken door de groeikansen. Ik kijk er naar uit om het bedrijf samen met het management naar een hoger plan te tillen en om het merk Vinfast te positioneren als een wereldwijd opererend label dat gespecialiseerd is in elektrische auto’s”, aldus Lohscheller.

Voor Nederland is de marktintroductie in 2022 gepland. Vinfast onthulde begin dit jaar de VF31, VF32 en VF33. Dat zijn allemaal elektrisch aangedreven SUV modellen voor respectievelijk het C-, D- en E- segment. Naar verwachting komen die modellen op termijn ook naar Europa. Bij Opel is Uwe Hochgeschurtz inmiddels aangesteld als de nieuwe CEO. Hij treedt toe tot het directieteam van Stellantis en gaat rechtstreeks rapporteren aan de grote baas van dit autoconcern, Carlos Tavares.

 

Reageren is niet mogelijk.