Hetzelfde, maar dan iets sneller: test Toyota GR 86

0

Het begint een bekend liedje te worden: wanneer de tijd rijp is voor een nieuwe generatie, worden prestatiegerichte auto’s met een verbrandingsmotor eerder gemoderniseerd dan volledig opnieuw ontworpen. De nieuwe Nissan Z is daar het meest recente voorbeeld van en een soortgelijk lot wacht de volgende generatie Ford Mustang.

Ook de nieuwe Toyota GR 86 hoort in dit rijtje thuis (samen met zijn Subaru broertje, de BRZ, natuurlijk maar die kon nog niet worden getest). De variant van Toyota is nu gezegend met de aanduiding ‘GR’. Dat staat voor Gazoo Racing, dat zijn leven begon als het motorsportteam van het Japanse automerk. Hoewel het nog steeds de naam is voor Toyota’s nu officiële fabrieksrace inspanningen, wordt de lettercombinatie nu ook gebruikt om modellen zoals de GR Yaris en GR Supra mee aan te duiden. Daarmee wil Toyota communiceren dat die auto’s in de eerste plaats worden gebouwd om plezier te hebben en pas daarna dienen als transportmiddel zoals de Corolla.

Toyota’s marketingteam heeft besloten om deze nieuwe aanduiding ook te gebruiken voor de opvolger van de GT86. Het gaat hier dus niet om een compleet nieuw ontwerp, maar de compacte coupé is als GR 86 wel ‘afgestudeerd’ bij de officiële performance afdeling van Toyota. Met de GR Yaris in het achterhoofd, zullen sommigen misschien een wilder ontwerp verwacht hebben, maar de Japanners zijn zoals gezegd niet met een leeg vel papier begonnen. Eigenlijk gaat het om een ingrijpende update. Zelfs voor facelift begrippen vallen de wijzigingen redelijk bescheiden uit.

De meest opvallende upgrade van de sportwagen is de motor. Daarbij maakt de rauwe 2,0 liter 4 cilinder boxerunit met 205 pk uit de GT86 in de GR 86 plaats voor een meer verfijnde 2,4 liter machine die 228 pk produceert. Het motorkoppel is met bijna 20 procent toegenomen. Nog steeds aanwezig: een handgeschakelde 6 versnellingsbak en een automatische transmissie met evenveel verzetten. Beiden werden met het oog op de sterkere motor wel aangepast.

De GR 86 wordt in de Verenigde Staten aangeboden in 2 uitvoeringen: Basis en Premium. De eerste wordt standaard geleverd met 17 inch wielen en Michelin Primacy HP banden (ja, dezelfde die oorspronkelijk en berucht werden aangeduid als “Prius rubber”) in 215/45R17 formaat, terwijl de Premium versie over 18 inch velgen beschikt met plakkerige Michelin Pilot Sport 4 banden. De wielbasis van de GR 86, de totale lengte en het leeggewicht zijn allemaal bijna identiek aan die van de GT86. Logisch, want er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde platform. Het standaard Torsen sper differentieel keert ook terug, net als de voorwielophanging met MacPherson veerpoten en de multi-link achterwielophanging. Kortom, de GR 86 is in vergelijking met de oude GT86 iets krachtiger geworden, maar daarmee houden de verschillen ook wel op. Toyota claimt dat de GR 86 in 6,3 seconden naar 100 km/u kan sprinten en dat de topsnelheid 226 km/u bedraagt. Daarmee accelereert hij 1,3 tel sneller dan zijn voorganger, maar qua topsnelheid is er geen verschil.

Toyota was bang dat de pers zou gaan concluderen dat je GR 86 niet hoeft te kopen vanwege een beter prestatiepotentieel (want dat is er op papier amper; zie vorige alinea), daarom kon er met de nieuwe editie worden gereden op het circuit van de Monticello Motor Club in New York. Direct nadat ik in de GR 86 was ingestapt, werd direct duidelijk hoe minder opdringerig de 2,4 liter boxermotor is in vergelijking met zijn voorganger. Hij is ongeveer net zo luid bij plankgas, maar de norsheid van de oude 2,0 liter is grotendeels gladgestreken. Er zijn ook veel minder trillingen van de aandrijflijn in het stuur, wat een welkome verbetering is. Ondanks een stijging van 20 procent in zowel de cilinderinhoud als het koppel, voelt de 2.4 unit eigenlijk ook meer vrij om toeren te maken. Ik wil niet zo ver gaan om het karakter “gretig” te noemen, maar het boxerblok lijkt wel bereid om sneller de top van het toeren bereik op te zoeken. In de GT86 had ik de neiging om, enigszins gefrustreerd over het motorkarakter, maar snel op te schakelen, maar die gewoonte heb ik tijdens de test af moeten leren.

Over schakelen gesproken: een component die niet significant verbeterd lijkt, is de 6-traps automaat. Eerlijk gezegd was dit nooit de versnellingsbak om de GT86 (of de BRZ) mee te bestellen en dat is dus niet veranderd. De automaat is een duidelijk rem op het acceleratiepotentieel van de auto en het maakt de GR 86 zwaarder en lusteloos. Altijd voor de handbak gaan dus, ook omdat de overbrengingsverhoudingen daarvan zijn aangepast met als doel om het de bestuurder een beetje gemakkelijker te maken om op gevoel te vinden wat hij zoekt.

Het onderstel blijft absoluut subliem en de vergevingsgezinde banden met lage grip grens van het basismodel blijven echt helpen benadrukken hoe licht deze kleine 2+2-zitter eigenlijk is. Het Primacy HP rubber mist de absolute grip van de Pilot Sport 4S exemplaren, maar ze voldoen prima voor elke beginner die op zoek is naar een wendbare, lichtgewicht sportwagen. Door over te stappen in de Premium uitvoering, krijg je de grotere, plakkerigere banden maar dat gaat wel ten koste van enige speelsheid. Ze zijn op geen enkele manier transformerend, maar de GR 86 is er zeker veel minder communicatief mee. De extra grip vertaalde zich nooit in een rem probleem (kleverigere banden helpen de remmen beter te werken ten koste van extra warmte), maar mijn sessie op het circuit kort en omvatte geen rondes waarin ik de Toyota in een vliegend tempo vooruit probeerde te jagen, dus het is moeilijk te zeggen hoe goed de Michelin banden waarschijnlijk zullen zijn tijdens langere circuituitstapjes.

Tot nu toe hebben wij het nog niet gehad over de koppelkarakteristiek van de 2,4 liter motor en dat is niet voor niets. Die is namelijk sterk verbeterd. De 2,0 liter motor van de GT86 had aan gegrom geen gebrek, maar was helaas wel enigszins ‘koppelarm’. Alhoewel helaas: als jij de GT 86 kocht als circuit of cross speelgoed, dan is de koppelhoeveelheid in het middelste toeren gebied de minste van jouw zorgen. En als jij moeite had met die ‘koppelarmte’, dan zat je in de verkeerde versnelling. Klaar. Maar op de openbare weg, rijdend tussen de rest van het verkeer, is de koppelafgifte in het lage en middelste toeren bereik echter erg belangrijk en de nieuwe GR 86 voelt net zo veel krachtiger aan als zijn verbeterde koppelwaarde op papier suggereert. Dat gezegd hebbende: de vermogensafgifte is in principe hetzelfde. Het piekkoppel is bij een iets lager toerental beschikbaar (3.700), maar afgezet tegen de koppelcurve van de 2,0 liter is de vorm vrijwel identiek; alleen iets verhoogd vanwege het hogere vermogen over de hele linie. Met andere woorden, de GR 86 rijdt ongeveer hetzelfde, hij is alleen wat pittiger over het hele toeren gebied, waardoor hij meer vergevingsgezind is in de stad, vooral in de derde en vierde versnelling. Bij de GT86 had je de soms de neiging om het gaspedaal helemaal tot de bodem in te trappen om niet achterop te raken bij de rest van het verkeer.

Nu wij het toch hebben over nieuwe elementen die het rijden in de stad vergevingsgezinder maken: het GR 86 interieur maakt meteen indruk. De nieuwe, iets minder vierkante dashboardindeling is gemakkelijker voor de ogen en het meubilair is voldoende ondersteunend. De cabine is nog steeds spaarzaam ingericht, vooral in het basismodel, waar vrijwel alles is afgewerkt in een bijna zwarte monotoon, maar er zijn ook hier en daar wat merkbare materiaalverbeteringen.

Wat de technologie betreft: de boxermotor is niet het enige dat Subaru heeft bijgedragen. Hoewel er slechts sprake is van een lichte grafische wijziging, beschikt de GR 86 over wat in feite Subaru’s StarLink touchscreen infotainment systeem is. Ook de omringende fysieke knoppen zijn identiek aan wat je vindt in een XV, Forester of Outback. Dat is eigenlijk goed nieuws voor de GR 86 aangezien de technologie van Subaru gemakkelijker te gebruiken is, sneller reageert en betere graphics heeft dan die van Toyota. De verschillende rij hulptechnologieën komen ook van Subaru, maar alleen op de uitvoering met automatische transmissie. De noodrem assistent, Lane Departure Warning en adaptieve cruisecontrol zijn niet mogelijk in combinatie met de handbak. Daar kunnen Amerikanen waarschijnlijk mee leven, maar dit zou wel eens een deal breaker kunnen zijn voor verkoop van de GR 86 in Europa. Immers, met een gebrekkige veiligheidsuitrusting van de handbak uitvoering (en dat is de versie om voor te gaan), kan je wachten op een tegenvallend aantal sterren van Euro NCAP.

 

70%
70%
Awesome

Met het risico de dingen te simplistisch voor te stellen, is de Toyota GR 86 identiek aan de GT86, alleen beter. Hij behoudt bijna volledig het karakter dat zijn voorganger definieerde, terwijl hij over de hele linie incrementele verbetering biedt. De ruwere randen zijn vlak geschuurd en er is sprake van meer motorische pit, maar het is in wezen nog steeds dezelfde auto. Dat is geweldig nieuws voor fans van de formule, maar waarschijnlijk niet genoeg om degenen te overtuigen die al 9 jaar om een ​​turbo vragen.

Als je in dat kamp valt of een complete transformatie verwachtte, zal de GR 86 jou teleurgesteld achterlaten. Maar als jij de basisformule van de GT86 (of BRZ) op prijs stelde en gewoon een beetje meer snelheid wilde, dan heb je geluk. Hoewel hij misschien niet perfect is, voldoet de GR 86 aan alle vakken voor een leuke, no-nonsense sportcoupé met voldoende ruimte voor aftermarket aanpassingen. Ja, de GR 86 heeft dezelfde zwakke punten als zijn voorganger, maar als jij de neiging hebt op spijkers op laag water te zoeken, dan behoor jij gewoon niet tot de doelgroep van deze Toyota.

Maar is er wel een businesscase voor de GR 86 in Europa? De gebrekkige veiligheidsuitrusting van de handbak uitvoering werd als struikelblok reeds genoemd. Een andere deal breaker zou de GR Supra kunnen zijn die in 2,0 liter uitvoering al te koop is voor 63.695 euro. De GR 86 zou, om voldoende prijsafstand te houden, dan eigenlijk niet meer dan 55 mille mogen kosten. Waarschijnlijk is de winstmarge voor Toyota met een dergelijk tarief te gering.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    6.3

Reageren is niet mogelijk.