Autoverkopen Nederland: Kia loopt verder in op Volkswagen

0

Er zijn in juli 26.883 auto’s op kenteken gezet. Dat betekent een verkoopdaling van 22,4 procent ten opzichte van vorig jaar. Over heel 2021 (januari t/m juli) loopt het aantal registraties met 189.692 stuks 1,5 procent achter op het resultaat van vorig jaar.

In juli 2020 trok het aantal registraties na de eerste corona lockdown periode juist weer aan. Ondanks de verkoop dip houden de Bovag en de RAI Vereniging vast aan de eerder opgestelde prognose van 400.000 registraties voor heel 2021, maar dat is wel sterk afhankelijk van de mate waarin het vertrouwen in de economie herstelt. Uiteraard hebben ook de aanhoudende coronapandemie en het enorme chiptekort een invloed op de prognose.

Bij de merken is het Kia dat in juli aan kop gaat wederom aan kop gaat. Het Zuid Koreaanse merk laat met 2.782 registraties (11,0 procent meer dan vorig jaar) Volkswagen (2.636 stuks; een daling van 35,0 procent) nipt achter zich. Over heel 2021 zijn het nog steeds de Duitsers die de lijst aanvoeren, maar de voorsprong slinkt wel. Niet uit te sluiten valt dat Kia eind dit jaar het marktleiderschap op Volkswagen veroverd heeft. Die kans is best groot omdat de Duitsers in de laatste maanden van 2020 een groot aantal exemplaren van de ID.3 op kenteken zette om haar eer te redden en om CO2 boetes vanuit Brussel te voorkomen. Die zijn nog steeds niet allemaal verkocht, waardoor een herhaling van zetten er niet in zit. De rest van de top 5 bestond in juli uit Toyota (2.139 registraties, oftewel 40,8 procent meer dan vorig jaar), Skoda (1.679; -29,3 procent) en BMW (1.632; -39,8 procent). Kia had in juli 10,3 procent van de Nederlandse automarkt in handen, Volkswagen 9,8 procent, Toyota 8,0 procent, Skoda 6,2 procent en BMW 6,1 procent). Buiten de top-5 volgen Peugeot (1.555 registraties), Opel (1.449), Ford (1.436), Hyundai (1.275) en Audi (1.183).

Bij de modellen is het de Ford Mustang Mach-E die zijn debuut maakt in de top vijf. De levering van deze Amerikaanse elektrische cross-over kwam moeizaam op gang en werd meerdere keren uitgesteld, maar nu zit de vaart er goed in. De populairste auto in juli was de Kia Niro met 1.166 registraties. Dit model ging 3,4 procent vaker over de toonbank dan in dezelfde maand van 2020. Daarna volgen de Volkswagen Polo (919 stuks; -32,7 procent), de Toyota Yaris (899; +252,5 procent), de Kia Picanto (753; +26,1 procent) en dus de Ford Mustang Mach-E met 644 registraties die nieuw is in de top 5. Het marktaandeel van de Kia Niro bedroeg in juli 4,3 procent. De Volkswagen Polo kon 3,4 procent claimen, de Toyota Yaris 3,3 procent, de Kia Picanto 2,8 procent en de Ford Mustang Mach-E 2,4 procent.  De Volvo XC40, tot voor kort de premium publiekslieveling, is uit de top 5 gekukeld naar plek 6 met 607 registraties. Daar komt binnenkort vermoedelijk verandering in als de goedkopere elektrische versie met minder vermogen leverbaar wordt. Reken maar dat die goed gaat verkopen. De Skoda Enyaq iV stond in juli ook niet in de top 5, maar Autointernationaal berichtte eerder al dat dit model op jaarbasis wel de best verkochte elektrische auto van Nederland is. Hij bezet met 470 registraties wel plek 10. De plaatsen tussen de Volvo XC40 en de Skoda Enyaq iV worden opgevuld door de Opel Corsa (565 registraties), de Peugeot 108 (557) en de Hyundai Tucson (549).

Dat er in juli een eind kwam aan een vrijwel onafgebroken herstel van de Nederlandse automarkt in de eerste 6 maanden, komt doordat de economie maar langzaam weer opkrabbelt, doordat er her en der nog steeds coronamaatregelen gelden, maar vooral door het wereldwijde tekort aan computerchips. Verschillende fabrikanten luidden de afgelopen maanden al de noodklok omdat zij hun auto’s simpelweg niet af kunnen maken. Ze zijn zo goed als klaar, maar kunnen de fabrieken niet verlaten omdat de noodzakelijke chips ontbreken. Volkswagen heeft naar eigen zeggen “enkele honderdduizenden auto’s” niet kunnen produceren. General Motors heeft bij bepaalde modellen het start/stop-systeem en de cilinderuitschakeling verwijderd. Sommige SUV types kunnen niet meer worden geleverd met een draadloze telefoonlader. Tesla heeft de software van modellen veranderd om andere chips te kunnen gebruiken. Toyota heeft als een van de weinige automerken weinig last van de tekorten omdat dit bedrijf een grotere reservevoorraad aanhoudt. Maar vrijwel alle andere autofabrikanten kampen met grote leveringsproblemen.

“Vorig jaar was ronduit dramatisch”, zegt een woordvoerder van de Bovag. “Wij hadden verwacht dat het dit jaar een stuk beter zou gaan, maar we worden van alle kanten geconfronteerd met problemen”. Volgens de zegsman wordt het grootste deel van de nieuwe auto’s in Nederland zakelijk aangeschaft als leasewagen voor werknemers of door ondernemers zelf. “Zij kijken nu de kat uit de boom. Dat is wat wij bedoelen met broos economisch herstel”. Daarbij speelt mee dat veel werknemers nog thuiswerken om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Zij krijgen daardoor minder vaak een nieuwe leasebak. Dat draagt bij aan de toename van de tweedehandsverkoop. In de Verenigde Staten kampen ze met soortgelijke problemen en daar schieten de prijzen van occasions omhoog.

 

Elektrisch

De Kia e-Niro was in juli de best verkochte elektrische auto van Nederland met 762 registraties. Daarna volgen de Ford Mustang Mach-E (643), de Skoda Enyaq iV (408), de Volkswagen ID.4 (232), de Nissan Leaf (185), de Mercedes-Benz EQA (165), de BMW iX3 (163), de Volvo XC40 Recharge Electric (128), de Peugeot e-2008 (106) en de Hyundai Ioniq 5.

In totaal werden er in juli 4.094 elektrische auto’s verkocht in Nederland. Dat was goed voor een marktaandeel van 15,2 procent. Een maand eerder waren elektrische auto’s goed voor 17,8 procent van de autoverkopen.

 

Leaseregistraties

Er zijn in juli 13.540 leaseauto’s geregistreerd. Dat is bijna een kwart (23,5 procent) minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. Vorig jaar juli kwamen de leaseregistraties juist op gang nadat tijdens de eerste lockdown meerdere maatschappijen een bestel stop hadden doorgevoerd. Op jaarbasis (januari t/m juli) staat de teller nu op 92.154 stuks. Dat saldo is 7,8 procent lager dan dat van de eerste 7 maanden van 2020.

In juli was het Kia dat Volkswagen nipt voor bleef, dankzij de Niro en Picanto. Skoda, dat begonnen is met de levering van de Enyaq, maakte de top 3 compleet. Voor Kia waren er in juli 1.724 leaseregistraties oftewel 18,6 procent meer dan vorig jaar. Bij Volkswagen eindigde de teller op 1.634 stuks, hetgeen een daling van 39,6 procent ten opzichte van het resultaat van 2020 betekende. Daarna volgen Skoda (1.246 stuks; -26,9 procent), Toyota (951; +36,4 procent) en Ford (853; +18,1 procent).

De top 5 leaseregistraties op modelniveau was in juli als volgt: aan kop ging de Kia Niro met 747 auto’s (4,5 procent meer dan in 2020). Daarna volgen de Volkswagen Polo (615; -32,9 procent), de Kia Picanto (501; +56,1 procent), de Ford Mustang Mach-E (463; nieuw in de top 5) en de Toyota Yaris (412; +497,1 procent).

Occasionverkoop

Autobedrijven verkochten in juli 130.801 occasions aan consumenten. Dat is 0,9 procent minder dan in 2020, zo blijkt uit cijfers van VWE. Maar juli 2020 was dan ook een recordmaand voor de occasionverkoop in Nederland. In de eerste 7 maanden van dit jaar werden er ruim 840.000 tweedehands personenwagens aan consumenten verkocht, hetgeen 5,5 procent meer is dan vorig jaar. Consumenten verkochten onderling 9,4 procent minder occasions in juli. In de eerste 7 maanden van dit jaar gingen er op deze manier 372.000 tweedehands personenwagens over in andere handen; een daling van 1 procent.

Sinds het uitbreken van de coronacrisis is de vraag naar occasions groot. Dat heeft ook effect op de showroomvraagprijzen omdat er tegelijkertijd een schaarste in aanbod is. Voor het eerst sinds 3 jaar is er sprake van een stijging van de prijzen. Toch denken branchedeskundigen dat een stabilisering van de occasionprijzen aanstaande is. De handelswaarden vlakken namelijk licht af. Experts voorspelden in juni al dat de oververhitte occasionmarkt enigszins gaat afkoelen. Met name de prijzen van tweedehands elektrische auto’s staan onder druk. Dat komt door dalende prijzen voor nieuwe exemplaren en door een gebrek aan animo onder consumenten voor gebruikte emissievrije personenwagens. Het gaat vaak om exemplaren met een onpraktisch kleine actieradius.

Reageren is niet mogelijk.