EQC verbruikt veel meer stroom dan Mercedes meldt

0

Sommige dingen veranderen niet. Autofabrikanten zijn druk bezig met het introduceren van nieuwe elektrische modellen, maar blijven er ondertussen oude praktijken op na houden. Zoals een veel te rooskleurige voorstelling van zaken geven als het gaat om het verbruik. Nu niet meer over de consumptie van benzine of diesel, maar stroom. Met name Mercedes-Benz maakt zich daar met de EQC schuldig aan.

Eigenlijk zouden de stroomverbruik waarden die gemeten zijn volgens de WLTP cyclus een realistisch beeld moeten geven van hoeveel elektriciteit een auto als de Mercedes-Benz EQC consumeert. Immers, de laboratorium opstelling van de oude NEFZ meetnorm is ingeruild voor op in de praktijk op de openbare weg geconstateerde waarden. Maar Mercedes-Benz zegt in de folder dat de EQC aan 22,2 kWh stroom voldoende heeft om 100 kilometer af te kunnen leggen. Tijdens een praktijktest werd echter een waarde van 33,6 kWh gemeten; een verschil van 51 procent!

Verzachtende omstandigheid is dat veel meer elektrische auto’s lang niet zo zuinig met stroom zijn als de fabrikant belooft. Zo verbruikt de Ford Mustang Mach-E in de praktijk 42 procent meer dan in de folder staat, de Aiways U5 zit er 39 procent naast en de Volkswagen ID.3 consumeert 36 procent meer stroom dan in de folder staat. Voor negatieve verrassingen zorgen (in aflopende volgorde van het verschil tussen het officiële elektriciteitsverbruik en de praktijkwaarde) de Polestar 2, de BMW iX3, de Tesla Model S Performance, de Volvo XC40 Recharge P8, de Audi e-Tron S, de Opel Mokka-e, de Skoda Enyaq iV 80, de Fiat 500e, de Tesla Modle 3 Standard Pluys, de Mercedes-Benz EQA 250, de Mini Cooper SE, de Renault Twingo Electric, de Porsche Taycan Turbo S, de Mercedes-Benz EQV, de Audi Q4 e-Tron, de Hyundai Kona Electric en de Opel Zafira-e.

Modellen waarvan het meerverbruik meevalt (minder dan 10 procent verschil), zijn de BMW i3, de Volkswagen ID.4, de Mazda MX-30, de Kia e-Niro, de Audi RS e-Tron en de Peugeot e-2008. Het enige automodel dat in de praktijk even veel stroom verbruikt als de fabrikant belooft, is de Renault Zoé. De Peugeot e-208 is zelfs 3 procent zuiniger dan in de folder staat.

Reageren is niet mogelijk.