Mercedes: politie redt MPV

0

Dat de SUV oprukt in autoland, is een open deur. Inmiddels worden er in Nederland meer personenwagens van dit type verkocht dan hatchbacks. Op basis van de registratiecijfers in de eerste 7 maanden van dit jaar, wisten SUV modellen 41,4 procent van de markt te claimen. Hatchbacks, sinds mensenheugenis de populairste carrosserievariant, werden onttroond en moesten genoegen nemen met 37,8 procent.

Opmerkelijk is de revival van de sedan. Dit carrosserietype was lange tijd op zijn retour vanwege het ontbreken van een praktische grote achterklep, maar staat nu qua marktaandeel weer op winst. In de eerste 7 maanden was de sedan goed voor 4,8 procent van de autoverkopen in Nederland versus 3,9 procent 5 jaar geleden. Dat dit carrosserietype een comeback maakt, is enerzijds te danken aan een groter aanbod premium modellen in het C segment (BMW 2-serie Gran Coupé, Mercedes-Benz A klasse Limousine) en anderzijds de komst van de Tesla Model 3. Die auto heeft dus in meerdere opzichten een grote impact gehad op de Nederlandse automarkt.

Het marktaandeel van coupémodellen is in 5 jaar tijd meer dan gehalveerd. Het was al niet veel (0,7 procent), maar daar is nu slechts 0,3 procent van over. Dit kan er toe leiden dat op de occasionmarkt straks de vraag groter is dan het aanbod. Die situatie doet zich nu al in het cabrioletsegment voor. Dat autotype verloor ook terrein bij de nieuw verkopen, maar minder sterk dan de coupé: 0,9 procent in 2016 en nu 0,7 procent.

Stationwagons lijden ook onder de populariteit van SUV modellen. Deze carrosserievorm was in de eerste 7 maanden van het jaar nog steeds goed voor een respectabele 12,2 procent van de verkopen, maar dat is toch duidelijk minder dan de 14,2 procent van 5 jaar geleden. De hardste tikken die de SUV uitdeelde, waren voor de MPV. Die hadden in 2016 nog een marktaandeel van 6,7 procent, maar nu is daar nog maar 0,9 procent van over. Logisch dat steeds meer merken er de brui aan geven en hun MPV aanbod saneren. Later dit jaar zal dat extra duidelijk worden als Renault zowel de Scénic als de Espace uit productie neemt.

Veel blijft er dan niet over. Eigenlijk wordt het MPV segment momenteel gedragen door de Mercedes-Benz B klasse. En dat komt dan door de politie. Die heeft een paar jaar geleden de B klasse geselecteerd als dienstauto en is daarmee de beste klant geworden voor dit Mercedes-Benz model. Puur kijken naar het marktaandeel, kan je dus concluderen dat de hermandad de MPV van een stille dood heeft gered.

Reageren is niet mogelijk.