SUV zonder X factor: test Opel Grandland

0

Waarom deze test?

Na 4 jaar heeft de Opel Grandland een strakker front met een warmtebeeldcamera en een nieuw infotainment systeem gegeven. Tegelijkertijd met de update verliest de SUV de letter X in zijn naam.

Opel noemt het nieuwe frontdesign “Vizor”. Het beschrijft het donkere gedeelte van de voorkant, dat lijkt op het vizier van een helm waaraan het zijn naam dankt. Daarmee zie je in de Grandland eigenlijk meer dan voorheen, want er zit een infraroodcamera in en de zogeheten Intellilux led matrix koplampen (verkrijgbaar tegen meerprijs) zorgen voor een beter zicht in het donker. Ook word je via het display gewaarschuwd voor onheil dat zich 100 meter verderop de weg bevindt.

 

Wat voor auto is het?

In plaats van aan het onderstel en de motor te werken, namen de ingenieurs van Opel vooral aan het interieur en het front onder handen. Het Vizor design, de warmtebeeld technologie en de matrix koplampen met 84 segmenten per zijde (voorheen: 16) maken deel uit van de facelift die de 4,48 meter lange SUV na 4 jaar onderging. De plastic wielrand bescherming is bij de Ultimate uitvoering voortaan in carrosseriekleur uitgevoerd. Dat staat netter dan grauw zwart. Als Grandland X is de SUV wereldwijd 300.000 keer verkocht, met de belangrijkste markten in Europa. De in november bij de Nederlandse dealers arriverende vernieuwde uitvoering moet daar een vervolg aan gaan geven.

Het breedbeeldscherm, in Opel jargon “Pure Panel” genaamd, omvat een centraal display van 10 inch. Daar profiteert onder meer de kaartweergave van het navigatiesysteem van, evenals de spraakbesturing; ze begrijpt nu een groter repertoire van commando’s, al heeft de Grandland wel duidelijk structuur nodig. Gewoon maar wat uit de losse pols tegen de Opel roepen, werkt niet. Gelukkig kon de Grandland zijn knoppen voor de bediening van het infotainment behouden. Ze zijn gerangschikt zoals voorheen en regelen ook de airconditioning. De software is nu compatibel met Apple Carplay en Android Auto. In de topversie toont hij realtime verkeersgegevens dankzij de online verbinding via een simkaart. De smartphone kan ook inductief worden opgeladen. Het eerder genoemde nachtzicht systeem, gebaseerd op een warmtebeeldcamera, zorgt voor een beter zicht. Het kost 1.000 euro extra, herkent mensen en dieren op basis van hun lichaamswarmte en projecteert hun beeld op de monitor. Deze zogeheten Night Vision optie is echter alleen beschikbaar voor de dure uitrustingslijnen Ultimate en Business Elegance.

 

 

Is het wat?

Hoewel wij de PHEV techniek van de vierwielaangedreven Hybrid4 inmiddels goed moeten kennen van de Grandland X, wilde ik graag een klein rondje met deze top uitvoering rijden als ik kan kennismaken met de Opel in Rüsselsheim. Wat mij direct (weer) opviel en inspireerde na een korte rit: de start met maximaal 520 Nm als de accu vol is en de elektromotor er vol tegenaan kan. Het rijden zelf lijkt mij vrijwel onveranderd; de Grandland gedraagt ​​zich precies zoals wij uit eerdere test weten. Hoewel: ik merkte wel een klein verschil als het om vering gaat. Die lijkt een beetje harder te zijn geworden, maar dat kan liggen aan de nieuwe, enorme 19 inch wielen van de testauto. Ze staan ​​in de prijslijst voor 650 euro en daar kun je met een gerust geweten van afzien.

Ik had liever gezien dat Opel een paar euro had besteed aan vilt bekleding onderin de opbergvakken in de portieren. Nu gaat zo’n beetje alles wat je daar in opbergt rammelen en dat verstoort het comfortniveau. Gelukkig valt er over de besturing niks te mekkeren. Die is ook bij lage snelheden prettig licht, waardoor de Grandland zich moeiteloos door de stad laat manoeuvreren. Vorige maand maakte Opel al de basisprijzen van de benzine (34.999 euro; uitrusting niveau Edition) en hybride (42.949 euro; uitrusting niveau Business Elegance) versies bekend. Nu is ook duidelijk wat de andere uitvoeringen moeten gaan opbrengen. Zo hangt er aan de GS Line variant prijskaartjes van 38.249 euro (1.2 Turbo), 44.299 euro (Hybrid) en 48.549 euro (1.5 CDTI). De laatste is dus nog maar amper interessant. De Grandland Hybrid is er ook als Ultimate en kost dan 48.599 euro. In 300 pk vorm met vierwielaandrijving is het tarief 52.799 euro. De laatste is er ook als minder dure Business Elegance zakelijke uitvoering. Daarvoor rekent Opel 47.149 euro.

OpelFordSeatVolkswagen
GrandlandKugaAtecaTiguan
GS Line 1.2 TurboST-Line Ecoboost 150FR Business IntenseLife 1.5 TSI 130
38.249 euro39.375 euro38.400 euro38.990 euro
OpelCitroënPeugeotVolvo
Grandland C5 Aircross3008XC40
GS Line HybridFeel Hybrid 225Allure Hybrid 225 Expression Recharge T4
44.299 euro43.250 ruto44.780 euro44.995 euro
OpelBMWCitroënPeugeot
Grandland X1C5 Aircross3008
GS Line 1.5 Turbo DieselsDrive16dBusiness Blue HDiBlue Lease GT BlueHDi
48.549 euro48.705 euro38.590 euro48.650 euro
OpelDSKiaPeugeot
Grandland 7 CrossbackSorento3008
Ultimate Hybrid4Perform. E-Tense 300Dynamic Plug-inBlue Lease GT Hybrid4
52.799 euro53.690 euro52.595 euro52.360 euro

Tijdens de kennismaking heb ik 37 kilometer met de Grandland Hybrid4 kunnen afleggen in elektrische modus. In principe kan de Opel zich gemakkelijk volledig emissievrij in de stad en door het hele land verplaatsen. Dat geldt natuurlijk ook voor de hybride uitvoering met alleen voorwielaandrijving en die geen systeemvermogen heeft van 300 pk, maar 224 pk biedt. De 1,2 liter benzinemotor fungeert als instapmodel met 130 pk. De 1.5 diesel is even sterk. Bij deze beide motoren is een 8-traps automaat optioneel. De hybride versies hebben deze transmissie standaard. Conform het merklogo schakelt de automaat bliksem snel. En als de benzinemotor actief wordt, merk je daar eigenlijk niks van, zo goed is de aandrijflijn fijn geslepen.

 

 

60%
60%
Awesome

Conclusie

Qua rijden bleef bijna alles hetzelfde in de Opel Grandland. De enige nieuwe features zijn extra's zoals een warmtebeeldcamera en matrixverlichting, en natuurlijk het front in Vizor design. Model fans zullen content zijn met die wijzigingen, maar vóór de facelift wist de Opel zelden een vergelijkingstest te winnen en dat zal vermoedelijk nu niet anders zijn. Voor de beste C segment SUV moet je momenteel bij Hyundai zijn voor een exemplaar van de Tucson. En in eigen gelederen is de weinig duurdere, maar merkbaar hoogwaardigere Peugeot 3008 een betere aanbieding. 

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.