Alpine gaat in Dieppe een elektrische SUV bouwen

0
Alpine blijft auto’s produceren in Frankrijk! De 3 toekomstige modellen zullen worden verdeeld over de fabrieken in Douai (Noord) en Dieppe (Seine-Maritime).
De Renault Groep heeft de ambitie om 9 elektrische voertuigen in Frankrijk te produceren, waaronder die van het nieuwe Alpine gamma. De historische fabriek in Dieppe zal een elektrische SUV (code WZ110) assembleren, terwijl de locatie in Douai de kleine ‘hot hatch’ zal produceren op basis van de R5. Het derde model is de opvolger van de A110 sportwagen, maar daarvan is de bouwlocatie nog niet bekend.
Bijna de helft van de modellen van de Renault Groep wordt nu in Frankrijk geproduceerd. Aan de voorkeurspositie van het thuisland zal niet worden getornd, want de autofabrikant heeft zojuist bevestigd om haar geboortegrond als het hart van haar industriële activiteiten te positioneren. Tegen 2025 is de Renault Groep van plan om 9 nieuwe elektrische voertuigen op het Franse grondgebied te produceren. De nieuwe Alpine reeks zal volledig “made in France” zijn.
Het plan voorziet verder in een Franse toewijzing van het zogeheten ElectriCity cluster. Dat omvat de 3 Renault fabrieken in Noord-Frankrijk: de Mégane E-Tech Electric zal vanaf begin 2022 in Douai van de band rollen, de toekomstige R5 Electric ziet vanaf 2024 in Douai het levenslicht en de elektrische versie van de nieuwe Kangoo zal vanaf 2022 in Maubeuge geproduceerd gaan worden. In haar persbericht spreekt de fabrikant ook over een elektrisch SUV project (de Renault HCB die in 2023 in Douai in productie gaat; het gaat om een B segment model) en een ander toekomstig elektrisch voertuig (de 4Ever vanaf 2025).
Het Alpine gamma wordt verrijkt met een gespierde compacte hatchback op basis van de toekomstige Renault 5 Electric. Het zal zoals gezegd ook een elektrische sportieve SUV omvatten die zal worden geproduceerd op de CMF-EV basis van onder andere de Mégane E-Tech Electric en de Nissan Ariya. Renault meldt ook de toewijzing van een productieorder aan de fabriek in Dieppe, maar vertelt niet om welk model het gaat. Niettemin bracht de afgevaardigde van Seine-Maritime, Sébastien Jumel, een persbericht uit waarin hij de productie van de elektrische SUV (codenaam WZ110) in de Alpine vestiging aankondigde. Doelstelling is om daarvan 20.000 eenheden per jaar te gaan produceren. De fabriek zal verantwoordelijk zijn voor het spuiten van de carrosserie en voor de montage van de technische elementen (van het CMF EV platform) die vanuit Douai zullen worden aangeleverd.
Tegen het einde van 2024 zal de A110 worden afgelost door een volledig elektrische sportwagen. Die krijgt de motor van het eerder genoemde R5 derivaat; een krachtbron die 220 pk sterk is. Dat Dieppe niet als productielocatie voor de elektrische sportwagen wordt genoemd, is een veeg teken. Feit is dat Lotus de technische partner van Alpine voor dit project is. Gaat die de sportwagen ook bouwen? En betekent dit dat de opvolger van de A110 weinig meer wordt dan een Lotus met een Alpine sausje?

Reageren is niet mogelijk.