Autoverkopen Europa: Aziatische opmars

0

De verkoop van nieuwe auto’s in Europa is in augustus aanzienlijk gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Volgens de Europese autobranche vereniging ACEA nam de afzet met 18,1 procent af.

In de grootste automarkten van Europa (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje en Italië) was sprake van een verkoopdaling tussen de 15 en 29 procent. Voor Nederland ging het om een terugval van ruim 17 procent. In de voorgaande maanden steeg de verkoop juist nog sterk, aldus ACEA. Daardoor is er op jaarbasis nog steeds sprake van een positief saldo van bijna 13 procent. Hierbij moet wel worden aangetekend dat in 2020 de verkopen natuurlijk wel historisch laag waren vanwege de lockdowns.

In de eerste jaarhelft leek er sprake te zijn van een herstel van de Europese automarkt, maar de laatste maanden zit de klad er in. Waarschijnlijk speelt het wereldwijde tekort aan microchips een rol bij de gedaalde verkoop van nieuwe auto’s in Europa. Vanwege die schaarste hebben tal van autofabrikanten de productie tijdelijk moeten stilleggen. Daardoor zijn nieuwe auto’s minder snel beschikbaar. Mensen kiezen door de slechte beschikbaarheid vaker voor een tweedehands exemplaar.

MerkMA 8/21MA 1-8/21MA 1-8/20MA 8/20
Volkswagen11,8%11,5%11,3%11,0%+ +
Toyota6,9%6,1%5,4%5,5%+ +
BMW6,0%5,8%5,6%5,7%+ +
Audi5,6%5,4%5,1%4,9%+ +
Hyundai5,3%4,0%3,6%4,2%+ +
Renault5,1%5,5%6,9%5,6%– –
Skoda5,1%5,3%5,5%5,7%– –
Mercedes-Benz5,0%5,4%6,0%6,5%– –
Kia4,8%4,0%3,6%4,1%+ +
Peugeot4,5%6,2%6,2%6,1%
Ford4,4%4,6%5,5%5,9%– –
Dacia4,3%3,2%3,4%3,9%o
Opel/Vauxhall3,8%4,2%4,0%3,8%+
Fiat3,6%4,2%4,1%3,9%o
Seat3,6%3,6%3,3%3,3%+ +
Citroën3,2%3,9%3,9%3,8%
Nissan1,7%2,0%2,4%2,2%– –
Volvo1,7%2,4%2,3%1,9%o
Mazda1,6%1,3%1,2%1,2%+ +
Mini1,2%1,4%1,4%1,4%
Jeep1,1%1,1%1,0%1,2%o
Honda0,8%0,6%0,7%0,7%o
Mitsubishi0,8%0,6%1,0%0,8%
Land Rover0,6%1,0%0,9%0,6%+
Porsche0,5%0,6%0,6%0,6%
Lexus0,4%0,4%0,4%0,3%+
DS0,3%0,3%0,4%0,3%
Lancia0,3%0,4%0,3%0,3%+
Jaguar0,2%0,3%0,4%0,3%– –
Alfa Romeo0,2%0,2%0,3%0,3%– –
Smart0,2%0,3%0,2%0,2%+
VW luxelabels0,0%0,0%0,0%0,0%o
Lada0,0%0,0%0,0%0,0%o
Maserati0,0%0,0%0,1%0,0%

Op autoconcern niveau is de toppositie van de Volkswagen Groep onbedreigd. De afzet daalde weliswaar met 14,1 procent, maar dat was dus minder dan het marktgemiddelde. De Volkswagen Groep kon daardoor haar greep op de Europese automarkt vergroten. Het marktaandeel bedroeg in augustus 26,5 procent versus 25,3 procent in dezelfde maand vorig jaar. Alle merken van de Volkswagen Groep, op Porsche en Skoda na, droegen bij aan die winst. Met name Audi deed het in augustus relatief goed.

De nummer 2 van Europa op concernniveau, Stellantis, werd daarentegen bovengemiddeld hard geraakt. De verkopen kwamen ten opzichte van augustus vorig jaar 29.4 procent lager uit. Dit betekende dat het marktaandeel van 19,7 procent slonk naar 16,9 procent. Dat Alfa Romeo de helft minder auto’s afleverde, zal geen verrassing zijn: dit merk rest, gezien het huidige gamma, niks anders dan vegeteren. De 39,6 procent grote verkoopdaling bij Peugeot is wel opvallend. Waarschijnlijk speelt hier de generatiewisseling bij de 308 een rol.

De Renault Groep werd de laatste tijd qua verkoopprestaties steevast overschaduwd door de Franse tak van Stellantis, maar in augustus waren de rollen omgedraaid. Niet dat dit autoconcern meer auto’s verkocht of wist te plussen, maar de terugval was minder groot dan bij de rivaal. Het hoofdmerk Renault moest weliswaar terrein prijsgeven, maar Dacia wist haar marktaandeel wel te vergroten. Dat is te danken aan de nieuwe Sandero die in Volkswagen Golf van de troon gestoten heeft als populairste auto van Europa.

De Hyundai Motor Groep (waartoe ook Kia behoort) met op jaarbasis de collega’s van Renault nog voor laten gaan, maar wist afgelopen maand wel een podiumplaats te pakken. Beide merken van dit autoconcern doen het momenteel uitstekend met een forse groei van het marktaandeel. Er zijn geen signalen dat de opmars snel zal stokken, want de verkopen van modellen als de Bayon, Ioniq 5 en EV6 moeten eigenlijk nog op gang komen. Daarnaast lijkt de nieuwe Tucson een schot in de roos te zijn.

De resultaten van de Hyundai Motor Groep verklaren mede de titel van dit nieuwsbericht. De andere reden daarvoor zijn de prestaties van Toyota. Die wist in augustus tegen de verdrukking in meer auto’s te verkopen, vooral dankzij de nieuwe Yaris. Met 6,9 procent marktaandeel was Toyota afgelopen maand nog lang niet zo groot als Volkswagen, maar de Japanners wisten wel alle andere spelers voor te blijven. En Hyundai bezet op merkniveau de vijfde plek vóór Renault, terwijl Kia concurrent Peugeot wist te passeren. Ja, in augustus 2021 werd echt een stukje autogeschiedenis geschreven.

Lager in de echelons zien we dat zowel Mercedes als Ford en Nissan meer dan een derde van de afzet verloren in augustus. Jaguar en Honda deden het amper beter. De Mustang Mach-E mag dan een hit zijn bij zakelijk rijders in Nederland, voor veel Europeanen is dit Ford model veel te duur. Nissan heeft met de tweede generatie Juke het tij niet weten te keren. Zal dat met de nieuwe Qashqai wel lukken? Mercedes heeft last van de generatiewisseling bij de C klasse. Daarnaast kan de A klasse wel een facelift gebruiken. Jaguar mist duidelijk een elektrisch model dat in aanzienlijke aantallen verkocht kan worden. Voor Honda geldt dat ook.

 

Reageren is niet mogelijk.