Budgetvervoer op hoog niveau: Dacia Jogger Live

0

Dacia heeft aan het einde van de zomer van 2021 een belangrijk nieuw model onthuld: de Jogger. Dat is een gezinswagen met maximaal 7 zitplaatsen die aanwezig was op de stand van het merk op de IAA Mobility Show in München.

Met zijn 4,55 meter carrosserielengte en royale wielbasis van 2,90 meter biedt de Jogger voldoende binnenruimte voor 3 rijen stoelen in een 7-zits configuratie. Dacia heeft daarbij bewust een MPV look à la de Dokker en Lodgy vermeden. De Jogger ziet eruit als een SUV, niet in de laatste plaats dankzij zijn specifieke koetswerkdecoratie en zijn verhoogde bodemvrijheid (20 cm).

De Dacia maakt daardoor een robuuste indruk. Met zijn Y-vormige licht signatuur voor de koplampen en zijn lange verticale lichten achter zijn er duidelijke gelijkenissen met het repertoire van Volvo (waaronder de XC90 die eveneens 7 zitplaatsen biedt) en dat is natuurlijk niet verkeerd voor een auto die feitelijk een kloeke stationwagen is, maar heel graag een SUV wil zijn. 

De Jogger biedt op het dak een gepatenteerd rail systeem met spijlen dat 90 graden kan worden gedraaid als dat voor het vervoer van bepaalde voorwerpen makkelijker is. Daarmee laat Dacia zien niet vies te zijn van innovaties en haar budgetimago graag van zich af te willen schudden. De Roemenen zijn ambitieus en willen graag groeien, maar waken er voor om een inwisselbaar volumemerk te worden.

Onder de motorkap van de Jogger is er keuze uit de 100 pk sterke Eco-G (benzine/LPG) unit of de nieuwe, 110 pk sterke, 1.0 TCe (benzine) 3 cilinder. Het blok kennen wij reeds van diverse andere modellen van Dacia, Renault en Nissan. Het is niet de beste 3 cilinder 1,0 liter motor in zijn soort maar de unit is wel even sterk als de atmosferische 1,6 liter van de eerste generatie Logan MCV die feitelijk de stamvader van de Jogger is. 

Dacia onthulde de gloednieuwe Jogger niet in het beursgebouw van de IAA in München. Het eerste publieke optreden van de 7-zitter vond plaats op het drijvende Lake Camp van de automaker; in feite een houten schuit bij de ingang van de autotentoonstelling. Dat de showprimeur aan Duitsland wordt gegund, is geen toeval. Onze oosterburen laten zich het Roemeense repertoire goed smaken. Met name in de voormalige DDR is het merk populair.

Ondanks dat hij is gebaseerd op het CMF-B platform dat wordt gebruikt in modellen in het B-segment, is de Jogger het langste voertuig in het assortiment van Dacia. Met zijn 4,55 meter is hij zelfs 20,6 centimeter langer dan de Duster. Dit komt duidelijker naar voren op de live foto’s die ik van de show heb, waarbij de fotograaf de tijd nam om in de 7-persoons cabine te stappen.

De nieuwe foto’s doen ook recht aan het moderne en avontuurlijke ontwerp van de carrosserie van de Jogger, die de stijlelementen van stationwagons en SUV modellen mooi combineert. Van achteren zorgen de rechtopstaande klep met een verticale snit en de op Volvo geïnspireerde hooggeplaatste achterlichten ervoor dat hij meer op een SUV lijkt en minder op een combi.

Het feit dat de voorkant wordt gedeeld met de Sandero Stepway doet niets af aan zijn charme. De agressief ogende koplampen en de bodem beschermplaten vloeien namelijk mooi samen met de langere carrosserie.

Om niets aan het toeval over te laten, toont Dacia de Jogger als Extreme Limited Edition. Deze debuut uitvoering moet de nieuweling goed in de verf zetten als ‘avontuurlijk’ en ‘stoer’.

Met alle 7 stoelen op hun plaats, is er slechts een kleine kofferruimte van 160 à 213 liter, maar in de configuratie met 5 zitplaatsen biedt hij een indrukwekkende capaciteit van 708 à 842 liter. Als jij verhuist of een vriend helpt met het verplaatsen van meubels (ik denk dat mensen uit de betere kringen gewend zijn om dit te doen, bijvoorbeeld omdat er een leuk antiek kastje op de op is getikt wat zij niet konden laten staan), dan is er 1.819 liter aan beschikbare ruimte met de derde rij verwijderd en de tweede rij neergeklapt.

Dacia beweert dat de cabine comfortabel plaats biedt aan 7 volwassen passagiers, maar het ziet er een beetje claustrofobisch uit voor de jongens die achterin moeten zitten, ondanks dat ze veel hoofdruimte hebben (855 mm) dankzij de platte daklijn en genietend van het uitzicht via de vrij grote derde ramen. In ieder geval zullen eigenaren van de Jogger de stoelen in meer dan 60 mogelijke configuraties kunnen rangschikken.

Dacia heeft nog geen informatie vrijgegeven over de prijsstelling van de Jogger, maar stelt dat hij de “beste prijs:ruimte verhouding in zijn segment” zal bieden als “de meest betaalbare 7-zitter op de markt”. De eerste generatie Logan MCV was 1.500 euro duurder dan een vergelijkbare Sandero. Als wij dat prijsverschil naar 2021 vertalen en de Stepway Comfort versie van het laatste model als uitgangspunt nemen, dan komen we op een tarief van 19.990 à 21.690 euro.

Bovengenoemd bedrag is exclusief de upgrade van 90 pk naar 110 pk bij de 1.0 TCe motor, maar die meerkosten zouden weggestreept kunnen worden tegen een lager instapbedrag als Dacia de Jogger ook gaat aanbieden als Essential. Dat laatste past natuurlijk heel goed bij de merkwaarden. Maar een leuk aangeklede Prestige uitvoering zou best wel eens 23 mille kunnen gaan kosten. Nee, Dacia is geen budgetmerk meer … 

 

 

Reageren is niet mogelijk.