Greenpeace klaagt Duitse autofabrikanten aan

0

Greenpeace en de Duitse klimaatorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) dreigen BMW, Mercedes-Benz en de Volkswagen Groep voor de rechter te dagen. Volgens de milieuclubs handelen de autofabrikanten in strijd met het Parijse klimaatakkoord.

De 2 klimaatorganisaties putten moed uit eerdere rechterlijke uitspraken van onder meer het Duitse Constitutionele Hof, dat bepaalde dat toekomstige generaties recht hebben op klimaatbescherming. Ook grote bedrijven zijn daaraan gebonden, zo vinden de milieuclubs. Hierbij wijzen zij op een recente uitspraak door een Nederlandse rechtbank die bepaalde dat Shell meer aan klimaatbescherming moet doen. “Al decennialang doen deze bedrijven hun klimaat schadelijke zaken ten koste van onze toekomst. De tijd van de fossiele industrie is nu voorbij”, zo schrijven ze.

DUH, dat 20 jaar lang financieel ondersteund werd door Toyota, en Greenpeace willen afzien van de aanklacht als de bedrijven middels een juridische eed beloven voor het einde van het decennium te stoppen met de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor en als zij met “een geloofwaardig plan voor de reductie van de CO2-uitstoot komen”. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft al aangegeven niet op de eis van de milieuorganisaties in te zullen gaan. “Als het tot een rechtszaak komt, zullen wij alles uit de kast halen om onszelf te verdedigen”, zo laat een woordvoerder weten.

In de brief van de klimaatorganisaties staat onder meer: “Ondanks toenemend extreem weer en tegen wetenschappelijke bewijzen in verkoopt de Duitse auto-industrie nog altijd wereldwijd miljoenen klimaat schadelijke diesel- en benzinewagens. De CO2 voetafdruk van deze belangrijkste Duitse industrietak is daarmee sinds 2019 groter dan die van heel Duitsland”. De aanklacht komt op het moment dat in München de IAA wordt geopend waar veel klimaatactivisten al demonstraties hebben aangekondigd.

Dat de Duitse milieuorganisaties goede kansen zien voor een juridische route nu de rechter in ons land Shell heeft opgedragen om de CO2 emissie tot 2030 met 45 procent te verlagen vergeleken met het niveau van 2019, is begrijpelijk, maar ook twijfelachtig. Ten eerste omdat Shell in hoger beroep kan gaan, met kansen op een andere uitkomst. Ten tweede is niet gezegd dat Duitsland ook zogeheten D66 rechters kent die liever politieke uitspraken doen dan zich in te zetten voor het wegwerken van de achterstanden op hun eigen werkterrein.

Reageren is niet mogelijk.