Klaar voor de eredivisie: test MG Marvel R

0

De Chinezen bouwen al lang auto’s die ook aan de Europese normen voldoen. Dat blijkt ook uit deze test van de MG Marvel R.

Moeten moeder, vader en kind hun vakantie echt met rugpijn beginnen? Met pijnlijke ribben na de vermoeiende rit op ultra gevormde sportstoelen? Of pijnlijke billen door een te sportief onderstel? In de nieuwe, volledig elektrische wereld van koppelmonsters, kopen degenen die bezwijken voor de reclameteksten van veel autofabrikanten vaak een voertuig dat als ‘sportief’ wordt gepositioneerd. Met bovengenoemde gevolgen.

Maar dat hoeft niet zo te zijn, getuige een eerste kennismaking met de Marvel R, die de Chinese fabrikant MG vanaf de jaarwisseling naar Nederland stuurt. De 4,67 meter lange SUV zal dan beschikbaar moeten zijn voor hooguit 44.000 euro. En vooral de basis motorisering laat zien dat er kracht in rust zit. Nu zijn 180 pk en 410 Nm koppel niet bepaald een openbaring. Zeker niet als je het gewicht van de auto (1,8 ton) in ogenschouw neemt. Verwacht dus geen harde duw in jouw rug als je het gaspedaal intrapt.

Deze MG heeft dat ook helemaal niet nodig. De Marvel R wil immers in de eerste plaats een toerwagen zijn en juist met deze motor onderscheidt hij zich van de rest van het gamma. De SUV heeft een zachte, maar nooit wiebelende vering. De feedback van de besturing is voldoende, maar de installatie opereert niet onrustig. Ook in de vanaf de Luxury uitvoering geventileerde en verwarmde stoelen (ca. 55.000 euro) voelen de inzittenden zich direct thuis. Het meubilair is niet te hard en niet te zacht. Rug vriendelijk, zelfs na een lange rit. Alleen de onderstel afstelling zou wat strakker mogen. Maar de Marvel die ik heb gereden is een pre productiemodel, dus misschien draaien de ingenieurs in Shanghai nog aan een paar schroeven.

Tegelijkertijd zullen ook de assistentiesystemen aangepast moeten worden. Want de Chinese originele versie van de Marvel R kan meer dan de uitvoering die bij ons wordt aangeboden: Intelligente cruisecontrol met aanpassing aan de toegestane snelheden, zelfstandig rijden op niveau 3 (zonder hand aan het stuur) of autonoom parkeren zonder in het voertuig te zitten: de MG kan dat in China doen. In bij de uitvoering die in Nederland verkocht gaan worden, zijn de functies in de centrale computer weliswaar aanwezig, maar niet geactiveerd. Misschien komt daar in de toekomst verandering in. Zo ja, dan komen de betreffende vaardigheden van de Marvel R via online updates via de ingebouwde 5G-simkaart beschikbaar. Hoe ‘onze’ uitvoering precies geconfigureerd zal zijn, is bij de marktintroductie nog niet helemaal duidelijk.

Wel is duidelijk dat de Chinees, ondanks zijn vechtprijs (concurrenten als de Hyundai Ioniq 5 of Skoda Enyaq iV) zijn steevast een paar duizend euro duurder, helemaal op Europees niveau is als het om de afwerking gaat. In plaats van hard plastic is er voor alle inzittenden zacht, zorgvuldig verwerkt kunststof en fijn leer. De boordcomputer reageert snel en toont duidelijk zijn rekenresultaten in de vorm van bijvoorbeeld navigatie instructies. In een vaste en hoge resolutie zijn die leesbaar op de 19,4 inch monitor, die enigszins schuin onder de middenconsole staat, en voor de bestuurder op het digitale instrumentarium. De Marvel R biedt echter geen head-up display. Er is dus nog wat te doen voor de volgende facelift. Naast de gebruikelijke navigatie- of infotainment commando’s kan met spraakbediening ook het enorme, standaard glazen schuifdak worden geopend. Aan verdere dialogen wordt gewerkt. Die zullen via updates aan de vaardigheden van de MG worden toegevoegd.

Wat geen update meer nodig heeft, is de stilte aan boord. Voor wat betreft het geluidscomfort is de MG duidelijk al gearriveerd in de eerste divisie. De elektrische SUV is door zijn aandrijfvorm sowieso al stil, maar dankzij de bijzonder goede isolatie en de dubbele beglazing in de voorste zijruiten kan er zelfs bij een tempo van 200 km/u worden volstaan met fluisteren met de andere inzittenden.

Nee, bovenstaand getal is geen drukfout. De Marvel R haalt gemakkelijk de 200 km/u markering, zelfs in de basisuitvoering, dit in tegenstelling tot de meeste concurrenten, die veel eerder de maken krijgen met een begrensde topsnelheid. Dit tempo kan zelfs worden vastgehouden als constante snelheid tijdens bijvoorbeeld de nachtelijke vakantiereis door Duitsland, ware het niet dat de batterij dan zeer snel leeg raakt. Het bewijst dat niemand kan toveren met elektrische auto’s. Maar korte sprinttijden komen altijd van pas. Overigens maken rij programma’s het automatisch nog comfortabeler: als je kiest voor de Eco modus in plaats van Sport of Normal, beperk je de acceleratie en topsnelheid op een actieradiusvriendelijke manier. En de recuperatie van rem energie kan op 3 niveaus worden verhoogd tot zogeheten One Pedal driving. De elektromotor kan bij het remmen maximaal 100 kilowatt oproepen en terugleveren aan de accu.

Als de acculading dan uiterlijk na bijna 400 kilometer tot nul neigt, is tijdens een lange reis wat meer geduld nodig. Dit omdat het maximale laadvermogen 92 kilowatt is. Dus zelfs bij een snel laadstation duurt het ongeveer 3 kwartier voordat de batterij 5 vijf tot 80 procent is opgeladen. In plaats van een koffiepauze is een royale lunch dan passender voordat de reis verder kan gaan. Overigens zijn het niet alleen kinderen die comfortabel op de tweede rij zitten, ook al is de Marvel R geen ruimte wonder. De hoogte van de kofferbak ligt eigenlijk onder het gemiddelde en de laaddrempel is vrij hoog. De altijd elektrisch bedienbare klep geeft slechts 357 liter vrij. Zonder passagiers achterin valt daar 1.396 liter van te maken na het neerklappen van de achterbank leuning. Bij de uitvoering met louter achterwielaandrijving is er onder de ‘motorkap’ (die met een gasdrukveer automatisch kan worden geopend) nog plaats voor nog eens 150 liter.
In de versie met vierwielaandrijving is er alleen een dashboardkastje. Maar daar staat tegenover dat de Marvel R 4WD met zijn 3 motoren de MG in minder dan 5 seconden naar 100 km/u laat accelereren (in plaats van iets minder dan 8 tellen) en ramt hij met zijn olifantenpoot van 665 Newton meter in jouw rug tijdens het accelereren. Maar laten we eerlijk zijn: heb je dat nodig?
.
.

 

70%
70%
Awesome

De nieuwe MG Marvel R is als elektrische SUV niet foutloos, maar is als totaalpakket toch aantrekkelijk. De instapprijs is gunstig, de afwerking foutloos en de rijeigenschappen zijn prima.

Belangrijkste minpunt is de relatief kleine kofferbak. Misschien volstaat 357 liter in het land van de '1-kind politiek', maar wij Europeanen stellen 100 extra liter erg op prijs.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.