Minder schermtijd in toekomstige Alfa Romeo modellen

0

Welke toekomst staat Alfa Romeo te wachten nu het merk, net als al zijn concurrenten, de verbrandingsmotor zal moeten opgeven? De baas van de Italiaanse autofabrikant, Jean-Phililppe Imparato, heeft daar al wat ideeën over.

Sinds de vorming van het sterrenstelsel Stellantis is er veel veranderd, zowel bij Peugeot SA als bij Fiat Chrysler Automobiles. Zo was er de transfer van Jean-Philippe Imparato, de ex-baas van Peugeot naar Italië, waar hij de teugels overnam van Alfa Romeo. Een hele uitdaging voor iemand die zegt “geboren te zijn in een Giulia” en die door Carlos Tavares, de topman van Stellantis, heel snel naar de andere kant van de Alpen werd gestuurd toen de fusie tussen Peugeot SA en Fiat Chrysler Automobiles eenmaal achter de rug was.

Jean-Philippe Imparato heeft in een interview enkele interessante details over de toekomst van Alfa Romeo gegeven. Zo zullen de auto’s van het merk altijd “driver-centered” zijn en emoties moeten overbrengen, ondanks het ontbreken van geluid van de verbrandingsmotor. Alfa Romeo bereidt zich dus, net als vele anderen, voor op zijn transformatie richting volledig elektrische aandrijving. “Ik heb een heel bijzondere positionering voor Alfa Romeo in gedachten. De bestuurder staat centraal en dat betekent zo min mogelijk schermen in de auto. Ik verkoop geen iPad met een auto eromheen, ik verkoop een Alfa Romeo”.

Alfa Romeo zal in 2024 beginnen met zijn elektrische transitie om vanaf 2027 helemaal overgeschakeld te zijn op volledig emissievrije aandrijvinh. Jean-Philippe Imparato herinnerde er ook aan dat het merk in de F1 actief zal blijven. Het Italiaanse merk staat dus voor een uitdaging: enerzijds een aandrijfrevolutie beginnen en anderzijds de vele fans (er zijn momenteel wereldwijd meer dan 200 officiële Alfa Romeo clubs) niet verliezen. Een van de meest populaire automerken ter wereld zijn én blijven valt niet mee …

Reageren is niet mogelijk.