Skoda verlaagt prognose en schrapt nieuwe Fabia Combi

0

Skoda kan dit jaar niet zoveel auto’s bouwen als gepland. Vanwege de wereldwijde tekorten aan computerchips in de auto-industrie zal de output 100.000 eenheden lager uitkomen. Dat zei Skoda topman Thomas Schäfer in een interview.

“Het chiptekort doet enorm veel pijn, want de vraag naar onze auto’s is juist heel groot”, aldus de CEO. Vorig jaar bouwde Skoda ongeveer 940.000 auto’s. Schäfer denkt dat de situatie rond het chiptekort de komende weken iets zal ontspannen, nu de productie in Maleisië weer toeneemt. Dat land is een belangrijke toeleverancier van chips aan de auto-industrie. Hij hoopt dat volgend jaar verdere verbetering zal optreden.

Moederbedrijf Volkswagen heeft al regelmatig de productie in haar fabrieken moeten onderbreken vanwege de chiptekorten. Ook andere autobouwers als Toyota, General Motors (GM), Daimler en Jaguar Land Rover hebben de productie moeten stilleggen. Het chiptekort raakt ook de auto-industrie in Nederland. Vorige maand startte VDL Nedcar bijvoorbeeld een week later op dan gepland, eveneens vanwege het tekort aan halfgeleiders. Ook bij de Scania vrachtwagenfabrieken in Zwolle en Meppel werd de productie stilgelegd door een gebrek aan chips.

 

Skoda stopt tóch met de Fabia Combi

Na Renault (Clio Estate) en Seat (Ibiza ST) stopt nu ook Skoda definitief met het maken van een kleine, betaalbare stationwagon. Aanvankelijk was het Tsjechische automerk nog van plan om de huidige Fabia Combi een opvolger te geven, maar in plaats daarvan richt Skoda zich op de ontwikkeling van een kleiner elektrisch model op basis van de Volkswagen ID.3. Die moet in 2023 op de markt komen en is ook van vitaal belang voor de Chinese markt, waar Skoda momenteel harde klappen krijgt en met haar huidige gamma nog maar amper auto’s weet te verkopen.

Het schrappen van de nieuwe Fabia Combi komt dus als een verrassing, want tijdens de recente kennismaking met de hatchback versie meldde de autofabrikant  nog dat in 2023 een kersverse editie op de markt zou komen. Het feit dat de ruimere variant zo lang op zich zou laten wachten wekte geen argwaan omdat de voorganger van Schäfer een dergelijk model niet op de tekentafel had staan. Maar na de wisseling van de macht / wacht aan de top, werd er voor gekozen om de huidige Fabia Combi alsnog een opvolger te geven.

Met name in Nederland zal de beslissing van Skoda om een streep te zetten door een opvolger voor dit populaire model betreurd worden. Maar feit is dat het marktaandeel van stationwagons overal in Europa onder druk staat. Daarom kiezen steeds meer autofabrikanten er voor om in het zogeheten B segment een compacte SUV te lanceren. De stationwagon, die het zonder begeerde hoge zitpositie moet doen, trekt daardoor aan het kortste eind. Skoda denkt de huidige Fabia Combi klanten op te vangen met de Kamiq. Bovendien biedt de hatchback versie van de nieuwe generatie van de Fabia een flink grotere bagageruimte. Daardoor is een Combi uitvoering minder hard nodig. Voor mensen die meer interieurruimte willen, heeft Skoda bovendien de Scala in de aanbieding, al heeft dit model een minder grote kofferbak. Wie perse een stationwagon wil met een prijskaartje van onder de 20 mille, kan trouwens vanaf volgend jaar terecht bij Dacia voor een exemplaar van de nieuwe Jogger (de spirituele opvolger van de Logan MCV).

Skoda gaat het geld dat wordt bespaard met het schrappen van de opvolger voor de huidige Fabia Combi in de ontwikkeling van een kleiner elektrisch model steken. Dat compactere broertje van de Enyaq iV zal worden gebaseerd op de Volkswagen ID.3 en gaat tussen de 30.000 en 35.000 euro kosten. Het nieuwe elektrische model moet al in 2023 klaar zijn. Volgens de Tsjechische autobouwer is zo’n auto hard nodig om in te kunnen spelen op de stijgende vraag naar betaalbare emissievrije auto’s. In 2025 volgt een nóg goedkoper model. Die krijgt een budget variant van het MEB onderstel (van onder andere de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.3) als basis en gaat tussen de 20.000 en 25.000 euro kosten. Dat goedkopere platform is evenwel in 2023 nog niet productieklaar.

 

Reageren is niet mogelijk.