Waarom Subaru het nieuwe Volvo is

0

In de vorige eeuw profileerde Volvo zich als fabrikant van veilige auto’s. Of de tanks uit Zweden lekker reden, was van minder belang. Althans, dan vond men in Göthenburg. Tegenwoordig gooit Volvo het vooral over de elektrificatie boeg en is er veel aandacht voor de modernste snufjes aan boord. Daarmee timmert het merk stevig aan de weg, al zijn er wel zorgen over het hoge percentage klanten dat niet tevreden is over de geleverde kwaliteit.

De huidige marktpositie van Subaru lijkt op die van Volvo in de vorige eeuw. De auto’s van dit merk presteren ondermaats, drinken veel en veel spannends valt er aan de modellen die in Europa te koop zijn niet te ontdekken. Maar veilig zijn ze wel. De nieuwe Outback is geen uitzondering. Die heeft de maximale beoordeling van 5 sterren behaald in het European New Car Assessment Programme 2021. De Outback scoorde in alle 4 de beoordelingsgebieden (Bescherming van volwassenen, Bescherming van kinderen, Bescherming van kwetsbare weggebruikers, Rij hulpsystemen) resulaten die ruimschoots boven de grenswaarden liggen.

Wat overmaatse bumpers en harde hoofdsteunen (zodat de bestuurder niet in slaap zou vallen) voor Volvo in de jaren zeventig was, dat is het EyeSight rij hulpondersteuning systeem voor Subaru. Deze techniek is ontwikkeld om aanrijdingen te voorkomen en maakt daarvoor gebruik van stereocamera met een bijna 2 keer zo groot bereik. De nieuwe beeldherkenningssoftware is nu beschikbaar met 11 standaard veiligheidsfuncties: Advanced Adaptive Cruise Control met Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Speed Sign Recognition met Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning met stuurwieltrilling, Lane Departure Prevention (inclusief herkenning van scheidslijnen zoals bijvoorbeeld gras en de rand van de weg) en Pre-Collision Braking System met verbeterde ondersteuning voor het voorkomen van aanrijdingen op kruisingen. Het pakket veiligheidsvoorzieningen van de Outback omvat verder onder meer Reverse Automatic braking, Subaru Rear Vehicle Detection, Rear Seat Reminder en Multi View Monitors. In deze laatste groep vallen Front View / Rear View / Side View Monitors die de veiligheid onderweg vergroten door de dode hoeken te verkleinen. Een andere veiligheidsvoorziening van de Outback is het Subaru Driver Monitoring System. Dit systeem maakt gebruik van gezicht herkenningstechnologie en waarschuwt de bestuurder bij vermoeidheid of afleiding tijdens het rijden.

Mocht het toch misgaan, dan is er altijd nog het zogeheten Subaru Global Platform van de Outback. Daarin worden meer hoog vaste staalsoorten toegepast. Het materiaal draagt bij aan een lager gewicht en biedt tegelijkertijd een 40 procent betere bescherming bij frontale en zijdelingse aanrijdingen en aanrijdingen aan de achterzijde. Dit is te danken aan geoptimaliseerde energie absorberende eigenschappen en een efficiënte verdeling van botskrachten. De carrosserie is bovendien substantieel versterkt met een nieuwe dragende structuur (binnenste deel), aangevuld met extra balken en subframes. Samen leveren deze maatregelen allemaal een bijdrage aan de hoogstaande veiligheidsprestaties van de nieuwe Outback.

De aanschaf van een Subaru is dus reuze verantwoord, net zoals dat van een Volvo in de jaren zeventig ook was. Maar zonder BRZ, WRX of STI in het gamma is het een erg duffe aangelegenheid. Op de Amerikaanse markt is dat niet erg. Daar bouwde Volvo in de vorige eeuw een solide reputatie op. Net zoals Subaru nu goede zaken doet in de Verenigde Staten. Dat komt wellicht door de enigszins paranoïde Amerikaanse samenleving. Een auto kan dan nooit veilig genoeg zijn. In Europa is de autoconsument nuchterder. Die kan veiligheid heus wel waarderen, maar het is niet zaligmakend. Volvo had daar in de jaren zeventig last van, toen het vertwijfeld Daf overnam en in de vorm van de 262C een spirituele opvolger voor de P1800 in handen dacht te hebben. Volvo is nu bevrijd van het keurslijf van een monomane blik op veiligheid en is daardoor beter in staat om de gevoelige snaar bij de consument te raken. Wanneer gaat Subaru de Europese consument weer trakteren op auto’s waarvan jongens posters boven hun bed hangen?

Reageren is niet mogelijk.