De MG 5 Electric en schoenen verkopen in Afrika

0

Wellicht ken jij die marketing anekdote over schoenen verkopen in Afrika. Het is een beetje een stereotype, maar dat is soms nodig om een verhaal goed in de verf te zetten. Het gaat over 2 verkopers die moeten inschatten hoe groot het afzetpotentieel voor schoenen in Afrika is. Beiden besluiten om aldaar op verkenning te gaan en brengen na terugkomst verslag uit. De ene verkoper is razend enthousiast. Zijn observatie is dat niemand daar nog op schoenen loopt. Volgens hem biedt dat enorme verkoopkansen. Maar de andere verkoper is met hangende schouders teruggekeerd. Zijn conclusie luidt: “Hou maar op. Het geeft geen zin om in Afrika schoenen proberen te verkopen. Niemand loopt daar op schoenen”.

Ik moest aan deze parabel denken nu MG meer details bekend heeft gemaakt over de 4,54 meter lange 5 Electric: de eerste elektrische stationwagon die in het eerste kwartaal van 2022 naar Nederland komt. De Chinezen hebben daarmee de primeur als het model volgend jaar in Europa op de markt komt (sommigen zeggen dat de eer naar de Porsche Taycan Cross Turismo dient te gaan, maar dat is eerder een ‘lifestyle auto’ dan een praktische combi en bovendien veel te duur voor het grote publiek). Is MG iedereen te slim af? Of is het een veeg teken dat er geen elektrische stationwagons te koop zijn? Ik ben meer en meer geneigd het laatste te denken.

Op zich is het verleidelijk om te denken dat er bij ons een enorm afzetpotentieel moet zijn voor elektrische stationwagons. Want wie is er bij wijze van spreken niet opgegroeid op de achterbank van een Citroën GS Break, een Fiat 128 Panorama, een Ford Taunus Turnier, een Opel Rekord Caravan, een Peugeot 504 Familiale, een Simca 1501 Tourist of een Volkswagen Passat Variant of een Volvo 245? Maar dat was toen. Wij leven nu in een tijd waarin de SUV verkooptechnisch een schrikbewind voert op de automarkt. Daar lijdt elk laag model onder. Het pessimisme over het toekomstpotentieel van de stationwagon is zó groot dat zelfs Volvo twijfelt of zij nog wel geld moet investeren in nieuwe generatie van dit soort modellen. Ja, de Duitsers gaan vrolijk door met het lanceren van hun combi’s. Maar ja, die dachten nog niet zo heel lang geleden ook dat de dieselauto een renaissance zou gaan beleven.

De kans is dus groot dat de stationwagon qua populariteit ‘beyond repair’ is. Nu Skoda de ontwikkeling van een Combi versie van de nieuwe Fabia stopgezet heeft, is dit carrosserietype straks (als het huidige model uit productie gaat) definitief uit het B segment verdwenen. Citroën en Nissan hebben ook in de hoge klasse de stationwagon de rug toe gekeerd. Mini komt niet met een opvolger van de Clubman en voor de Sport Break uitvoering van de Mazda 6 geldt waarschijnlijk hetzelfde verhaal. Daarmee is het lijstje nog lang niet compleet, want als Jaguar geen opvolger voor de XF ontwikkelt, dan sterft ook de Sportbrake versie. Ja, meer dan nu misschien beseft wordt, is de stationwagon een ernstig bedreigde carrosserievorm. Elektrische aandrijving zal daar geen verandering in kan brengen. Dus nu nog de MG 5 Electric serveren riekt wel heel erg serveren als mosterd na de maaltijd.

De Europese verkooporganisatie van MG put waarschijnlijk moed uit het feit dat de ZS EV ook niet de meest sexy auto is om te zien en toch goed is aangeslagen bij de consument. Dat komt enerzijds door de concurrentieloos scherpe prijsstelling en anderzijds door de carrosserievorm van dit model: klanten kunnen vol trots rond gaan bazuinen dat zij in hun SUV rijden. Maar die laatste vlieger gaat voor de MG 5 Electric dus niet op. En dat het model er tamelijk lullig uitziet, helpt natuurlijk ook niet erg. De Chinees zal het dus uitsluitend van zijn prijs moeten hebben en dat is imagotechnisch gevaarlijk. Er zullen niet direct associaties met het repertoire van Lada, Polski Fiat of Zastava uit de vorige eeuw zijn, maar wel met de Fiat Palio: de MG 5 Electric straalt te veel uit dat er financieel niet meer in zit.

De MG 5 Electric mag dan over moderne techniek beschikken en daarnaast zowel veilig als praktisch zijn (de bagageruimte is 479 liter groot, en met neer geklapte achterbank leuning kan die worden uitgebreid tot bijna 1.400 liter), de aanwezigheid van het nieuwe iSmart connectiviteitssysteem en een elektromotor van 156 pk / 260 Nm plus een 61,1 kWh batterij (goed voor een actieradius van 400 km (gemeten volgens de WLTP norm; in een later stadium komt er ook een versie met een 50,3 kWh batterij die een WLTP actieradius van 320 km biedt; beide uitvoeringen kunnen extra snel laden bij een laadpunt met wisselstroom (AC) dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader) is waarschijnlijk niet voldoende om veel klanten over de streep te trekken. Ook niet nu MG belooft dat deze elektrische stationwagon minder dan 30.000 euro gaat kosten.

Mocht de belangstelling voor de MG 5 Electric dus tegenvallen, dan ligt dat niet aan de importeur. Het is nou eenmaal lastig om van een compacte stationwagon een begerenswaardige auto te maken. Renault slaagde daar bij de vorige generatie Clio het beste in, maar het design van diens voorganger was dubieus en geen enkele editie van de Skoda Fabia Combi was een stilistisch hoogtepunt. Pas in een hoger segment kom je aantrekkelijkere modellen tegen. Maar Opel noch Peugeot hebben concrete plannen voor een elektrische stationwagon (de volledig emissievrije versies van de Astra en 308 zullen worden gebaseerd op de hatchback). Renault pakt het in ieder geval anders aan: diens nieuwe Mégane E-Tech Electric is een cross-over à la de Kia Niro en Volkswagen ID.3, maar geen Estate. Van Volkswagen kunnen wij rond 2023 wel een elektrische stationwagon verwachten. Die gaat namelijk de conceptstudie ID.Space Vizzion in productie nemen. Daarmee hoopt Volkswagen de huidige Passat Variant klanten binnenboord te houden.

MG heeft geen groot bestand aan stationwagon klanten zoals Volkswagen en moet bij nul beginnen. Los van het feit dat de 5 Electric een maatje te klein is, is dat ook een groot nadeel. Ja, onder de 30.000 euro is nu weliswaar nog geen elektrische auto voor het hele gezin te koop (de ZS EV kost minimaal 30.985 euro), maar vergeet niet dat de markt vanaf 2023 overspoeld zal worden door elektrische B segment cross-overs en SUV modellen die dezelfde basisprijs krijgen als de MG 5 Electric. En die zijn niet tuttig om te zien …..

 

 

Reageren is niet mogelijk.