De Renault 4 komt terug!

0

De 5-deurs hatchback die vanaf 1961 ruim 30 jaar lang voor vervoer heeft gezorgd van miljoenen Europese gezinnen komt terug in elektrische vorm. Zijn naam: Renault 4Ever E-Tech Electric.

Renault kijkt zowel vooruit als terug bij de overschakeling naar een elektrisch modellengamma. Terwijl de nieuwe Mégane E-Tech Electric een in alle opzichten hoog moderne auto is (dat is nodig om een alternatief te kunnen zijn voor de Volkswagen ID.3), spelen de Fransen in de lagere prijsklasse de retro kaart. Want niet alleen de Renault 5 keert terug, maar ook zijn 11 jaar oudere technische donor: de R4. Beide modellen hebben als taak de consument te verleiden tot reacties als “ach gut, kijk nou eens, wat schattig”. En dat zijn geen valse sentimenten want wie is er niet opgegroeid op de achterbank van de Renault 4?

Van beide Renault modellen blijft de 5 het dichtst bij het origineel, al zullen achterportieren dit keer standaard zijn. Maar het is nog steeds een hatchback. De nieuwe Renault 5 groeit weliswaar in alle richtingen, maar dat is met het oog op met name moderne veiligheidseisen onvermijdelijk. Daarom zijn ook de huidige Fiat 500 en de Mini duidelijk forser dan de originele modellen. Maar bij de nieuwe 4 gaat Renault nog een stap verder. Dat wordt een cross-over. Een avontuurlijke look is dus bij de prijs inbegrepen. Vanuit dit perspectief treedt de nieuwe Renault 4 dus vooral in de voetsporen van de Safari uitvoering (foto) van het origineel.

Renault wil de nieuwe elektrische 5 gaat aanbieden op hetzelfde prijsniveau als de Fiat 500e. Historisch gezien zou de moderne interpretatie van de 4 dan goedkoper moeten zijn, maar dat is niet het geval. Autointernationaal verwacht een instapprijs rond de 26 mille. Dat is fors voor een model dat zich aan de onderkant van het modellengamma gaat nestelen, maar voor een elektrische auto valt een dergelijk basistarief wel mee. Bovendien moet niet vergeten worden dat de Renault 4 in de jaren zestig in TL uitvoering helemaal niet zo’n prijskraker was. Hij was maar weinig goedkoper dan de Kever. En zijn spirituele opvolger Golf kost minimaal 26.490 euro …

Er waren indertijd vele redenen om een Renault 4 aan te schaffen. Zijn relatief ruime interieur was daar een van. Renault zal er dus voor zorgen dat het in zijn spirituele opvolger geen krappe bedoening wordt. Hiertoe wordt momenteel een zeer compacte aandrijflijn ontwikkeld. Die neemt niet meer plaats in dan de brandstoftank van de huidige Clio. De lithium/ion accu’s bevinden zich in de wagen vloer. Renault gaat de elektrische 4 waarschijnlijk (bij de Mégane E-Tech Electric is dat ook het geval) leveren in 2 batterij uitvoering. Met het meest forse pakket (52 kWh) is een actieradius van circa 400 kilometer mogelijk. De 40 kWh basisversie houdt het bij 300 kilometer voor gezien. Voor huishoudens die alleen in en om de stad rijden waar zij wonen, is dat meer dan voldoende.

Elektrisch rijden is niet alleen ‘verstandig’ (want nu al goedkoper dan een benzine- of dieselmodel), maar Renault maakt het ook weer leuk. Want wie zingt er niet graag mee met hits van vroeger? Dat lukt straks uitermate goed in de stille elektrische Renault 4!

 

Reageren is niet mogelijk.