Pragmatisme op wielen: test nieuwe Honda HR-V

0

Om de concurrentiestrijd in het ultra competitieve segment van de compacte SUV modellen aan te kunnen, staat de nieuwe Honda HR-V voor een grote uitdaging. Hij neemt het op tegen een reeks rivalen, waaronder de scherp sturende Ford Puma en de Nederlandse favoriet in zijn klasse, de Renault Captur. Het is een druk segment waarbij elke speler zijn eigen visie op het autotype biedt. Voor Honda is dat niet anders. Die pakt uit met een zelf opladende hybride aandrijflijn die standaard is in de nieuwe HR-V en een strakke, minimalistische styling. Is dat het ideale recept om kopers voor zich te winnen?

De eerste indrukken zijn positief. De HR-V heeft een uitstraling die hem onderscheidt van diverse segmentgenoten, met een daklijn in coupé-SUV-stijl die de Honda een speels silhouet geeft. Het ontwerp wijkt duidelijk af van Honda’s Civic, met strakke carrosseriepanelen en minimale vouwen. De nieuwe HR-V ziet er redelijk eigentijds en fris uit, hoewel de grote, onelegante voorkant wennen blijft.

Met een 20 mm lagere daklijn dan zijn voorganger, maar een grotere bodemvrijheid, mag je verwachten dat de hoofdruimte binnenin schaars is. De interieur inrichting van de nieuwe HR-V maakt na het instappen direct duidelijk dat deze zorgen onterecht zijn. In tegenstelling tot sommige concurrenten heeft Honda de batterij voor zijn e:HEV hybride aandrijflijn niet in de vloer van de auto ondergebracht, maar onder de bagageruimte gemonteerd. Dit zorgt voor een lagere vloer in het passagierscompartiment, waardoor op zijn beurt het meubilair relatief laag geplaatst kon worden, wat extra hoofdruimte oplevert.

Deze oplossing heeft echter wel nadelige gevolgen voor de kofferbak capaciteit. Met 319 liter laadruimte is dat een aanzienlijk verlies in vergelijking met zijn voorganger die 32 procent meer bagage kon slikken. De nieuwe HR-V geeft ook 103 liter toe aan de Nissan Juke, de auto die als uitvinder van deze klasse kan worden beschouwd. De Honda heeft echter een truc in petto: de slimme Magic Seat opstelling, bekend van de Jazz, de vorige generatie Civic en de oude HR-V, keert terugkeert bij de nieuwe generatie van de modelreeks. De achterbank kan in de vloer van de auto worden weggeklapt, wat een meer respectabele inhoud van 1.289 liter aan de bagagecapaciteit oplevert. De stoelbases kunnen ook omhoog worden geklapt (zoals een bioscoopstoel) om grote voorwerpen op de tweede rij te vervoeren.

Met 35 mm extra beenruimte achterin ten opzichte van de vorige HR-V, kunnen lange passagiers gemakkelijk worden ondergebracht op de achterbank alwaar zij worden verwelkomt met een goede knieruimte. Maar wat misschien een punt van zorg is, is de algehele interieursfeer:  de zwarte stof en lederen bekleding van mijn testauto maakten het achterin een beetje somber. De bouwkwaliteit van de cabine is echter overal uitstekend, met een zacht aanvoelend plastic dashboard en hoogwaardige schakelapparatuur voor de klimaatregeling. Het oogt niet alleen luxueus, maar het voelt ook zeker gebouwd aan om lang mee te gaan.

Een infotainment systeem met een aanraakscherm van 9 inch is standaard op alle HR-V uitvoeringen en net als bij de Jazz is de installatie een grote verbeteringen ten opzicht van de Honda systemen van de vorige generatie. Het touchscreen is scherp en responsief, met een eenvoudige tegelinterface die duidelijk en gemakkelijk te bedienen is tijdens het rijden. De submenu’s zijn redelijk onoverzichtelijk, en indien gewenst kunnen Android Auto en draadloze Apple CarPlay worden gebruikt, die beide standaard zijn. De nieuwe HR-V is te koop vanaf 34.360 euro en is in basisvorm Elegance, verkrijgbaar vanaf 34.360 euro, standaard uitgerust met led koplampen, verwarmde voorstoelen, 18 inch lichtmetalen velgen en naadloze smartphone connectiviteit. Een stap hoger is de Advance, vanaf 36.860 euro, die een elektrisch bedienbare achterklep toevoegt met ‘Walk Away Close’ en handsfree toegang, een verwarmbaar stuurwiel en een interieurbekleding van synthetisch leer en stof. De Advance Style is verkrijgbaar vanaf 39.360 euro, en voegt een premium audio installatie plus unieke details en opvallende ontwerpelementen toe, zoals een 2-kleurige lak afwerking aan de buitenkant en oranje details aan het interieur. Honda verwacht dat het middelste uitrustingsniveau de meeste klanten zal trekken.

Welke versie je ook kiest, de HR-V wordt aangedreven door hybride technologie die een aangepaste versie van die van de Jazz is, waarbij een 1,5 liter benzinemotor wordt gecombineerd met 2 elektromotoren om 131 pk te produceren. Deze drijft de voorwielen aan via een CVT automaat, en de Honda zal uit zich zelf wisselen tussen elektrisch, de verbrandingsmotor of een combinatie van beide, afhankelijk van de rij situatie. De HR-V gebruikt de ‘pure EV’ stand op lage snelheid draait en vertrekt ook in deze stille modus. De verfijning is dan indrukwekkend. De cabine voelt goed geïsoleerd aan zodat geluiden van buitenaf niet het interieur binnen dringen, en zonder het geluid of de trillingen van de verbrandingsmotor is het ontspannend om door de stad te reizen. Tijdens de test wist ik het door Honda geclaimde gebruikscijfer overigens niet te realiseren: de HR-V verbruikte ruim 15 procent meer benzine dan beloofd wordt.

Op oneffen oppervlakken blijft de HR-V ook redelijk rustig. De vering is iets aan de stevige kant en de Honda raakt enigszins uit balans over een reeks hobbels, maar hij is over het algemeen goed gedempt en comfortabel, waarbij de grootste wegdek gaten goed verwerkt worden. De verfijning wordt bij hogere snelheden evenwel aangetast wanneer de verbrandingsmotor in werking treedt. De overgang naar hybride rijden verloopt weliswaar relatief soepel, maar vraagt ​​om meer vermogen en de eCVT versnellingsbak van de HR-V zorgt ervoor dat het toerental van de motor aanzienlijk stijgt met als resultaat een snerpend geluid. Het probleem wordt nog verergerd door een gebrek aan vermogen: 131 pk is nou eenmaal geen topwaarde. Het koppelcijfer is veelbelovender met 253 Nm, maar in een auto van dit formaat en met de zware hybride componenten aan boord, moet de benzinemotor op hellingen of tijdens inhaalacties alles uit de kast halen om de klus te klaren en dat hoor je. Een gedoseerd gebruik van het gaspedaal verzacht het rumoer echter en de HR-V blijft redelijk stil bij constante snelheden op de snelweg, ondanks dat er wat banden- en windgeruis binnensluipt.

De besturing van de HR-V is licht maar niet overdreven sterk bekrachtigd en hoewel de installatie bijna volledig gevoelloos is, is hij nauwkeurig genoeg voor de doorsnee bestuurder om de auto gemakkelijk te plaatsen waar hij hem hebben wil. Stuurcommando’s worden behoorlijk snel opgevolgd, wat strakke en vlotte manoeuvres op lage snelheid mogelijk maakt. Hoewel de HR-V niet de meest atletische SUV in zijn klasse is, is het rijgedrag netjes en veilig. Er is wat rolneiging in snellere bochten, maar dat wordt meestal goed onder controle gehouden en de Honda biedt een redelijk niveau aan grip. De remmen doen hun werk ook geruststellend, met een stevig, consistent pedaalgevoel; dat is niet vanzelfsprekend bij geëlektrificeerde voertuigen vanwege de regeneratieve rem functie. De kracht van de energie regeneratie kan worden geregeld met peddels achter het stuur, wat handig is om bijvoorbeeld de vertraging aan te passen zonder het rempedaal aan te raken op de snelweg. Het selecteren van de B-modus voor de transmissie geeft ook een sterker rem effect bij het loslaten van het gaspedaal.

 

 

7.0 Awesome

Conclusie

Er is veel leuks aan de nieuwe HR-V. Hij is van binnen en van buiten netjes ontworpen, de bouwkwaliteit is zeer goed, het infotainment systeem maakt een gelikte indruk en de Honda voelt onderweg solide en goed ontworpen aan met een volwassen weggedrag. Maar een minpunt is beslist de veel kleinere kofferruimte dan voorheen als gevolg van de geëlektrificeerde aandrijflijn. Daardoor is mij minder praktisch dan menig segmentgenoot. Die aandrijflijn zelf voelt ook niet als bijzonder geschikt aan voor deze auto doordat het duidelijk niet de meest verfijnde oplossing is, en het brandstofverbruik is weliswaar netjes, maar valt toch tegen als je weet wat Honda belooft. De Japanners claimen dat de hybride techniek van de nieuwe HR-V de perfecte opstap is naar volledig elektrisch rijden, maar eerlijk gezegd is het de zwakste schakel van een verder aangename, compacte SUV.

De HR-V voldoet daardoor niet helemaal aan alle verwachtingen, maar hij blijft over het algemeen wel een prettig totaalpakket. De Honda is een ​​gemakkelijke partner om dagelijks mee onderweg te zijn. De aandrijflijn zal jouw portemonnee weliswaar minder gelukkig maken dan gehoopt, maar bij een rustige rijstijl is de nieuwe HR-V prettig stil. Verder is het een goede zaak dat Honda zoveel aandacht heeft besteed aan het onderstel. Hij zit vol met praktische details (behalve dan de kleine kofferbak), zoals de Magic Seats van het merk en de vele opbergruimtes in het interieur zullen een zegen zijn voor menig gezin. Nee, de nieuwe HR-V brengt het hart niet op jol, maar er is gelukkig ook maar weinig aan de HR-V dat irriteert.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (75) 5.9

Reageren is niet mogelijk.