Premium merken Stellantis verliezen dealers

0

Stellantis, het fusiebedrijf van Fiat Chrysler Automobiles en Peugeot SA, overweegt om het dealer model in te ruilen voor een zogeheten agentuur model. Dat laat Maria Grazia Davino, de Europese sales- en marketingbaas van het autoconcern, weten.

Eerder meldde Autointernationaal al dat Stellantis al haar dealercontracten wil opzeggen. Nederland zit bij de eerste landen waar via een herstructurering vervolgens het agentuur model wordt ingevoerd, al is dit officieel nog niet bevestigd. De huidige dealercontracten lopen in juni 2023 af.

Davino stelt dat Stellantis nog steeds aan het onderzoeken is welke relatie in Europa het best past. Zij noemt daarbij de optie dat de premium merken (Alfa Romeo, DS en Lancia) als eerste in een agentuur model worden ondergebracht. Dit trio lijdt een kwakkelend bestaan. Lancia kan pas in 2025 rekenen op een nieuw model. Maserati wordt naar verluidt buiten de herstructurering gehouden en voor Noord Amerika gaat een andere strategie gevoerd worden.

Na juni 2023 komen de dealers van Alfa Romeo, DS en Lancia niet perse allemaal zonder werk te zitten, maar de relatie met Stellantis zal vanaf dat moment wel anders worden ingevuld. Het agentuur model is te vergelijken met dat van Polestar, Tesla en een aantal andere nieuwe merken. Daarbij wordt het koopcontract met het merk zelf in plaats van dat van een dealer getekend. De rol van de laatste actor beperkt zich tot de levering en het onderhoud. Stellantis heeft in totaal 14 merken in haar portefeuille en wil schaalvoordelen behalen door een groot aantal reorganisaties. Een deel daarvan betreft het stroomlijnen van het verkoop model. Stellantis denkt daarmee 7 procent van de beoogde kostenbesparingen te kunnen realiseren.

 

Lancia

Wie nu op de Nederlandse website van Lancia kijkt, ziet alleen informatie over service, onderhoud en accessoires oftewel enkel gegevens voor bestaande klanten. Maar op de site staan vanaf 2025 weer nieuwe modellen. Lancia werkt dankzij Stellantis weer aan een productoffensief. De modellen die momenteel ontwikkeld worden komen ook naar Nederland.

Lancia is momenteel alleen actief in eigen land (Italië) met slechts 1 model (de Ypsilon). Die houdt zich aldaar verkooptechnisch verrassend goed staande. Anders dan het voormalige moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles denkt Stellantis dat er nog leven in Lancia zit en dat een nieuwe investeringsronde aantrekkelijk kan zijn. Het merk wordt dus gereanimeerd en in dat kader zal ook de export van auto’s weer opgepakt worden.

Stellantis zal Lancia echter niet in alle landen gaan aanbieden. Het premium merk krijgt een gamma dat alleen uit elektrische modellen bestaat en die zullen louter worden aangeboden op markten waar de vraag naar dergelijke auto’s groot is. Nederland is relatief gezien een van de grootste afzetgebieden voor elektrische auto’s in Europa. Andere verkooplanden zullen Frankrijk, Duitsland en Noorwegen zijn.

Eerder dit jaar heeft het management van Stellantis naar de toekomst van Alfa Romeo, DS en Lancia gekeken en is een plan voor de komende 10 jaar opgesteld. Volgens concerntopman Carlos Tavares krijgt de 3 merken 10 jaar om zich te bewijzen. Bij DS kan de nieuwe ‘4’ dit jaar voor een groei van het marktaandeel zorgen. Bij Alfa Romeo wordt de in 2022 te introduceren Tonale gezien als een reddingsboei. Lancia komt in 2025 met haar eerste nieuwe model. Dat wordt dus een elektrische auto.

Reageren is niet mogelijk.