Stekkerauto maakt razendsnelle opmars in Europa

0

De groei van het aantal volledig elektrische auto’s en plug-in hybride modellen in de Europese Unie wordt, volgens de branchevereniging van fabrikanten Acea, succesvol gestimuleerd door meerdere subsidieprogramma’s. Met als resultaat dat in het derde kwartaal 18,9 procent van alle in deze zone geregistreerde personenwagens een stekker aansluiting had (het gaat om respectievelijk 9,8 en 9,1 procent marktaandeel). In het tweede kwartaal waren de percentages 7,5 en 8,4.

Acea geeft als verklaring voor het groeiende marktaandeel van geëlektrificeerde auto’s onder meer de verschillende subsidieprogramma’s in de lidstaten. Analisten stellen daarnaast dat fabrikanten momenteel voorrang geven aan duurdere, margerijke auto’s (bijvoorbeeld stekker hybride modellen) en aan elektrische modellen; het laatste in verband met de gestaag strenger wordende Europese uitstoot normen. Toch zijn ook stekkerloze hybride auto’s bezig met een opmars. In het derde kwartaal waren 20,7 procent van alle geregistreerde nieuwe personenwagens voorzien van dergelijke techniek. Het marktaandeel van auto’s met alleen een benzinemotor onder de kap lag in het derde kwartaal op 39,5 procent en dat van diesels op 17,6 procent.

In veel lidstaten van de Europese Unie verdubbelde of verdrievoudigde het aantal registraties van elektrische auto’s. In Nederland ligt de groei dit jaar op 3,7 procent. Dat percentage is het laagste van de hele EU. Verklaring is de vroege adoptie van elektrische auto’s bij ons. Wij maakten de groeispurt dus al eerder door. Vorig jaar stond Nederland in absolute aantallen op de derde plek in de Europese Unie, maar dit jaar zakt ons land naar plaats 5.

Reageren is niet mogelijk.