Toyota kijkt terug op 3 uitstekende kwartalen

0

Toyota heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar 864.904 voertuigen verkocht (de exemplaren van Lexus meegerekend). Dat is een groei van 21 procent in vergelijking tot vorig jaar en een toename van 3 procent ten opzichte van 2019. Het marktaandeel is hiermee gestegen naar 6,7 procent; een nieuw record voor Toyota.

Vooral de verkoop van hybride modellen zat stevig in de lift. Hun aantal in de totale verkopen groeide met 36 procent en bedraagt nu 59 procent van de totale omzet. Het merk Toyota heeft in de genoemde periode zijn positie als het op één na bestverkochte merk voor personenauto’s in Europa gehandhaafd. Het marktaandeel van de Japanners bedraagt nu 6,4 procent; een stijging van 0,7% in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. De verkopen groeiden met 21 procent tot 805.181 auto’s met het Toyota logo.

Populaire modellen zijn de Yaris (de huidige Europese Auto van het Jaar), de Corolla (Hatchback, Touring Sports en Sedan), de C-HR en de RAV4. Deze modellen waren in de eerste 9 maanden van dit jaar goed voor 57 procent van het totale verkoopvolume. Maar liefst 78 procent hiervan betreft een Toyota met hybride aandrijflijn. Het totale aandeel van dit type modellen modellen is in vergelijking tot vorig jaar met 38 procent toegenomen en bedraagt nu zoals gezegd 59 procent van de totale afzet (470.712 stuks); een nieuw record voor Toyota.

Toyota denkt in het huidige kwartaal vooral te gaan scoren met de nieuwe Yaris Cross (zie foto). In november zal de opvolger van de Aygo voorgesteld. Die krijgt een extra letter (X) in zijn modelnaam ter illustratie dat de benjamin van Toyota zal worden omgevormd tot een cross-over. Een soort Suzuki Ignis dus, maar dan goedkoper.

Reageren is niet mogelijk.