Keizerlijk: test Hongqi E-HS 9

0

Hongqi is van oudsher hofleverancier van auto’s voor hotemetoten van de Chinese Communistische Partij. Opgericht in 1958, wordt het vaak de Rolls-Royce van China genoemd. Maar hoewel de L serie nog steeds zeer exclusief is en de L5 limousine alleen beschikbaar is voor mensen met de juiste connecties, geniet Hongqi nu van groeiend commercieel succes dankzij de H serie. Vorig jaar verkocht het FAW dochterbedrijf bijna 200.000 auto’s, waarvan de meeste exemplaren qua status vergelijkbaar waren met de modellen van de grote 3 uit Duitsland en Jaguar.

In 2018 huurde FAW voormalig Rolls-Royce designchef Giles Taylor in om toezicht te houden op de ontwerprichting van Hongqi. De Brit, die verantwoordelijk  was voor de Cullinan, tekent nu vrolijk in dezelfde stijk verder. Echo’s van de Britse SUV zijn namelijk duidelijk terug te vinden in het eerste Hongqi ontwerp dat onder zijn leiding tot stand is gekomen: de elektrische E-HS9. De verkoop daarvan is al begonnen in Noorwegen en waarschijnlijk zullen meer Europese landen volgen.

Er is niets ingetogen aan deze auto. Decadent zijn zowel zijn lengte van 5.209 mm als de 2.010 mm breedte en zijn imposante grille. Het lijnenspel is over het algemeen conventioneel en niets verraadt het elektrische karakter van de aandrijving. Druk echter op de ‘open’ knop en je krijgt theatrale lichteffecten. En tijdens het opladen fungeert de chromen strip op de C stijl als indicator voor het verloop van dit proces met behulp van led strips.

Het interieur is visueel indrukwekkend, maar de materiaalkwaliteit voldoet niet aan de premium verwachtingen. Het leer van de gewatteerde stoelen is gedeeltelijk van synthetisch materiaal en de bekleding rond de opbergvakken in de middenconsole is te dun. Evenzo lijkt het houtfineer op de middenconsole nep.

Toch zijn de elektrisch verstelbare stoelen comfortabel en hebben ze verwarming-, koeling- en massagefuncties. Deze worden, samen met de airconditioning, bediend via het touchscreen dat zich uitstrekt van de middenconsole tot aan de luchtroosters.

Inderdaad, schermen domineren het dashboard. De bestuurder krijgt een digitale wijzerplaatweergave (met behulp van knoppen op het stuur kan men de rij modus wijzigen, evenals welke gegevens op het display weergegeven dienen te worden). In het midden bevindt zich een infotainment touchscreen met veel tekst (met drie kolommen Chinese tekst om doorheen te navigeren; dat was erg moeilijk om te gebruiken). En in mijn testauto kreeg de voorpassagier zijn eigen entertainmentscherm.

Het hoogste uitrustingsniveau voor Noorwegen biedt 6 stoelen, maar het Chinese vlaggenschip is officieel een 4-zitter. De stoelen op de tweede rij zijn vergelijkbaar met de exemplaren voorin, maar doen het zonder massagefunctie. Een armsteun is wel aanwezig. Aan de achterkant van de middenconsole zijn temperatuur regelaars en oplaadpoorten voor apparaten gemonteerd. Helemaal achterin in- en uitstappen is niet zo eenvoudig, maar als je eenmaal binnen bent, is de hoofdruimte redelijk en de beenruimte (afhankelijk van de plaatsing van de tweede rij) acceptabel.

De bagageruimte heeft een goed bruikbaar formaat, ook als de derde zitrij in gebruik is, en er zijn knoppen om de bank elektrisch te laten zakken en omhoog te brengen. Terwijl de hoofdsteunen automatisch worden ingeklapt wanneer de zetels achterin worden ingeklapt, schuiven ze niet terug omhoog wanneer het meubilair weer in de oude opstelling wordt gebracht. Opbergvakken in de deuren en sfeerverlichting onthullen echter veel aandacht voor detail.

Op de weg merk je de omvang van de E-HS9 aan de enorme oppervlakte van de motorkap. Het ontbreken van vier wiel besturing is een duidelijk gemis wanneer je in een krappe parkeerplaats manoeuvreert. Je zou verwachten dat een dergelijk gewicht echt helpt bij het terugwinnen van energie, maar regeneratief remmen is nauwelijks merkbaar, zelfs niet in de hoogste stand, dus rijden met één pedaal is eigenlijk onmogelijk. De acceleratie is redelijk, gezien de grootte van de auto, en de luchtvering zorgt voor een soepele verwerking van oneffenheden in het wegdek. Trap echter het gaspedaal in en de neus gaat omhoog.In tegenstelling tot de meeste Chinese auto’s, is de besturing niet overdreven licht en zit er een element van precisie in.

Op de vooras zit een permanente magneet synchroon motor van 213 pk. Achter een soortgelijk exemplaar van 326 pk. Samen zorgen zij dus voor vier wiel aandrijving. De accu set heeft een capaciteit van 99 kWh. Er kan in 4,9 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd met de 2.610 kilo zware E-HS9. Zijn topsnelheid is begrensd op 200 km/u en als bereik wordt 462 kilometer genoemd. 

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

Het lijdt geen twijfel dat de E-HS9 een blikvanger is: hij is sterk aanwezig. Bovendien krijg je veel auto voor je geld (ongeveer € 100.000). De duivel zit echter in de details. Hoewel de Hongqi luxueus is en in veel opzichten de inzittenden behoorlijk verwend, is de materiaalkwaliteit niet van premium niveau. Dat geldt voor de zacht aanvoelende kunststoffen en voor de stoelen. Het uitrusting beleid van de Chinezen is bovendien enigszins verrassend: een head-up display is bijvoorbeeld alleen beschikbaar op het vlaggenschipmodel.

Als luxe cruiser levert de E-HS9 behoorlijke prestaties, maar ondanks zijn respectabele acceleratie biedt hij de bestuurder weinig opwinding. Er zijn echter signalen dat de exemplaren die Hongqi voor Europa gaat bouwen een aantal van deze problemen zullen oplossen. Daarop vertrouwend is het prestigieuze merk zeker op de goede weg met de E-HS9. Met het wegkopen van designtalent bij Rolls-Royce werd een eerste stap gezet. Nu nog een paar interieur kwaliteitsmanagers van Audi in dienst nemen.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (36)
    4

Reageren is niet mogelijk.