Rij hulpsystemen Polestar 2 zijn slechts matig

0

Euro NCAP is niet enthousiast over de Highway Assist functie van de Polestar 2. De rij hulpsystemen van deze elektrische auto krijgen zodoende de kwalificatie ‘matig’ van veiligheidsinstituut Euro NCAP. Die heeft een nieuwe reeks tests van de Highway Assist functie uitgevoerd. Schrale trootst: ook de rij hulpsystemen van de Hyundai Ioniq 5 worden als ‘matig’ beoordeeld.

Euro NCAP heeft vooral gekeken naar de balans tussen enerzijds de technische competenties van rij hulpsystemen en anderzijds de mate waarin de bestuurder alert moet blijven. Een belangrijke kanttekening bij het zogeheten ADAS systeem van de Polestar 2 is het ontbreken van een camera die in de gaten houdt of de bestuurder zijn concentratie niet verliest. Het systeem reageert op de snelweg wel als andere auto’s vaart minderen, maar niet als een auto stilstaat, aldus Euro NCAP. In een S-bocht blijft de Polestar 2 alleen bij lagere snelheden netjes op de eigen rijbaan. De Hyundai Ioniq 5 presteert vergelijkbaar, maar blijft wel bij alle snelheden netjes op de rijbaan, ook in een S-bocht. Per saldo krijgt deze elektrische auto dus een betere beoordeling.

Uit de huidige serie tests krijgt de BMW iX3 als enige de beoordeling ‘zeer goed’. De elektrische SUV heeft iets andere systemen aan boord dan de versie met verbrandingsmotor en rijdt daardoor veiliger, zo oordeelt Euro NCAP. De Cupra Formentor eHybrid en de Ford Mustang Mach-E krijgen de kwalificatie ‘goed’. De Opel Mokka-e en de Toyota Yaris bungelen onderaan in de test. Hun rij hulpsysteem is nogal simpel, zo oordeelt Euro NCAP. Verzachtende omstandigheid is dat die beide modellen een stuk goedkoper zijn.

Vorig jaar behaalde ook het Autopilot systeem van Tesla een matige beoordeling bij een vergelijkbare serie tests.

 

Reageren is niet mogelijk.