Tesla gaat in beroep in racismezaak

0

Tesla gaat in beroep tegen een uitspraak van de federale jury in San Francisco. De autofabrikant werd in die rechtszaak, aangespannen door een voormalige uitzendkracht, veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 137 miljoen dollar (omgerekend 118 miljoen euro). Reden dat deze voormalige zwarte medewerker te maken zou hebben gehad met racisme in de Tesla fabriek in Fremont.

De werknemer, die als uitzendkracht werkzaam was, zou op een racistische manier geïntimideerd zijn. De schadevergoeding bestaat uit 6,9 miljoen dollar voor emotionele schade en 130 miljoen dollar als straf. Tesla noemt het bedrag buitensporig hoog. Daarnaast zou het “zonder precedent in de Amerikaanse antidiscriminatie-wetgeving” zijn. Dat laatste is natuurlijk een goede reden om in beroep te gaan.

 

Leveringen Model S en X uitgesteld tot… 2023

Afgelopen januari onthulde Tesla gemoderniseerde edities van de Model S en Model X. Sinds deze zomer worden de eerste exemplaren van de eerste auto druppelsgewijs geleverd aan Amerikaanse klanten. Hier in Europa is de leveringsstart al een paar keer opgeschoven om uiteindelijk uit te komen op “einde 2022”. Maar het begint er naar uit te zien dat sommige klanten nog veel langer zullen moeten wachten.

Wie namelijk nu de ‘basisversie’ van de Model S of de Model X bestelt, de zogeheten Long Range, krijgt in de Verenigde Staten als geschatte leveringsdatum “maart 2023” te zien. Op de Europese configurator staat nog steeds “einde 2022”, maar ga er maar van uit dat die nog zal worden aangepast. Wie zijn Long Range uitvoering bestelt met optionele grotere velgen van 21 inch (een optie van bijna 5.000 euro) of wie voor de maffe Plaid versies kiest, kan zijn auto veel vroeger in ontvangst nemen. Voor de eerste Model S / Model X is dat november 2022 en voor de Plaid variant zouden Amerikaanse klanten hun auto nog net in 2021 geleverd kunnen krijgen. Met andere woorden: wie meer geld op tafel legt, krijgt voorrang…

Tesla lijkt het maar niet te kunnen: beloofde deadlines halen. De Model 3, de Model Y, de Cybertruck, de Roadster 2.0 en de vrachtwagen Semi: allemaal komen of kwamen ze meer dan een jaar na de oorspronkelijke beloofde lanceringsdatum op de markt. Maar terwijl bij al die modellen het probleem vooral zit in een te optimistisch ingeschatte ontwikkelingstijden, kampt Tesla voor de Model S en X (die zijn namelijk al jarenlang op de markt, dus de ontwikkeling zou af moeten zijn) met een heel ander probleem: de bevoorrading van de productielijnen.

Leveringen lopen achter en grondstofprijzen lopen op. Dat verklaart ook waarom duurdere versies wel worden geleverd: daarop zit een voldoende dikke winstmarge om de tegenvallers op te vallen. Maar het resultaat is dat Tesla doodleuk voorrang geeft aan klanten die dieper in de beurs tasten.

Reageren is niet mogelijk.