Tesla is gestart met de autoproductie in Duitsland

0

Tesla heeft in haar nieuwe fabriek in Grünheide, in de buurt van Berlijn, een eerste reeks auto’s bij wijze van test afgeleverd. De bedoeling is volgens topman Elon Musk om nog voor het jaareinde met de serieproductie te starten. De auto’s die Tesla nu met de hand heeft gebouwd (in totaal 5 stuks), zijn niet bedoeld voor klanten. Het gaat slechts om  proefexemplaren.

In eerste ­instantie zullen 1.000 auto’s per week van de band rollen in de nieuwe Duitse Tesla fabriek. Midden volgend jaar moet de productie opgevoerd worden. Tesla geeft zelf nog geen concrete productiecijfers vrij. Wel is bekend dat in de fabriek tot een half miljoen auto’s per jaar gemaakt kunnen worden, hetgeen goed is voor circa 12.000 banen. Op de locatie Grünheide werken momenteel 1.800 mensen.

De bouw van de fabriek kende een half jaar vertraging door het ontbreken van de nodige ­vergunningen. Zo moet de ­deelstaat Brandenburg nog altijd het licht op groen zetten, wat overigens op korte termijn alsnog gaat ­gebeuren. ­Tegenstanders wijzen op de negatieve impact op het milieu. Ze ­hekelen het hoge ­verbruik van (grond)water, maar dat wordt door Tesla ontkend.

In de buurt van de Tesla fabriek moet ook een grote batterij­productiesite komen. Ondanks dat Duitse politici zich drukker lijken te maken om de bescherming van dieren en planten dan om de belangen van een werkgever die bij hen hoogtechnologische producten gaat maken, heeft Musk zijn geduld gelukkig nog niet verloren. Gelukkig maar, want in Duitsland lijkt men eerder patent te hebben op bouwvertragingen (denk aan rampenluchthaven BER, die vandaag nog steeds niet volledig functioneel is) dan op eerste klas elektrische auto’s (ja Volkswagen, die sneer is voor jou).

Naar verwachting zullen in de eerste helft van 2022 minimaal 30.000 exemplaren van de Model Y de fabriek verlaten. Tesla doet graag zaken in Duitsland. Op 3 januari 2017 namen de Amerikanen Grohmann Engineering over, een leverancier gevestigd in Prüm (Rijnland-Palts). De machinefabrikant, omgedoopt tot Tesla Grohmann Automation, exploiteert verder vestigingen in Neutraubling (Beieren), in Chandler (in de Amerikaanse staat Arizona) en in Shanghai. Het bedrijf creëerde het productiesysteem voor de Model 3 en bouwt assemblagemachines voor de productie van batterijcellen en -modules. Met de overname door Tesla zag de fabrikant zich genoodzaakt alle bestaande zakelijke relaties met Tesla’s concurrenten zoals BMW en Daimler te verbreken.

Als het om leveranciers gaat, werkt Tesla al heel lang nauw samen met Duitse bedrijven. Belangrijke componenten komen van Bosch (Stuttgart), Brose (Coburg), ZF (Friedrichshafen), Continental (Hannover) of Elektrobit (Erlangen). Zelfs autofabrikant Daimler levert onderdelen aan Tesla.

Reageren is niet mogelijk.