VDL Nedcar delegatie bezoekt Rivian

0

Er zijn nog maar weinig auto’s afgeleverd, maar het succes op Wallstreet stijgt Rivian naar de bol. Het bedrijf denkt het nieuwe Tesla te zijn en wil daarom in navolging van haar grote voorbeeld ook in Europa gaan produceren. De Britse premier Boris Johnson zou graag zien dat Rivian zich in de buurt van Bristol vestigt met een eigen fabriek, maar dat is niet zonder risico: Europa is minder ‘pick-up minded’ dan de Verenigde Staten en de vraag naar terrein vaardige SUV modellen is ook beperkter. Daarom is er wat voor te zeggen als Rivian nog even wacht met een eigen fabriek maar in eerste instantie haar auto’s in Europa laat produceren door een derde partij. VDL Nedcar bijvoorbeeld.

Dat verklaart de interesse van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s in VDL Nedcar. De contacten zouden inmiddels zeer concrete vormen hebben aangenomen. Begin december bezoekt een grote delegatie van VDL Nedcar, onder wie enkele ingenieurs, de Rivian fabriek in Normal, Illinois. Mocht het tot een productieorder voor de voormalige DAF / Volvo / Mitsubishi / Smart / Mini / BMW fabriek in Born komen, dan is dat geen donderslag bij heldere hemel. Rivian heeft namelijk al ruim een jaar een 2-tal Nederlandse bv’s: Rivian Europe en Rivian Netherlands. Die juridische eenheden zijn beide gevestigd in een kantoorunit aan de Weesperstraat in Amsterdam, zo blijkt uit het Handelsregister. Het als hoofdvestiging aangeduide Rivian Netherlands is sinds 20 november 2020 geregistreerd onder nummer 80956661.

Vaste bezoekers van Autointernationaal weten dat Rivian inmiddels in de Verenigde Staten is begonnen met de productie van haar eerste elektrische pick-ups. Ook is er een flinke order (100.000 stuks) van Amazon voor een elektrische bestelbus. De productiestart van de elektrische SUV laat daardoor nog even op zich wachten. Maar dat verhindert Rivian niet om vorm te geven aan haar ambities voor de Europese markt. Onze marktregio wil het door Robert Scaringe geleide bedrijf gaan bewerken met een iets kleiner formaat voertuigen. Door dergelijke auto’s lokaal in Europa te gaan produceren, kan 10 procent aan importbelasting worden omzeild.

In de wandelgangen valt te vernemen dat Rivian in gesprek is met het ministerie van Economische Zaken over een fabriek in ons land. VDL Nedcar is daarbij ook in het vizier. Rivian bouwt in eigen land haar auto’s in een voormalige Mitsubishi fabriek. De keuze om een bestaande faciliteit over te nemen is goed bevallen omdat daarmee een snelle productiestart kon worden gerealiseerd. Ook is er ervaren personeel voorhanden. Het valt daarom niet uit te sluiten dat er door Rivian een bod gedaan zal worden op de fabriek van VDL Nedcar of om deze onder te brengen in een joint venture. In Born heeft men al een contract met het eveneens Amerikaanse Canoo, maar of dat daadwerkelijk tot de productie van auto’s zal leiden, is twijfelachtig. Het voertuigconcept van deze nieuwe debutant is namelijk wel erg futuristisch.

Reageren is niet mogelijk.