België grijpt naast grote batterijfabriek van Volvo

0

De nieuwe batterijfabriek van Volvo komt niet in het Belgische Gent te staan. Daarmee loopt de stad werkgelegenheid voor 3.000 mensen mis. Er is nog geen definitieve beslissing waar de fabriek dan wel komt, maar thuisland Zweden lijkt te beste papieren te hebben.

Het leek te mooi om waar te zijn: Vlaanderen maakte de afgelopen maanden een grote kans om de grote batterijfabriek van Volvo (een consortium van Volvo Cars met Northvolt) binnen te halen. Die productiefaciliteit zou enkele kilometers ten noordwesten van de Gentse fabriek van Volvo moeten komen. Maar volgens woordvoerster Barbara Blomme grijpt België nu naast die fabriek. Waar die dan wel komt of wat de reden is waarom Gent aan het kortste eind trok, kon ze niet zeggen. Nog voor het einde van het jaar wil Volvo een besluit nemen over waar de fabriek komt.

De bouw van de fabriek past binnen het streven van Volvo om tegen 2030 alleen nog maar elektrische personenwagens te bouwen. Daarvoor heeft het automerk veel batterijen nodig. Voorlopig koopt het de batterijcellen bij externe leveranciers en assembleert die tot pakketten in de fabriek in Gent. Volvo wil vanaf 2026 voor een groot deel zelfvoorzienend zijn en plant daarvoor een fabriek die batterijcellen moet kunnen maken voor zo’n 300.000 personenwagens per jaar. De groep had een lange lijst met mogelijke locaties voor een fabriek, maar na een lange selectieronde waarin divers opties sneuvelden, bleven er vorige maand nog 4 locaties over, waarvan 3 in Zweden en 1 in Gent.

Volvo zei in oktober nog dat Gent een goede kans maakte, alhoewel het bedrijf toen liet doorschemeren dat het nog grote vragen had over de financiering van een mogelijke investering in België. Maar die opmerking werd gemaakt toen de premier van Vlaanderen op bezoek was op het hoofdkantoor in Göteborg. Om de sfeer goed te houden, werd Gent toen in de waan gelaten dat het nog volop meedeed in de selectiestrijd. De batterijfabriek moet circa 75 hectare groot worden en aan 3.000 mensen werkgelegenheid bieden. Het was de bedoeling dat de fabriek aan het nieuwe Kluizendok in de Gentse haven zou komen, niet ver verwijderd van de assemblagefaciliteit van Volvo Cars in Gent, waar 6.000 mensen werken.

Reageren is niet mogelijk.