Toyota belooft Europa een elektrische toekomst

0

Toyota belooft om in 2035 klaar te zijn om alleen nog maar emissievrije auto’s in Europa te verkopen. Deze verrassende belofte brengt ‘s werelds grootste autofabrikant op één lijn met ‘s werelds meest ambitieuze klimaatplan.

De Japanse reus stelt ook een nieuw tussentijds doel voor: tenminste de helft van haar autoverkopen in West-Europa dienen tegen het einde van het decennium uit emissievrije voertuigen te bestaan. Dat is een grote stap en hoger dan de eerder verwachte verkoop mix van ongeveer 10 procent in 2025 voor elektrische auto’s. Hoewel de doelstellingen Toyota in overeenstemming brengen met de ‘Green Deal’ maatregelen die de Europese Unie in juli voorstelde, nuanceerde het bedrijf zijn visie voor 2035 door te zeggen dat het aanneemt dat ‘Brussel’ tegen die tijd voldoende infrastructuur zal hebben aangelegd voor het opladen van batterijen en voor het tanken van waterstof. Dat is nog lang niet zeker aangezien EU lidstaten momenteel ruziën over de einddatum voor de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Frankrijk pleit voor het langer toestaan ​​van plug-in hybrides en Italië wil supersportwagens afschermen van de uitfasering.

De toezeggingen van Toyota komen enigszins onverwacht, aangezien leidinggevenden van het bedrijf er lang naar hebben gestreefd om een ​​rol voor hybrides zoals de Prius te behouden om daarmee de uitlaatemissies te verminderen totdat volledig elektrische voertuigen voor meer consumenten haalbaar en betaalbaar zijn. De recente prestaties van de autofabrikant in Europa bevestigen deze strategie: autokopers hebben zich massaal tegen diesels gekeerd sinds het motorsoftware schandaal van Volkswagen in 2015 aan het licht kwam. Maar ondanks al het succes van Toyota met hybrides, wordt het voor het bedrijf steeds moeilijker om te beweren dat consumenten in delen van Europa nog niet klaar zijn om de overstap te maken naar auto’s die volledig op batterijen rijden. Dit jaar werden tot en met september in de regio meer dan 800.000 van dergelijke elektrische voertuigen geregistreerd, oftewel ruim 90 procent meer dan een jaar geleden.

Elon Musk’s “volledig elektrisch of failliet gaan” argument heeft ook investeerders gewonnen, waarbij Tesla vorig jaar Toyota inhaalde als ‘s werelds meest waardevolle automaker. “We zijn op geen enkele manier defensief of een onwillige volger”, zegt Matthew Harrison, de CEO van Toyota Europe, in een interview. “Wij zullen ons concentreren op het helpen realiseren van elektrische mobiliteit in Europa, maar wij hebben dezelfde soort overtuiging, inspanning en vooruitgang nodig van de overheid, ook vanuit het perspectief van infrastructuur en productiecapaciteit voor hernieuwbare energie”.

Andere autofabrikanten hebben al doelstellingen gecommuniceerd die vergelijkbaar zijn met die van Toyota. Het hoofdmerk van de Volkswagen Groep heeft gezegd dat het van plan is om tussen 2033 en 2035 te stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in Europa. De reeks personenwagens van Ford zal tegen 2030 volledig elektrisch zijn. Mercedes-Benz heeft beloofd klaar te zijn om tegen het einde van het decennium al haar modellen elektrische aandrijving te geven als de omstandigheden het toelaten.

Bovenomschreven aankondigingen van autofabrikanten die de afgelopen jaren de CO2 uitstoot van hun wagenpark niet zoveel hebben verminderd als Toyota, in combinatie met autoriteiten die zich alleen fixeren op hoe snel de industrie volledig elektrisch kan worden, heeft het directieteam van de Japanse autofabrikant gefrustreerd. “Op dit moment is er een soort mediaoorlog gaande met wie het meest belooft”, zegt Gill Pratt, hoofdwetenschapper bij Toyota. “Die beloften halen geen CO2 uit de lucht”. Pratt stelt dat de manier om de meeste netto CO2-emissies wereldwijd te verminderen, is om hybrides en plug-in hybrides aan te blijven bieden totdat batterijen goedkoper en schoner te produceren zijn, en laadinfrastructuur die gebruikmaakt van hernieuwbare energie op grotere schaal beschikbaar is.

Maar deze scrupules staan ​​Toyota niet langer in de weg om een ​elektrisch offensief te starten. Het bedrijf introduceert volgend jaar een geheel nieuwe SUV, de BZ4X (zie hoofdfoto), die als emissievrij alternatief voor de populaire RAV4 zal worden gepositioneerd. Dit wordt de eerste van 7 modellen uit een reeks die Toyota “BZ” noemt, wat staat voor ‘Beyond Zero’. Premium dochter Lexus zal ook in actie komen, met een nieuwe batterij elektrische SUV genaamd RZ die in de eerste helft van volgend jaar op de markt verschijnt. De luxe divisie van Toyota streeft er naar om tegen 2025 haar jaarlijkse verkoop in Europa bijna te verdubbelen tot 130.000 voertuigen.

Hoewel Toyota gelooft in batterijen (er zijn tot nu toe bijna 20 miljoen deels elektrische voertuigen verkocht) is het bedrijf ook een groot voorstander van brandstofcellen en blijft waterstof een rol spelen bij het verminderen van de transportemissies, met name van grotere voertuigen. Toyota gaat volgende maand beginnen met de productie van brandstofcel modules van de tweede generatie in België die kunnen worden gebruikt in vrachtwagens, bussen, treinen of schepen. “We moeten de CO2-uitstoot verminderen”, zei Pratt in een interview. “We moeten nederig zijn. We moeten begrijpen dat we niet echt weten wat het beste zal werken, en dus is de beste aanpak op dit moment om veel dingen uit te proberen”. 

Reageren is niet mogelijk.