VDL Nedcar lijkt Cannoo als klant kwijt te zijn

0

De deal tussen VDL Nedcar en Canoo gaat zo goed als zeker niet door. Het nieuwe Amerikaanse bedrijf zou zijn elektrische auto’s in Born laten bouwen, maar meldt nu niet meer te verwachten dat dut ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Dat blijkt uit een melding die Canoo heeft gedaan bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC).

VDL Nedcar zou eigenlijk vanaf 2022 auto’s in het Limburgse Born gaan bouwen voor Canoo. Voorzien was dat er zeker tot 2028 voor het Amerikaanse bedrijf gewerkt zou worden. De productie moest eind 2022 met 1.000 stuks beginnen, maar een jaar later zou de output al 15.000 exemplaren moeten zijn. De deal tussen de 2 partijen was goed nieuws voor VDL Nedcar. In Born worden nu nog auto’s voor BMW en Mini gemaakt, maar daar komt binnenkort een einde aan. VDL Nedcar moest dus naarstig op zoek naar een nieuwe klant om de toekomst van de fabriek veilig te stellen.

In de melding bij de SEC schrijft Canoo dat het “vanwege ontwikkelingen bij VDL” niet langer verwacht tot een definitief contract te komen. Als de voorlopige overeenkomst die er lag wordt ontbonden, kan dat leiden tot een schikking. Over de hoogte van het afkoopbedrag van het contract is nog niets bekend. Een woordvoerder van VDL Nedcar wil amper iets kwijt over de ontwikkelingen. “Wij zijn met Canoo in gesprek over het vormgeven van onze samenwerking. Daar nemen wij de tijd voor die daarvoor nodig is”, zegt de woordvoerder. Of dat betekent dat VDL Nedcar nog wel enige hoop heeft dat het goed komt, wil de woordvoerder niet zeggen.

Helemaal als een verrassing komt het nieuws van vandaag overigens niet. Eerder deze maand zei Canoo topman Tony Aquila al tegen investeerders dat het bedrijf toch liever een eigen fabriek in de Verenigde Staten wil. Auto’s laten bouwen op bestelling in Europa zou maar onzekerheden met zich meebrengen, onder andere over de wisselkoersverhouding tussen de euro en de dollar. Bovendien smeult er nog steeds een handelsconflict tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie.

Het was de bedoeling dat VDL Nedcar auto’s zou gaan bouwen voor zowel de Amerikaanse als de Europese markt, maar Autointernationaal meldde eerder deze week dat zij in de vorm van Rivian een veel grotere vis aan de haak heeft geslagen. Die wil mogelijk de fabriek van de VDL Groep overnemen. Rivian heeft met name op de Amerikaanse beurs een overtuigend debuut gemaakt omdat aan de door haar ontwikkelde elektrische pick-up een groot verkooppotentieel wordt toegedicht.

Ook de order van Amazon voor 100.000 bestelbussen zorgt direct al voor vlees op de botten. Het bezorgt Rivian zelfs een luxe probleem: hoe kan ik zo snel mogelijk de order van Amazon uitvoeren? Productie van de bestelbussen in Born zou een oplossing kunnen zijn. Bij VDL Nedcar heeft men daar wel oren naar omdat het auto-ontwerp van Cannoo (een hip ogende elektrische MPV met een actieradius van 400 kilometer) een dood geboren mus kan blijken te zijn. Het is daarom logisch dat men in Born niet meer al te hard loopt voor deze klant, maar haar kaarten liever inzet op Rivian.

 

Reageren is niet mogelijk.