Volvo heeft een overeenkomst gesloten met de jonge accuproducent Northvolt. De 2 partijen zullen nog volgend jaar nabij Göteborg een R&D centrum voor batterijen openen. Dat levert een paar honderd banen op Het plan is om vanaf 2026 ook samen eigen accupakketten te gaan produceren. Met de deal is een bedrag van 3 miljard euro gemoeid.
Als er in 2035 in de Europese Unie geen auto’s meer een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden, zal de vraag naar volledig elektrische alternatieven per definitie enorm zijn. Autofabrikanten zullen de komende jaren hun productie infrastructuur gaan afstemmen op dat verkooppotentieel. Onder andere door zelf accu’s te gaan produceren. Volvo, eigendom van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group, ging hiervoor samenwerken met Northvolt.
Northvolt is in essentie nog een start-up, maar dan eentje die het groots aanpakt. Het Zweedse bedrijf werd in 2016 opgericht door Peter Carlsson, één van de voormalige topmannen van Tesla. Northvolt heeft als doel om de groenste autobatterij ter wereld te gaan produceren, en dat op Europees grondgebied. Die ambitie klinkt de Europese Commissie als muziek in de oren. Northvolt kreeg in 2019 dan ook een lening van 350 miljoen euro van de Europese Investeringsbank. Met dat geld, en met eerder ingezameld kapitaal van investeerders, zal in Skelleftea in het van Zweden een batterijfabriek gebouwd gaan worden. De productie gaat binnenkort al van start. De planning is om jaarlijks een output van 60 gWh aan batterijen te gaan realiseren, goed voor ruwweg 1 miljoen elektrische auto’s per jaar.
Northvolt heeft sinds de oprichting van het bedrijf niet alleen de aandacht van Volvo getrokken, maar ook van heel wat andere autofabrikanten. Zo hebben ook BMW en de Volkswagen Groep al fors geïnvesteerd in de Zweedse onderneming. De laatste partij wil samen met Northvolt dit decennium 6 fabrieken openen in, waarvan de eerste in Salzgitter komt te staan. BMW sloot een deal van 2 miljard euro met het Zweedse bedrijf voor de levering van accu’s. De eerste exemplaren zullen in 2024 bij de Duitse autobouwer worden afgeleverd.
Daar komt nu dus Volvo bij, dat in 2030 haar gehele gamma geëlektrificeerd wil hebben. Waar die autofabrikant samen met Northvolt in Zweden de batterijfabriek zal openen, wordt begin 2022 bekendgemaakt. De bouw moet in 2023 beginnen. De fabriek moet 3 jaar later klaar zijn en zal naar verwachting werk bieden aan zo’n 3.000 mensen en jaarlijks 50 gigawattuur aan accucellen produceren. Dat is genoeg voor ongeveer een half miljoen elektrische auto’s.
Volvo is van plan om tegen het einde van dit decennium alleen nog volledig elektrische voertuigen te verkopen. In het afgelopen kwartaal was slechts 4 procent van de door deze fabrikant afgeleverde auto’s geheel emissievrij. “Onze samenwerking met Northvolt verzekert de levering van hoogwaardige, duurzaam geproduceerde batterijen voor de volgende generatie puur elektrische Volvo’s”, aldus topman Håkan Samuelsson van Volvo.