Van W12 naar 800V: Bentley gaat elektrisch

0

Na Rolls-Royce zullen ook fans van dat andere Britse luxemerk, Bentley, hun bolide aan de stekker moeten doen. Eind 2025 komt de eerste volledig door een batterij aangedreven Bentley op de markt. Bentley wil in 2030 alleen nog maar elektrische modellen verkopen. Het Britse luxemerk van de Volkswagen Groep wil vanaf 2024 van elk model al een hybride markt in de showroom hebben staan. Het plan is onderdeel van een investering van 3 miljard euro die het moederbedrijf in modernisering en verduurzaming van de Bentley fabriek in Crewe (ten zuidoosten van Liverpool) steekt.

Om in 2030 een puur elektrisch automerk en (klimaatneutraal) te kunnen zijn, gaat Bentley gebruik maken van Premium Platform Electric (PPE) dat Audi en Porsche samen ontwikkelden. Ondertussen zullen de bestaande modellen door de Britten geschikt worden gemaakt voor synthetische brandstoffen. Beide plannen zijn onderdeel van de zogeheten ‘Beyond100’ strategie die eind november 2020 werd gepresenteerd. Daarin schetst de Britse autofabrikant zijn toekomstvisie en het modellenbeleid voor de komende jaren.

Het modellengamma wordt binnenstebuiten gekeerd. Vanaf 2026 zijn er alleen nog plug-in hybride of batterij elektrische modellen onder het Bentley label. Vanaf 2030 zal Bentley alleen volledig elektrische voertuigen aanbieden. Binnen tien jaar heeft het bedrijf zichzelf getransformeerd van ’s werelds grootste fabrikant van twaalfcilinder modellen tot een producent van elektrische auto’s. “We willen het bedrijf opnieuw uitvinden”, zegt merkchef Adrian Hallmark (foto). Het merk staat voor de grootste verandering sinds 2003. Dat jaar kwam de Continental GT op de markt, het eerste model dat onder leiding van Volkswagen werd ontworpen.

Concreet voorziet de product roadmap in een hybride versie die vanaf 2023 als optie beschikbaar moet zijn voor het volledige modellengamma. De marktintroductie van de eerste volledig elektrische Bentley staat gepland voor 2025. De Britten vullen de ‘Beyond100’ strategie vervolgens in met het zogeheten 5-in-5 plan: vanaf 2025 wil Bentley elk jaar een nieuw elektrisch model op de markt brengen. Om dit te kunnen doen, investeert de fabrikant 2,5 miljard pond (bijna 3 miljard euro) in zijn hoofdkantoor in Crewe. Want daar moeten de elektrische Bentley modellen allemaal worden ontworpen. Daar zal ook het elektrische debuutmodel die voor 2025 gepland staat, gebouwd gaan worden.

BentleyBeyond100f

Desalniettemin zal Bentley veel baat hebben bij Audi en zijn modellenoffensief. Op 1 maart 2021 veranderde het Britse merk in het verantwoordelijkheidsgebied van het in Ingolstadt gevestigde bedrijf “om synergieën te kunnen benutten als onderdeel van de elektrificatie strategie van de 2 premium merken”. Op basis van het samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE), lanceert Audi baas Duesmann in 2024 een nieuw type zeer efficiënte elektrische auto (werktitel: Landjet) als onderdeel van het Artemis project. Het wordt gekenmerkt door een nieuwe elektronische structuur en een bijbehorend besturingssysteem.

Het Audi ontwerp is bedoeld om een ​​nieuw type voertuig te definiëren. Model nummer 2 wordt een Porsche en zustermerk Lamborghini zal waarschijnlijk zijn elektrische cross-over die voor 2025 gepland staat op PPE baseren. Hallmark heeft nu bevestigd dat ook de Britten het platform gaan gebruiken. In tegenstelling tot de huidige technische onderbouw, die van Porsche afkomstig is en waarop nu ongeveer 75 procent van alle geproduceerde Bentleys is gebaseerd, zou PPE niet uitgebreid door de Britten hoeven te worden aangepast om het typische ‘Bentley gevoel’ tijdens het rijden te produceren.

Hoe ziet het toekomstige design van Bentley er uit? De EXP100 GT conceptstudie (foto)gaf reeds een vooruitblik in het jubileumjaar 2019. Het is echter de vraag of de elektrische auto’s van Bentley nog de modelaanduidingen zullen hebben die wij nu kennen. “Wij zullen de komende verschillende modellen hebben, zowel met een verbrandingsmotor als met (deels) elektrische aandrijving”, zegt Hallmark. Het eerste type krachtbron zal over 8 jaar hoe dan ook zonder Bentley verder moeten. Desalniettemin vormen de huidige modelseries de inspiratie voor de toekomstige positionering.

Het is echter de vraag wanneer een fullsize SUV à la de Bentayga met een 150 kWh accu gelanceerd zou kunnen worden. Dat het merk in 2025 direct van start gaat met een elektrische SUV lijkt daarom op zijn minst twijfelachtig. In ieder geval wil Bentley een prestatievermogen hebben dat vergelijkbaar is met dat van een model met verbrandingsmotor. Tegelijkertijd is het onwaarschijnlijk dat de Britten hun gamma naar beneden uitbreiden. “Een hoger verkoopvolume is niet onze strategie omdat het luxesegment de grootste groei kent”, zegt Hallmark.

Bentley wijst waterstofaandrijving resoluut af en zegt dat plug-in hybride aandrijving in combinatie met de W12 motor evenmin een optie is. Die techniek zou de aandrijflijn veel te zwaar maken. “We kunnen echter niet van de ene op de andere dag overschakelen van verbrandingsmotoren naar 100 procent elektrisch vermogen”, voegt Matthias Rabe, de Chief Technology Officer van Bentley, toe. Ondertussen neemt het merk wel de ontwikkeling van brandstoffen met betere klimaateigenschappen dan fossiele brandstoffen onder de loep. Rabe noemt hier bio- en synthetische brandstoffen. Zusterbedrijf Porsche acht die laatste technologie ook kansrijk.

Om de overgang van de verbrandingsmotor naar de elektrische wereld te vergemakkelijken, zal Bentley de komende tijd diverse plug-in hybride modellen lanceren. De Bentayga PHEV krijgt de komende maanden 5 nieuwe derivaten en de Flying Spur zal later dit jaar beginnen als parttime elektricien. Naast deze modelspecifieke wijzigingen heeft Bentley zich ook ten doel gesteld om duurzamer te produceren. Het bedrijf wil in 2030 volledig CO2-neutraal zijn, waarna de productie in Crewe, een positieve klimaatbalans moet hebben. Maar niet alleen de eigen fabriek wordt uitgebouwd tot een bijzonder duurzame ‘droom locatie’. De fabrikant wil ook zijn leveranciers vragen om duurzamer te worden en zal daartoe minimumnormen opstellen waar elke partner aan moet voldoen. Ook met de gebruikte materialen zal veel veranderen. Bentley zal onder meer de hoeveelheid leer in het interieur geleidelijk verminderen.

Reageren is niet mogelijk.