AMG neemt de Mercedes EQE onder handen

0

De noodzakelijke elektrificatie van de aandrijflijnen zet de auto-industrie op zijn kop, maar voor AMG is het business as usual. De krachtige benzinemotoren worden gewoon ingeruild voor minstens net zo potente elektrische exemplaren en klaar is kees. Die laatste constatering is misschien wat kort door de bocht, maar toch: in de toekomstplannen van Mercedes-Benz is onverminderd plaats voor modellen met het AMG label.

Het jongste voorbeeld is de EQE die van de huis tuner eigenlijk de bekende behandeling heeft ondergaan: ten opzichte van de reguliere uitvoeringen van de modelreeks is er sprake van meer vermogen plus koppel, aanpassingen aan het onderstel en enige uiterlijke verfraaiing.

MercedesAMGeqe2

De AMG divisie komt direct met 2 eigen versies van de EQE: de 43 4Matic en de 53 4Matic+. De laatste variant is er reeds op basis van de EQS. Die grote broer onderscheidt zich door een grote achterklep. De EQE heeft een 4-deurs carrosserie en dat is voor een sportieve auto gunstig want doorgaans betekent dit een grotere stijfheid van het koetswerk en dus betere rijeigenschappen.

MercedesAMGeqe7

De EQE 53 4Matic+ moet het echter met heel wat minder vermogen stellen dan zijn grote broer: hij stuurt (in standaardvorm) 626 pk naar de 4 wielen. Het maximum koppel is met 950 Nm wel identiek aan dat van de EQS 53 4Matic+. Optioneel kan men de EQE 53 4Matic+ laten uitrusten met het AMG Dynamic Plus pakket. Dat betekent dat de auto over een boost functie beschikt die het vermogen tijdelijk opkrikt naar 687 pk en het koppel naar 1.000 Nm. Dan snelt deze Mercedes in slechts 3,3 seconden naar de 100 km/u.

MercedesAMGeqe5

Voor diegenen voor wie het ook een onsje minder mag zijn, is er de Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Die beschikt eveneens over vierwielaandrijving maar vermogen en koppel vallen duidelijk lager uit: hij biedt 476 pk en 858 Nm. Daarmee zit de Duitser in 4,2 seconden op 100 km/u. Ook qua topsnelheid van deze AMG instapversie van de EQE het trouwens wat rustiger aan: de 43 4Matic vindt het bij 210 km/u mooi geweest, terwijl de 53 4Matic+ doorstoomt tot 240 km/u. Beide varianten beschikken over hetzelfde accupakket van 90,6 kWh, waarmee een rijbereik van 450 à 500 kilometer mogelijk is.

MercedesAMGeqe9

Zoals gezegd ontfermt de AMG divisie zich ook over het onderstel van de Mercedes modellen. In het geval van de EQE betekent dit dat de AMG Ride Control+ ophanging standaard is. Die combineert luchtvering met adaptief instelbare dempers. Ook standaard op beide milieuvriendelijke krachtpatsers is een sturende achteras. Die kan tot 3,6 graden de wielen laten draaien, waardoor óf de draaicirkel verkort wordt óf de stabiliteit op hoge snelheden toeneemt. Daarnaast beschikken beide AMG uitvoeringen over een krachtiger remsysteem en kan men via AMG Dynamic Select vanzelfsprekend uit diverse rij modi kiezen. Als kers op de taart is er het AMG Sound Experience systeem om voor de juiste geluidsbeleving te zorgen.

MercedesAMGeqe6

Aan de buitenkant heeft de AMG divisie slechts bescheiden wijzigingen doorgevoerd. Dat komt deels doordat men in Affalterbach bij de EQE natuurlijk geen grotere uitlaatpijpen kon monteren. Ook ingrepen die de aerodynamische kwaliteiten van de Mercedes zouden aantasten, waren uit den boze. De AMG versies van de EQE houden het dus bij fake verticale lamellen in het Black Panel front, Dynamic Light koplampen (die een visueel AMG riedeltje afspelen bij het openen en vergrendelen van de auto) en een iets dynamischer ogend setje bumpers.

MercedesAMGeqe3

Naast diverse AMG badges kenmerkt het interieur zich door een aan de onderkant afgeplat en met leer bekleed stuurwiel. AMG sportpedalen en -sportstoelen maken eveneens deel uit van het pretpakket. Dat geldt ook voor een hele rits rode accenten én vloermatten.

MercedesAMGeqe4

We kunnen er vergif op innemen dat de verschillen in de prijslijst een stuk groter zullen zijn, al geeft Mercedes die voorlopig nog niet vrij. Maar reken op minimaal 120.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.