China in duel met Duitsland: MG 5 EV verslaat Volkswagen ID.3

0

Wie een relatief betaalbare elektrische auto voor het hele gezin zoekt, komt al snel bij de Volkswagen ID.3 uit. Mensen die qua actieradius (en motorvermogen) maar een bescheiden aantal noten op hun zang hebben, kunnen daarmee wegrijden voor 34 mille. Maar binnenkort krijgt de Volkswagen concurrentie van de MG 5 EV. Die is misschien wat minder hip om te zien, maar biedt wel een vertrouwde carrosserievorm waarvan menig Nederlander wel pap lust: de MG 5 EV is namelijk een stationwagon. In deze test wordt gekeken welke auto de beste aanbieding is.

De MG 5 EV is verkrijgbaar in 2 accupakket / motorvermogen uitvoeringen en in 2 uitrusting niveaus. De tarieven variëren van 33.985 euro tot 38.485 euro. Het laatste prijskaartje hangt aan de testauto. Dat is de Long Range Luxury uitvoering met 61.1 kWh batterij en een 156 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. In deze vorm accelereert de MG 5 EV in 7,3 seconden naar 100 km/u. Zijn actieradius is 400 kilometer. Voor de prijs van de MG 5 EV Long Range Luxury kan je bij Volkswagen de ID.3 in Pro tenue krijgen met 204 pk sterke elektromotor en 58 kWh batterij. Zijn motorvermogen is fors hoger dan dat van de geteste MG 5 EV, maar de sprinttijd (en dus het prestatie niveau) is identiek: in 204 pk vorm zit de 38.490 euro kostende Volkswagen ID.3 ook in 7,3 seconden op 100 km/u.

MG5VolkswagenID3test16

De comeback van MG op het vasteland van Europa is tot nu toe een successtory. Dat is vooral te danken aan het debuutmodel de ZS EV. Dat was niet alleen een relatief betaalbare elektrische auto, maar ook nog eens in de gewilde SUV verpakking. Dubbel goed dus. De MG 5 EV heeft een minde trendy carrosserievorm, maar zou als stationwagon ook een breed publiek moeten kunnen aanspreken. Combi modellen zijn zoals gezegd nog steeds erg in trek. In elke straat kom je diverse exemplaren tegen. De stationwagon is dus een echte burgerbak, maar deze MG 5 EV oogt misschien wel té gewoontjes. Het design is nogal slaapverwekkend en het feit dat hij voor een combi model een forse grondspeling heeft (noodzakelijk om het accupakket in de wagen bodem te kunnen plaatsen) zorgt niet bepaald voor een sportieve uitstraling.

MG5VolkswagenID3test11

Niet alleen het interieur, maar ook de cabine is een saaie boel. Wel is de lay-out van het dashboard overzichtelijk en functioneel. Maar in vergelijking met de Volkswagen ID.3 doet de cockpit van de MG 5 EV nogal gedateerd aan. Vanuit dit perspectief is het geen verrassing dat de Chinees het zonder digitaal instrumentarium moet doen: de tellers zijn gewoon nog analoog. Wel zit er tussen de meters een klein LCD display waarop rit informatie weergegeven wordt. De zitpositie is vrij hoog, zelfs als je de stoel in de laagste stand zet. Grote bestuurders kunnen daardoor het gevoel hebben te veel op de bok te zitten en zullen de interieurruimte aan de krappe kant vinden.

MG5VolkswagenID3test12

Hoewel je aan het interieur kan zien dat de MG 5 EV vooral niet te veel mocht kosten, is er niet bezuinigd op hoe hij rijdt. Het prestatieniveau is weliswaar niet bijzonder, maar als auto voor een gezin die niet als hobby heeft om de snelheidslimieten constant te overschrijden, is hij prima op zijn taak berekend. Het wielformaat is met 16 inch bescheiden maar dat komt met name bij lage snelheden ten goede. De MG 5 EV rijdt mede daardoor relaxt, ook omdat de besturing licht is. Maar voer het tempo op en je zal merken dat hij een minder hoogwaardig onderstel heeft dan de Volkswagen. Dat merk je vooral bij oneffenheden in het asfalt. De MG 5 EV weet dan minder goed de rust te bewaren. In bochten merk je ook goed dat zijn neuspartij zwaarder is dan die van de Volkswagen ID.3 die zijn motor achterin heeft. Verder is de hoeveelheid grip in de Chinees niet helemaal van Duits niveau. Maar voor diegenen die hun auto zelden of nooit op hun staart trappen, is de MG 5 EV een prima aanbieding.

MG5VolkswagenID3test13

Zoals gezegd zorgt een 156 pk sterke elektromotor van 156 pk voor de aandrijving van de geteste MG 5 EV. De unit is goed voor 260 Nm. In rechte lijn presteert de MG 5 EV prima. Wel is het zo dat de combinatie van voorwielaandrijving en een hoog instant koppel er voor zorgt dat de banden hun grip kunnen verliezen als je het gaspedaal niet met beleid hanteert. Maar op droog wegdek is dit risico niet groot. En dan zal jij de rest van het verkeer kunnen verbazen hoe vlot deze braaf ogende gezinswagen weg sprint bij een stoplicht. Met name Formule 1 fans zullen positief verrast zijn door de aanwezigheid van een KERS knop op het dashboard. De lettercombinatie is identiek aan die bij racewagens: Kinetic Energy Recovery System. Maar de toepassing er van is heel rationeel: je kan er de mate van remenergie regeneratie mee instellen.

MG5VolkswagenID3test9

MG5VolkswagenID3test2

Bij een stationwagon mag je een grote kofferbak verwachten en de MG 5 EV stelt in dit opzicht niet teleur. Met 464 liter is hij de Volkswagen ID.3, waarvan de achterklep na 385 liter bagage dicht moet, duidelijk de baas. Maar diegenen die overstappen uit een klassieke stationwagon, bijvoorbeeld de Volkswagen Golf Variant, zullen qua hoeveelheid vakantiespullen toch water bij de wijn moeten doen in de MG 5 EV. Zij zijn immers gewend om meer dan 600 liter aan koffers te kunnen vervoeren in hun auto. Dat de MG 5 EV daar niet aan kan tippen, komt doordat hij relatief kort is voor een C segment stationwagon. Maar alles is relatief: met een lengte van 4.544 mm is hij wel 283 mm langer dan de Volkswagen ID.3. Met de achterbank leuning neergeklapt kan er voor 1.546 liter aan spullen worden meegenomen in de MG 5 EV. Dat is 189 liter meer dan in de Volkswagen ID.3 past. Leuk, maar dat maakt de MG 5 EV niet tot de ideale stationwagon. Zo is de til drempel nogal hoog en de genoemde achterbank leuning laat zich niet helemaal plat / vlak leggen. Stationwagon fetisjisten zullen daar de kriebels van krijgen. Zeker voor hen is het beter de MG 5 EV daarom te beschouwen als een extra ruime hatchback in plaats van een doortimmerd combi model. In de kofferbak is ook geen aparte opbergruimte voor de Type 2 laadkabel dus die gaat in de kofferbak rondslingeren.

MG5VolkswagenID3test10

Hoewel je voorin al relatief hoog zit, hebben de achterpassagiers helemaal het gevoel hoog op een troon te zitten. Diegenen die opgegroeid zijn op de achterbank van een Volvo 343 zullen een déjà vu gevoel krijgen! Toch is er voor achterpassagiers voldoende hoofdruimte en voor kinderen is die hoge zitpositie eigenlijk een pluspunt want zij zullen daardoor makkelijk naar buiten kunnen kijken. De vloer achterin is mooi vlak, maar onder de voorstoelen is slechts weinig plek voor de voeten.

MG5VolkswagenID3test15

Automerken uit de Aziatische landen Japan en Zuid-Korea hebben inmiddels een prima reputatie op het gebied van betrouwbaarheid van hun modellen opgebouwd en de service is ook goed voor elkaar. Er is nog geen lange termijn ervaring met MG, maar feit is dat dit merk 7 jaar garantie biedt en dat is toch 3 jaar meer dan Volkswagen, al biedt die autofabrikant wel 8 jaar garantie op het accupakket. Tijdens de test sprong de Duitser wat efficiënter om met stroom dan de Chinees, waardoor er in de praktijk een minder groot verschil in rij bereik is dan je op basis van de accupakket formaten (61 kWh voor de MG versus 58 kWh voor de Volkswagen) zou verwachten: de ID.3 komt zo’n 400 kilometer ver op een volle batterij en de 5 EV heeft een net iets kleinere actieradius.

MG5VolkswagenID3test8

De Volkswagen ID.3 sprint met 58 kWh batterij en 204 pk sterke elektromotor in 9,6 seconden naar 100 km/u. De ID.3 is gebaseerd op het modulaire MEB platform van de Volkswagen Groep waar ook de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Born, de Skoda Enyaq iV en de eigen ID.4 plus ID.5 op gebaseerd zijn. De ID.3 was de eerste van dit 6-tal en je kan merken dat de Duitsers toen nog hun draai moesten vinden met het ontwerp. Niet alleen omdat de techniek allesbehalve kinderziekte vrij was, maar ook omdat het design van de ID.3 weinig jeu biedt. Zowel van binnen als buiten ziet de Volkswagen er erg minimalistisch uit, al zou je de vormgeving ook futuristisch kunnen noemen. En ja, met name de cabine oogt veel moderner dan die van de MG 5 EV.

MG5VolkswagenID3test5

Volkswagen dacht bij het ontwerpen van de ID.3 blijkbaar dat ‘minder’ in het duurzame tijdperk ‘meer’ zou zijn, maar is nogal doorgeslagen in die designfilosofie met als gevolg een hoge mate van bedieningsonvriendelijkheid. Zo dien je de temperatuur aan boord te regelen door een paneel aan te raken dat precies onder het touchscreen zit. Dat is exact dezelfde plek waar jij jouw hand op wilt kunnen laten rusten als je het display van het infotainment systeem aan het bedienen bent. Dus het komt in de praktijk vaak voor dat je de temperatuurinstelling onbedoeld wijzigt. Dat komt de rij veiligheid niet ten goede. En het is helemaal bizar dat het betreffende paneel niet verlicht is, waardoor je in het donker op de tast moet gaan zitten klunzen om het aangenaam warm te krijgen aan boord. Dan toch liever de ouderwetse knoppen van de MG!

MG5VolkswagenID3test6

Anders dan zijn rivaal, heeft de ID.3 een volledig digitaal instrumentarium. Het betreffende display is met 5,3 inch niet groot, maar biedt wel alle vitale rij informatie. Het scherm verandert tegelijkertijd met het stuur van positie zodat het altijd perfect in het zicht zit. Afgezien van het temperatuur display biedt de bediening van de ID.3 geen (negatieve) verrassingen, zeker niet voor Volkswagen rijders.

MG5VolkswagenID3test7

In vergelijking met de 5 EV biedt de ID.3 een meer verfijnd rijgedrag en ligt hij stabieler op de weg, wat voor een relaxte ambiance zorgt. Maar de 18 inch wielen van de Volkswagen (2 formaten groter dan de velgen van de MG) doen het veercomfort geen goed. Bij lage snelheden is de ID.3 gevoeliger voor gaten in het wegdek en andere imperfecties en de banden produceren ook meer rol geluiden. Het beeld kantelt als het tempo wordt opgevoerd. Op de snelweg biedt de Volkswagen juist een comfortabeler weggedrag dan de MG. Ook in bochten heeft de ID.3 dan een superieure balans. Maar keerzijde van de medaille is zeer weinig feedback van de besturing, waardoor het qua rij plezier behelpen is in de Volkswagen. De algehele stabiliteit die de ID.3 biedt is natuurlijk wel veilig en vertrouwenwekkend.

MG5VolkswagenID3test3

De Volkswagen ID.3 heeft een bijna 5 centimeter hogere bouw dan de MG 5 EV en daar profiteren de achterpassagiers van. Met name de hoeveelheid knieruimte is in de Duitser excellent. De Volkswagen ID.3 biedt op dit punt 5 centimeter meer bewegingsvrijheid dan de MG 5 EV. Ook is er meer ruimte voor voeten onder de voorstoelen. In de breedte zijn er weinig verschillen tussen beide auto’s. Een eventuele derde passagier zit zowel in de Volkswagen ID.3 als de MG 5 EV heel behoorlijk. Het enige verschil is dat in de Duitse auto de Isofix bevestigingspunten fraaier zijn weggewerkt.

MG5VolkswagenID3test4

Tussen de voorstoelen bevindt zich een hoge console met 2 diepe opbergvakken. Daarnaast zijn er een set bekerhouders. Samen met de grotere portiervakken verslaat de Volkswagen de MG duidelijk op dit terrein. De ID.3 is door Euro NCAP beloond met 5 veiligheidssterren. Hoe de MG 5 EV er het bij dit botsinstituut gaat afbrengen, is nog niet bekend, maar de Chinezen zetten wel een sterke score neer met de ZS EV (eveneens 5 sterren). Dat zal dus het verschil niet maken tussen de Volkswagen en de MG. Beide auto’s laten zich bovendien met 100 kW snel opladen. Dit betekent dat de accu van de ID.3 na 33 minuten weer van 10 procent ‘vulling’ naar 80 procent kan worden gebracht. De 5 EV heeft iets langer nodig vanwege zijn grotere batterijen set. Van hetzelfde tijdsverschil is sprake bij de minder snelle laadmogelijkheden. Volkswagen biedt een minder lange garantietermijn, hetgeen tussen het vierde en zevende jaar tot hogere onderhoudskosten kan leiden, maar voor de nieuwkomer is er de bonus van een hogere inruilwaarde van de ID.3. Anders dan de MG beschikt de Volkswagen echter standaard niet over lichtmetalen velgen. En er is meer wat in de ID.3 ontbreekt, zoals een achteruit rij camera.

MG5VolkswagenID3test14

 

Conclusie

Plussen en minnen dus in deze vergelijkingstest, maar uiteindelijk wint de MG omdat hij een aantrekkelijker verhouding tussen prijs en uitrusting biedt, en omdat hij een grotere kofferruimte heeft. De 5 EV is minder verfijnd en biedt achterpassagiers minder zitcomfort, maar compenseert dat met een groter bedieningsgemak.

 

 

Reageren is niet mogelijk.