Europese autoverkopen naar nieuw laagterecord

0

In januari bleven de registraties van nieuwe personenauto’s in Europa dalen. De terugval was dit keer 2,4 procent groot. Zonder het Verenigd Koninkrijk zou de schade veel groter zijn geweest. De Britten lieten de corona teugels echter eerder vieren dan elders in Europa, met als gevolg 27,5 procent hogere verkopen, zo blijkt uit de laatste cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA.

Specifiek voor de Europese Unie (waar het Verenigd Koninkrijk geen deel meer van uit maakt) was er sprake van een nieuw historisch dieptepunt in de autoverkopen: – 6,0 procent. Dat in januari de registraties van personenauto’s bleven dalen, komt door het aanhoudende tekort aan halfgeleiders. Dit leveringsprobleem heeft nog steeds een negatief effect op de autoverkoop in de hele regio. Hoewel er in 2021 al sprake was van een nieuw laagterecord in januari (toen hadden autodealers nog veel last van de lockdowns die veel Europese landen hadden ingesteld tegen het coronavirus), viel het aantal autoregistraties dit jaar in de startmaand dus nog lager uit.

Verschillende markten in Centraal-Europa boekten vorige maand winst, waarbij Slowakije (+72,6 procent) en Roemenië (+55,5 procent) de sterkste groei lieten zien, hoewel de Poolse omzet in januari met 10,2 procent kromp. In West-Europa daarentegen boekten bijna alle landen negatieve resultaten. Ook in Nederland reden minder auto’s de showroom uit. In ons land ging het zelfs om een min van dik 11 procent. Kijkend naar de 4 grote automarkten, werden dubbelcijferige verliezen opgetekend in Italië (-19,7 procent) en Frankrijk (-18,6 procent), terwijl alleen Duitsland een solide groei noteerde (+8,5 procent) en Spanje een bescheiden winst boekte (+1,0 procent). In totaal kregen vorige maand 682.596 nieuwe auto’s in de Europese Unie een kenteken. Analisten voorzien in het eerste halfjaar nog geen significante verbetering van de leverbaarheid van halfgeleiders. Veel dealers meldden wel volle orderboeken, maar veel van de bestelde auto’s kunnen door die schaarste nog niet afgeleverd worden. Desalniettemin zijn de vooruitzichten voor de rest van het jaar beter. ACEA voorspelde onlangs dat de verkoop in de EU het komende jaar waarschijnlijk met 8 procent zal stijgen tot 10,5 miljoen auto’s. Als de chipleveringen stabiliseren, kunnen autofabrikanten de productie namelijk weer opvoeren. Maar ook dan blijft er in vergelijking met 2019 sprake van een duidelijke verkoopdaling: In dat jaar (toen er nog geen sprake was van het corona virus) kwamen de autoverkopen 20 procent hoger uit.

Merk jan-22 heel 2022 jan-21 heel 2021 =
Volkswagen 10,4% 10,4% 10,9% 10,9%
Toyota 7,8% 7,8% 6,5% 6,5% + +
Peugeot 6,3% 6,3% 7,2% 7,2% – –
Kia 5,7% 5,7% 4,0% 4,0% + +
BMW 5,7% 5,7% 6,4% 6,4% – –
Mercedes-Benz 5,5% 5,5% 6,0% 6,0%
Skoda 5,4% 5,4% 5,6% 5,6%
Audi 5,3% 5,3% 4,8% 4,8% + +
Renault 5,1% 5,1% 5,8% 5,8% – –
Ford 4,6% 4,6% 5,5% 5,5% – –
Hyundai 4,6% 4,6% 3,4% 3,4% + +
Dacia 4,2% 4,2% 3,4% 3,4% + +
Opel/Vauxhall 4,0% 4,0% 4,0% 4,0% o
Fiat 3,3% 3,3% 4,0% 4,0% – –
Citroën 3,2% 3,2% 3,8% 3,8% – –
Seat 2,9% 2,9% 3,5% 3,5% – –
Volvo 2,4% 2,4% 2,8% 2,8% – –
Nissan 1,9% 1,9% 2,3% 2,3% – –
Mini 1,8% 1,8% 1,2% 1,2% + +
Mazda 1,3% 1,3% 1,0% 1,0% + +
Jeep 1,1% 1,1% 1,1% 1,1% o
Porsche 0,9% 0,9% 0,7% 0,7% + +
Land Rover 0,8% 0,8% 0,9% 0,9% – –
Honda 0,7% 0,7% 0,4% 0,4% + +
Mitsubishi 0,5% 0,5% 0,5% 0,5% o
Lexus 0,4% 0,4% 0,4% 0,4% o
Lancia/Chrysler 0,4% 0,4% 0,5% 0,5% – –
DS 0,4% 0,4% 0,3% 0,3% + +
Smart 0,2% 0,2% 0,3% 0,3% – –
Alfa Romeo 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% o
Jaguar 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% o
VW Exclusive 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% o

Niet voor iedere autofabrikant was de januarimaand slecht. Hyundai en Kia noteerden bijvoorbeeld een forse verkoopstijging van respectievelijk 32,3 en 38,8 procent. Daarmee groeit het marktaandeel van de Hyundai Motor Groep in Europa naar 10,3 procent. Ook Toyota en luxe dochter Lexus deden het met een plus van 13,5 procent goed. De Renault Groep deed het van de Europese autoconcerns met een min van 0,9 procent het minst slecht. Dat komt vooral door Dacia, dat 19,1 procent meer auto’s verkocht ten opzichte van januari 2021. Stellantis werd hard geraakt met een min van 12,4 procent, terwijl het Volkswagen concern 3,7 lager uitkwam dan in januari 2021. Bij deze speler wisten de aanbieders van relatief dure, margerijke modellen (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche) allemaal te plussen. Zij krijgen binnen de Volkswagen Groep vooraf bij de belevering van halfgeleiders omdat zij relatief de meeste inkomsten genereren. Dat gaat ten koste van de afzet van de volumemerken Seat, Skoda en Volkswagen. Mercedes-Benz en BMW komen op groepsniveau) dus inclusief de merken Smart respectievelijk Mini) uit op een min van 11,4 en 3,7 procent.

Volvo werd in januari van alle autofabrikanten het hardst geraakt: de verkoopdaling kwam bij de Zweden uit op 20,2 procent. Forse verliezen werden er ook geleden door Ford, Nissan, Jaguar Land Rover en in mindere mate Mitsubishi. Honda is weer aan het opkrabbelen en pluste in januari dankzij de nieuwe HR-V liefst 50,7 procent.

Reageren is niet mogelijk.