Kia EV6 is Auto van het jaar 2022

0

De Kia EV6 is met 279 punten gekroond tot Auto van het Jaar 2022. Zoals afgelopen najaar al door Autointernationaal werd voorspeld, deelt de elektrische cross-over bij deze jaarlijkse verkiezing het podium met de Renault Mégane E-Tech Electric (265 punten) en de Hyundai Ioniq 5 (261 punten).

Aanvankelijk leek de laatste de beste papieren te hebben om de verkiezing te winnen. De Hyundai Ioniq 5 debuteerde immers als eerste in Europa. De Kia EV6, die gebruik maakt van dezelfde techniek, is daar een vervolg op. Normaliter gaat de credits dan naar het origineel en dat zou in dit geval niet onterecht zijn geweest aangezien Hyundai het moederbedrijf van Kia is. Maar de EV6 heeft een minder excentrieke carrosserievorm dan de Ioniq. Dat maakt hem gewilder door een groter publiek. De eerste verkoopcijfers wijzen dat ook uit. Ook de jury van de Auto van het Jaar verkiezing is blijkbaar gevoelig voor het feit dat de Kia qua design meer een allemansvriend is dan de Hyundai. De styling van de Ioniq 5 is weliswaar historisch verantwoord (want een moderne interpretatie van de originele Pony uit 1974), maar dat doet de westerse autoconsument slechts weinig.

KiaEV6autovanhetjaar

De Jury van de Auto van het Jaar verkiezing vond goud én zilver voor de Koreaanse kandidaten blijkbaar te gortig, waardoor de Hyundai Ioniq5 genoegen moet nemen met brons. Jammer, want het is een veel innovatievere auto dan de Renault Mégane E-Tech Electric. Maar goed, de laatste redt de Europese eer op het podium. Theoretisch had namelijk daar ook de Ford Mustang Mach-E kunnen staan. Die was namelijk ook genomineerd voor de titel ‘Auto van het Jaar 2022’.

Ja, de jaarlijkse verkiezing van de Auto van het Jaar was eigenlijk een onderonsje van volledig elektrische kandidaten. Met als uitzondering de Peugeot 308 die deze ‘regel’ bevestigde. Dat die niet zou gaan winnen, was direct al duidelijk omdat het model een evolutie is van zijn voorganger en geen radicaal nieuw model. De nieuwe keuzemogelijkheid van een stekker hybride aandrijflijn doet daar niks aan af. Vanuit deze optiek is het eigenlijk verrassend dat de Peugeot 308 met 191 punten op de vierde plek eindigde.

Alhoewel. Van de voren was ook duidelijk dat 2 andere genomineerden, de Skoda Enyaq iV (185 punten) en de Cupra Born (144 punten), ook niet zouden winnen. Dat zijn namelijk variaties op het ‘Volkswagen ID.3’ thema. Die greep vorig jaar naast de bokaal wegens softwareproblemen, maar de Volkswagen Groep had daarmee wel zijn kans op de titel verspeeld.

Tot slot zevende genomineerde auto die net als de rest (op de Peugeot 308 na) over een volledig elektrische aandrijflijn beschikt: de reeds in een bijzin genoemde Ford Mustang Mach-E. Die is weliswaar in Noordwest Europa goed aangeslagen, maar een maatje te groot (en te duur) voor de zuidelijke lidstaten. Dat zette de Ford (die 150 punten vergaarde), samen met laadtechniek die niet kan tippen aan die van de Hyundai en de Kia, op achterstand. Het was dus vooraf al duidelijk dat de Mustang Mach-E samen met de Born, de Enyaq iV (en de 308) een bijrol zouden spelen.

KiaEV6autovanhetjaar2

Het gevecht op de prestigieuze titel ging dus tussen de Hyundai Ioniq 5, de Renault Mégane E-Tech Electric en de Kia EV6. Waarbij de laatste dus aan het langste eind trok en in de prijzen viel. Dit betekent dat er in Zuid-Korea gevlagd kan worden, ook omdat de Hyundai Ioniq 5 zoals gezegd eveneens een podiumplaats wist te bemachtigen. Het is voor de eerste keer dat een auto uit dit Aziatische land deze prijs wint. De primeur voor de regio gaat naar de Japanse Nissan Micra die in 1993 werd uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ in Europa. Die werd overigens ook in onze marktregio gebouwd. Dat geldt niet voor beide Koreaanse modellen.

Uitslag Auto van het Jaar 2022

1. Kia EV6: 279 punten
2. Renault Mégane E-Tech Electric: 265 punten
3. Hyundai Ioniq 5: 261 punten
4. Peugeot 308: 191 punten
5. Skoda Enyaq iV: 185 punten
6. Ford Mustang Mach-E: 150 punten
7. Cupra Born: 144 punten

Reageren is niet mogelijk.