Rivian plant distributiecentrum in Nederland

0

De jonge Amerikaanse autofabrikant Rivian wil in Nederland een distributiecentrum voor onderdelen en accessoires openen. Dat blijkt uit vacatures die het bedrijf onlangs uitzette. Onduidelijk is wat de gevolgen zijn voor eventuele productie van auto’s van Rivian bij VDL Nedcar. De Amerikanen willen niet reageren op vragen over het distributiecentrum.

Rivian produceert momenteel alleen een elektrische pick-up. Daar komt dit jaar een SUV versie bij, evenals een bestelwagen voor aandeelhouder Amazon.com. Voor het distributiecentrum voor onderdelen en accessoires is de Amerikaanse onderneming onder meer op zoek naar een magazijnopzichter en een inventarismanager. Rivian wil (nog) niet bekendmaken waar in Nederland het distributiecentrum moet komen. De provincies Limburg en Noord-Brabant zijn nog niet benaderd door Rivian. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij ontkent noch bevestigt dat er verkennende gesprekken worden gevoerd.

Het Amerikaanse bedrijf is momenteel op zoek naar een eerste productielocatie voor elektrische auto’s in Europa. Onder meer het Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn opties. In dit kader praat Rivian al langer met het Limburgse VDL Nedcar over een mogelijke samenwerking. De eerste contracten tussen de 2 bedrijven zijn al getekend en medewerkers van VDL helpen het Amerikaanse bedrijf met het opstarten van de productie in de Verenigde Staten. In Limburg zou men graag ook de auto’s van Rivian gaan bouwen omdat het contract dat de voormalige Nedcar fabriek met de BMW Groep heeft voor de bouw van Mini modellen in 2023 afloopt. VDL heeft nog geen nieuwe samenwerkingspartner gevonden. Eerder kaatste een bouworder voor het eveneens Amerikaanse Canoo af.

Ondanks dat er nog geen contract met Rivian is (pas halverwege zou er witte rook kunnen komen), is VDL al wel begonnen met het uitbreiden van de fabriek in Born. Los van de samenwerkingsplannen in Limbirg heeft het Amerikaanse bedrijf eind 2020 al 2 dochterondernemingen in Amsterdam gestart: Rivian Europe bv en Rivian Netherlands bv. Daar werken ruim 20 mensen. Volgens experts kan de komst van een magazijn er op duiden dat Rivian uiteindelijk ook in Nederland auto’s gaat produceren, maar niks is zeker. Mogelijk blijft het in eerste instantie bij de eindmontage van bijvoorbeeld de pick-up, net zoals Tesla de Model S een tijd lang in Tilburg liet assembleren. Daarmee kunnen importtarieven voor kant-en-klare auto’s worden ontweken. Bovendien zijn de risico’s van eindmontage minder riskant dan wanneer er productietechnisch direct vol op het orgel gegaan wordt in Europa.

 

Reageren is niet mogelijk.