Het beleid van de gemeente Amsterdam om de auto te weren uit de binnenstad lijkt zijn vruchten af te werpen: het centrum kampt met steeds minder verkeersopstoppingen. Het gevolg is dat in vergelijking met andere steden in Amsterdam steeds meer kan worden doorgereden.
Volgens een analyse van navigatiebedrijf TomTom stond Amsterdam in 2019 nog in de top-5 van drukste steden van Nederland. In 2020 zakte de stad tot plaats 11 en afgelopen jaar bleek de stad nationaal gezien op de 12de plek te staan. Hoe dat komt? De afgelopen jaren is de auto in Amsterdam steeds meer een ongenode gast geworden. Parkeerplekken sneuvelden, parkeertarieven gingen omhoog en doorgaande routes werden een voor een afgesloten. Insteek van het gemeentebestuur is dat de stad bereikbaar moet blijven met de auto, maar dat verkeer dat de stad alleen gebruikt om er doorheen te rijden, het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt. Doorgaand verkeer wordt steevast verwezen naar de ringsnelweg A10.
TomTom berekent elk jaar de drukte in de Nederlandse steden door de extra reistijd van routes in kaart te brengen. Haarlem blijkt net als vorig jaar de stad te zijn met gemiddeld de meeste vertraging (een extra reistijd van 29 procent). Den Haag (26 procent) en Groningen (22 procent) staan tweede en derde. In Amsterdam bedraagt de gemiddelde vertraging ‘slechts’ 18 procent van de standaard reistijd. In de meeste steden in de wereld was het de afgelopen 2 jaar rustiger dan voorheen. De drukte wordt in veel landen namelijk beïnvloed door coronamaatregelen. In 2021 was er net als een jaar eerder minder verkeer op de weg dan in 2019, het jaar dat door TomTom wordt gebruikt als referentiepunt van de drukte vóór corona. In Nederlandse steden is die nu 10 procent minder dan in 2019.
Op het gebied van uitstoot scoort Amsterdam gunstig in vergelijking met drie andere Europese hoofdsteden, zo becijferden de onderzoekers. In een vergelijking met Parijs, Londen en Berlijn, komt Amsterdam het best uit de bus als gekeken wordt naar de uitstoot van koolstofdioxide (CO2). De CO2-uitstoot op de weg door een gemiddelde personenauto op benzine is in Amsterdam 15,8 kilo per gereden honderd kilometer. Dezelfde auto stoot 18,5 kilo CO2 uit als honderd kilometer wordt gereden in Berlijn, 22 kilo in Londen en 23 kilo in Parijs. De verklaring? Met een aandeel van 10 procent heeft Amsterdam relatief de meeste elektrische voertuigen. In Londen en Parijs is dat aandeel dit 4 procent en in Berlijn 2 procent.
Vorig jaar was maandag 8 februari in 11 van de 17 onderzochte Nederlandse steden de dag met de meeste vertraging op de weg: er gold toen een code rood advies en er woedden hevige sneeuwstormen. Afgelopen jaar telde vooral oktober veel drukke dagen. De ochtend van woensdag 6 oktober ging de boeken in als de drukste ochtendspits ooit in Nederland. Eind oktober was het op veel plaatsen druk door mensen die wegens de herfstvakantie op pad gingen.
