Autoverkopen Nederland in februari: China rukt op

0

Afgelopen maand zijn 22.860 nieuwe auto’s in Nederland op kenteken gezet. Dat betekent een lichte stijging (5,8 procent) ten opzichte van februari 2021, toen er 21.617 registraties waren. In totaal zijn er na 2 maanden dit jaar 53.724 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is bijna 6 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, toen het saldo 56.456 exemplaren was. Dit blijkt uit de officiële verkoopcijfers van de RAI Vereniging, de Bovag en het RDC. Ook ten opzichte van februari 2020 (vlak voor de corona crisis) ziet het er nog niet heel lekker uit. Toen vonden 29.665 nieuwe auto’s een eigenaar, bijna 30 procent meer dan afgelopen maand.

De autoverkopen vertonen in februari na maanden van rode cijfers (voor het eerst sinds juni vorig jaar) dus weer een lichte plus. Het is nog te vroeg om te zeggen of de stijging door zal zetten. De aanhoudende wereldwijde tekorten aan computerchips blijft de autoproductie naar verwachting tot in de tweede helft van dit jaar parten spelen. Daarnaast gooit de Oekraïne oorlog roet in het eten. Diverse autofabrikanten krijgen daardoor geen onderdelen meer uit dit Europese land, met als gevolg opnieuw productie-onderbrekingen. Het is daarom onzeker of de verwachting van de Bovag en de RAI Vereniging dat er dit jaar 391.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet worden, realiteit wordt. Afgelopen jaar bleef de teller steken op 322.831 stuks.

Autointernationaal denkt dat de branche in zijn handjes mag knijpen als het er 350.000 worden. Van een duurzaam herstel na de corona pandemie lijkt dus (nog steeds) geen sprake te zijn.

 

Merken

De populairste automerken waren in februari achtereenvolgens KIA met 2.500 registraties en 10,9 procent marktaandeel, Toyota (1.958 en 8,6 procent), Peugeot (1.717 en 7,5 procent, BMW (1.571 en 6,9 procent) en Hyundai (1.480 en 6,5 procent). Daarna volgen Volkswagen (1.288 registraties), Skoda (1.215), Volvo (1.176), Renault (1.144) en Ford (1.124). Merk op dat 3 van de 5 populairste automerken Aziatisch zijn. Dat Volkswagen niet in de top-5 staat, is niet verrassend. Dit merk trok in december veel registraties naar voren en betaalt daar nu de rekening voor. Van de 5 merken uit de top 5 wist Kia in februari haar verkopen met 39,2 procent op te voeren ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Toyota pluste 26,8 procent. Peugeot groeide marginaal (0,4 procent). De grootste winst werd genoteerd door Hyundai (165,2 procent; vooral dankzij de Tucson), terwijl Volkswagen over de maand februari geconfronteerd werd met een daling van 19,3 procent.

Er waren in februari die hun afzet minimaal wisten te verdubbelen: Lynk & Co, MG en Tesla. De rode draad: het betrof auto’s die allemaal uit China afkomstig zijn. Voor Lynk & Co en MG spreekt dat voor zich, maar bij Tesla is de winst geheel te danken aan de Model Y. Deze nieuwe elektrische cross-over loopt in Sjanghai van de band. Van toeval kan je niet echt spreken. Chinese autofabrikanten hebben hun offensief op de Europese automarkt geopend met elektrische modellen. Producenten uit onze eigen regio doen heus wel hun best om in de spelen op de snel groeiende vraag naar dergelijke personenwagens, maar zij zijn niet altijd succesvol. Zo kan de Volkswagen ID.3 op basis van de verkoopaantallen beslist niet in de voetsporen treden van de Kever of de Golf. China is dus aan de winnende hand, want ook bijvoorbeeld Polestar doet het goed. Daarnaast zijn er diverse in China geproduceerde modellen die onder een westers label worden verkocht en in die vorm veel kopers trekken. Voorbeelden zijn de BMW iX3 en de Dacia Spring. Misschien voegt de Citroën C5 X zich straks ook wel in dit rijtje. En we kunnen onze borst nat maken, want op afzienbare termijn zullen in China gebouwde modellen van Mini en Smart de Europese markt betreden. Verder gaat Volvo straks haar nieuwe instapper (werktitel XC20) vanuit dit Aziatische land exporteren.

Naar dit het meest aan de weg timmerende trio waren er automerken die in februari hun marktaandeel wisten te vergroten. Dat zijn in alfabetische volgorde Audi (de A3/S3/RS en de Q4 e-Tron trekken de kar), BMW (de 3- en 5-serie zijn vaste waarden, daarnaast lijken de verkopen van de i3 in een climax te eindigen), DS (de prijsverlaging van de 7 Crossback heeft geholpen), Honda (de nieuwe HR-V was in februari goed voor ruim de helft van de verkopen), Hyundai (net als vorige maand zit alles, op de gewone Ioniq na, in de lift), Kia (in grote lijnen hetzelfde verhaal, al is hier de XCeed de zwakke schakel), Lexus (de SUV modellen doen het allemaal goed), Mini (alle modellen deden het beter dan vorig jaar), Nissan (dankzij de nieuwe Qashqai maar de Micra deed ook goed zijn best om kopers te lokken), Polestar, Porsche (zowel de Cayenne als de Taycan waren in trek), Smart en Toyota (de winst is met name te danken aan de Yaris Cross). Merken die hun marktpositie min of meer wisten te behouden, zijn Dacia, Jaguar (kon niet dieper zakken) en Peugeot. De rest moest allemaal terrein prijsgeven (merken die in februari 2022 of 2021 minder dan 10 auto’s op kenteken zetten, zijn buiten beschouwing gelaten).

Het verlies was het grootst voor de merken die in februari niet wisten te profiteren van de aantrekkende verkopen. Dat waren (opnieuw in alfabetische volgorde) Alfa Romeo (Tonale, waar blijf je?), Citroën (de C1 is bijna uitverkocht), Fiat (de 500e is de kurk waar dit merk op drijft), Ford (het aantal registraties van de Fiesta is met driekwart gedaald), Jeep (het verkoopeffect van de 4xe uitvoeringen van de Renegade en Compass is uitgewerkt), Land Rover (klanten wachten op de nieuwe Range Rover Sport), Mazda (CX-5 klanten wachten op de nieuwe CX-60), Mercedes (doet het eigenlijk over de hele linie slecht), Mitsubishi (de Outlander is uitverkocht en de Space Star heeft definitief zijn glans verloren), Opel (de Grandland is moeilijk leverbaar door een productiepauze eind 2021), Renault (na het debacle bij EuroNCAP wil niemand meer een Zoé hebben), Seat (op de Tarraco na zit alles in de min; dat krijg je als je van het moederbedrijf geen volledig elektrische modellen mag verkopen), Skoda (heeft een probleem met de beschikbaarheid van halfgeleiders), Subaru (verkocht in februari slechts 1 auto en wordt nu getroost door SsangYong), Suzuki (de Swift verkoop niet vlotjes meer), Volkswagen (volumemodellen als de Golf, Polo, T-Cross, T-Roc, Tiguan en Up moesten allemaal inleveren) en Volvo (de V60 kan wel een facelift gebruiken).

 

Modellen

De populairste modellen waren in februari achtereenvolgens de KIA Picanto met 753 registraties en 3,3 procent marktaandeel, de KIA Niro (727 en 3,2 procent; een knappe prestatie van de nieuwe generatie staat voor de deur), de Volvo XC40 (608 en 2,7 procent), de Peugeot 2008 (596 en 2,6 procent) en de Peugeot 208 (557 en 2,4 procent). Op de Picanto na geldt voor al deze modellen dat zij ook in een elektrische uitvoering leverbaar zijn. BMW noemt dat de Power of Choice en de consument lijkt dat inderdaad op prijs te stellen. De Kia Picanto ging afgelopen maand 25,7 procent vaker over de toonbank dan in februari 2021. De Kia Niro pluste 41,4 procent. Voor de Volvo XC40 was er een bescheiden groei van 2,7 procent. De Peugeot modellen 2008 en 208 trokken afgelopen maand respectievelijk 36,1 procent en 31,7 procent meer kopers. De rest van de top 10 van populairste modellen bestond in februari uit de Toyota Yaris (552 registraties), de Toyota Aygo (506), de Ford Focus (451), de BMW 3-serie (392) en de Lynk & Co 01 (369).

Modellen die in februari minimaal 250 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (295), de Audi Q4 e-Tron (272), de BMW 3-serie (392), de Citroën C3 (286), de Fiat 500(e) (289), de Ford Focus (451), de Hyundai i10 (288), de Hyundai Kona (260), de Hyundai Tucson (312), de Kia Niro (727), de Kia Picanto (753), de Kia Stonic (298), de Lynk & Co 01 (369), de Mini Hatch (289), de Nissan Qashqai (256), de Opel Corsa (365), de Peugeot 208 (557), de Peugeot 2008 (596), de Renault Captur (302), de Renault Clio (255), de Skoda Enyaq iV (255), de Skoda Kodiaq (334), de Toyota Aygo (506), de Toyota Yaris (552), de Toyota Yaris Cross (356) en de Volvo XC40 (608). Opvallend is dat Volkswagen schittert door afwezigheid in dit overzicht van best verkochte modellen ….

Modellen waarvan in februari slechts één enkel exemplaar werd verkocht, zijn de Alpine A110, Aston Martin Vantage, Ferrari Portofino, Ferrari SF90, Honda E, Hyundai Nexo, Jaguar F-Type, Jaguar I-Pace, Lexus LC, Maserati Levante, Mazda MX-30, Mercedes-Benz Citan, Mercedes-AMG GT, Rolls-Royce Cullinan, Subaru XV, Toyota Land Cruiser en de Toyota Supra.

 

Elektrisch

Dit jaar zijn er al ruim 9.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht. In de eerste 2 maanden werden 9.116 exemplaren op kenteken gezet. Meer dan de helft daarvan werd door particulieren gekocht of geleaset, zo blijkt uit cijfers van de Bovag en het RDC. Particulieren kochten 2.997 nieuwe elektrische auto’s en 1.979 exemplaren vielen in de categorie private lease.

De populairste merken in de eerste 2 maanden van dit jaar in het elektrische segment waren KIA met bijna 14 procent marktaandeel, Peugeot met 12 procent en Hyundai met 8,5 procent. Opvallend afwezig op het podium is Volkswagen dat van de daken schreeuwt dat zij marktleider wil worden in deze autoklasse. Maar voorlopig is het dus nog niet zo ver. De top 10 van best verkochte elektrische modellen bestond in februari uit de Kia e-Niro (301 registraties), de Audi Q4 e-Tron (251), de Skoda Enyaq iV (228), de Volkswagen ID.4 (212), de Peugeot e-208 (188), de Volkswagen ID.3 (177), de Kia EV6 (160), de Volvo XC40 Recharge Electric (142), de Citroën ë-C4 (131) en de Hyundai Ioniq 5 (126).

Voor particulieren die een nieuwe elektrische auto kopen of leasen, geldt sinds begin dit jaar een subsidie van 3.350 euro. De Rijksoverheid heeft hiervoor een totaal budget van 71 miljoen euro beschikbaar. Dat is goed voor ruim 21.000 nieuwe auto’s. In het MKB werden 703 elektrische auto’s aangeschaft en leasemaatschappijen registreerden 2.033 stuks. Tot 3 maart was al voor ruim 40 miljoen euro aan subsidie aangevraagd. Dat bedrag correspondeert met 12.000 elektrische auto’s. Het grootste deel daarvan staat dus nog in bestelling en met de aanhoudende chiptekorten plus de oorlog in Oekraïne is het onzeker wanneer deze geleverd gaan worden. Diverse autofabrikanten hebben intussen de productie stil moeten leggen vanwege nieuwe leveringsproblemen als gevolg van de Russische invasie.

 

Lease

Bij de leaseregistraties in februari gaat KIA wederom aan kop. Dit merk heeft met de Picanto ook de meest geregistreerde leaseauto. Er zijn in februari 11.063 exemplaren geregistreerd, hetgeen 10 procent meer is dan in februari vorig jaar. Het is voor het eerst sinds juni vorig jaar dat de leaseregistraties stijgen. Maar op jaarbasis (na de eerste 2 maanden van 2022) is er met opgeteld 25.500 registraties nog wel sprake van een min (11,3 procent).

Bij de merken is Volkswagen ook hie3r de grote afwezige in de top 3. De Duitsers registreren in februari traditioneel minder auto’s omdat zij in december hun marktleiderschap veilig willen stellen. KIA gaat aan kop en heeft met de Picanto ook de meest geregistreerde leaseauto. De Koreanen voeren eveneens op merkniveau de statistieken aan. Het aantal leaseregistraties kwam in februari namelijk  uit op 1.460 stuks, oftewel 93,4 procent meer dan in dezelfde maand van 2021. Daarna volgen Peugeot (1.247; +48,5 procent), Skoda (884; -13,1 procent), Toyota (753; -18,5 procent), Volkswagen (748; -11,8 procent), Ford (716; -20,3 procent), Volvo (595; +0,3 procent), BMW (556; -0,5 procent), Audi (525; +69,4 procent) en Renault (478; -2,6 procent).

Over de 2 twee maanden van 2022 is de Skoda Enyaq iV de meest geregistreerde elektrische leaseauto met 309 stuks, gevolgd door de Kia e-Niro (305) en de Peugeot e-208 (206). De top 10 van de via lease meest geregistreerde modellen in februari waren achtereenvolgens de Kia Picanto (534 stuks; +75,7 procent), de Peugeot 208 (426; +100,9 procent), de Ford Focus (409; +61,0 procent), de Peugeot 2008 (395; +87,2 procent), de Kia Niro (373; +123,4 procent), de Volvo XC40 (316; +10,5 procent), de Toyota Aygo (258; -31,7 procent), de Skoda Kodiaq (242; -2,4 procent), de Toyota Yaris (228; +5,6 procent) en de Audi A3/S3/RS3 (224; +115,4 procent).

Reageren is niet mogelijk.