Comfortwonder: test Citroën C5 X

0

Het is nu een klein jaar (11 maanden) geleden dat Citroën de C5 X presenteerde. Sindsdien is er nog steeds discussie over wat voor auto het eigenlijk is. Is het een stationwagen, een SUV, een liftback, een cross-over, een grote gezinswagen, een leasebak of wat dan ook? En het antwoord op die vraag is: ja, dat is het. Autointernationaal omschreef de C5 X als “van alles wat”; een aanduiding die de Telegraaf vervolgens kopieerde. Dus welke aanduiding jij op deze Citroën plakt, maakt niet uit: het is altijd goed.

Citroën is een doorgaans succesvolle producent van kleine auto’s en heeft in het verleden ook een aantal geweldige grote modellen gemaakt, maar in de hogere prijssegmenten werd, kijkend naar de verkoopresultaten, de wispelturigheid van het merk doorgaans minder op prijs gesteld. Dat is niet heel verrassend want ‘eigenzinnig’ impliceert dat er geen sprake is van een allemansvriend. Daardoor haakte Citroën vorig decennium in het D segment af waar volumemerken als Ford, Renault en Volkswagen nog een ronde doorgingen. Maar ook zij merken nu dat de afzetmarkt voor grote auto’s van conventionele (ik bedoel niet – premium) fabrikanten krimpt. Met als gevolg dat de binnenkort einde oefening is voor de Mondeo, Talisman en de sedan versie van de Passat. Dus toen Citroën besloot dat zij tóch weer actief wil worden in het D segment, wist zij dat zij niet met een ‘dertien in een dozijn’ model moest komen. Want alleen dan kan er volgens Vincent Cobée, de innemende CEO van het Franse automerk, worden gescoord in “het segment dat in alle opzichten triest, saai en gestaag krimpend is”.

CitroënC5Xtest3

Dus de Citroën lijkt nergens op. Het is een nieuwe grote auto waarvan Cobée hoopt dat hij niets met bovenstaande concurrenten (en segmentomschrijving) gemeen heeft. Het is een model die is gemaakt “met de bereidheid om anders te zijn”. De C5 X (uitgesproken als X, niet als Cross, hoewel Citroën dat hoe dan ook niet erg zal vinden), is een 4,8 meter lange en 1,8 meter brede liftback / stationwagon (wat dan ook) met een vergrootte rijhoogte om hem het uiterlijk van een cross-over te geven zonder het grote frontale oppervlak van een echte SUV. Dus wel de looks, maar niet de inefficiëntie.

CitroënC5Xtest9

De C5 X staat op het platform dat ons al veel Citroën, Opel en Peugeot modellen gegeven heeft (de voorruit is zelfs identiek aan die van de nieuwste Peugeot 308), wat betekent dat hij een stalen monocoque heeft, voorwielaandrijving en benzine- plus plug-in hybride aandrijflijnopties. De laatste variant zorgt voor een vermogen van 225 pk. Van de plug-in hybride aandrijflijn is er bij de zustermerken (en bij DS) ook een 300 pk variant (het gevolg van de montage van een extra elektromotor op de achteras, waardoor er vierwielaandrijving ontstaan), maar Cobée laat weten dat Citroën daar geen behoefte aan heeft. Voor klanten die geen behoefte hebben aan de stekkerversie, is er een 1,2 liter driecilinder variant met 130 pk en een 1,6 liter viercilinder met 180 pk. Die uitvoering zullen niet veel mensen kopen omdat hij bijna net zo duur is als de 1,6 liter plug-in hybride met 225 pk en tot 50 kilometer elektrisch rijbereik.

CitroënC5Xtest8

De ophanging gebeurt door MacPherson veerpoten vóór en een multi-link constructie achter. Alle uitvoeringen beschikken over Citroën’s Progressive Hydraulic Cushions en de hybride versie zijn ook voorzien van elektronisch gestuurde dempers, waarvan de werkingswijze verandert naargelang de gekozen rij modus. Veel autofabrikanten jagen vandaag de dag sportiviteit en dynamiek na, wat zorgt voor heel wat rij plezier, maar volgens Citroën dient de prioriteit bij een gezinsauto anders te zijn. Dit merk besloot daarom zich te focussen op comfort. “Wij willen herinnerd worden vanwege het superieur comfort en onze klanten daarmee in de watten leggen”, zegt Cobée. Dus de wielen met grote diameter (19 inch) die de C5 X zijn rijhoogte geven, zijn geschoeid met dikke 205/55 banden om absorptievermogen toe te voegen aan wat blijkbaar een zacht afgestelde auto is. Het is een nieuwe benadering en, als het goed wordt gedaan, kan het een zeer verleidelijke zijn.

CitroënC5Xtest7

Maar eerst naar het interieur. In grote lijnen vind ik dat wel leuk. De rijpositie is ruim verstelbaar, de stoelen zijn groot plus comfortabel en het mooi afgewerkte stuurwiel heeft echte knoppen. Hoera. Wees ook geprezen dat de verwarming- en ventilatie bediening geschiedt met fysieke knoppen. Draaien om de temperatuur aan te passen: zo gemakkelijk, zo snel en zo veilig in gebruik dat elke andere oplossing in de praktijk toch niet helemaal kan bekoren. Er is natuurlijk een touchscreen en het is een beetje verontrustend om te horen dat de pictogrammen en functies zijn geïnspireerd op smartphones, omdat het echt niet de bedoeling is dat je die gebruikt tijdens het rijden met 100 km/u. Maar over het algemeen valt het mee: sommige snelkoppelingen zijn erg kort en je kunt jouw vinger eronder laten rusten. De waargenomen materiaalkwaliteit is redelijk goed, vooral voor dit geld. Er zijn zacht aanvoelende oppervlakken waar je ze zou verwachten en een aantal interessante textielkeuzes met kleine chevrons op andere plaatsen. Pasvorm en afwerking zijn prima.

CitroënC5Xtest6

De ruimte achterin is uitstekend. De daklijn betekent dat de hoeveelheid hoofdruimte weliswaar niet overhoudt, maar je moet een lange volwassene zijn om wat te klagen te hebben, terwijl de beenruimte erg genereus is. De bagageruimte ziet er in eerste instantie niet zo groot uit als hij blijkt te zijn, omdat het glas van de achterklep wat meer rechtop staat dan de carrosserie met geopende achterdeur, maar hij biedt 545 liter met de achterbank leuning op zijn plaats. Bovendien is er een vlakke laadvloer en ontgrendeling op afstand voor de in delen neerklapbare achterbank. Mij is verteld dat er een wasmachine in past, zelfs met de achterbank leuning omhoog.

CitroënC5Xtest5

Omdat ik zowel in de Hybrid uitvoering als in de PureTech 130 versie heb gereden, kan ik aangeven welke mijn voorkeur heeft: de variant met alleen een benzinemotor. De PHEV is verfijnd, geen twijfel mogelijk. Zoals jij je kunt voorstellen, is hij ongelooflijk stil in de stad in de elektrische modus en de cabine-isolatie plus schokabsorptie zijn perfect. Net als bij sommige andere Citroën modellen vind ik de besturing merkwaardig licht en de respons niet-lineair, waardoor jij jezelf moet dwingen om er voorzichtig mee om te gaan om het rijden enigszins soepel te houden. Tot stilstand komen zonder een secundaire trilling is moeilijk. De vering van de C5 X gedraagt zich rustiger als je met meer man (of bagage) in de auto zit en het zijn alleen de eerste eerste bewegingen die bij de Hybrid uitvoering hypergevoelig zijn. Daarna hebben de dempers zich uit zichzelf voldoende aangepast. Toch is daarmee de kous niet af. Ik vind eenduidig strak geveerde auto’s minder vermoeiend, ook al zijn ze minder comfortabel, omdat ik weet wat ik ga krijgen.

CitroënC5Xtest

Waarom voelt de PureTech 130 versie veel beter aan? Misschien is het zijn 1.418 kilo wagengewicht in plaats van de 1.722 kilo van de Hybrid uitvoering. Het wegfilteren van oneffenheden in het wegdek is net zo goed, terwijl de reacties scherper zijn, niet alleen omdat hij lichter is, maar ook omdat hij voorspelbaarder is met minder sponsachtig. Het is niet verrassend dat zijn aandrijflijn luidruchtiger is, maar het valt wel op dat de 8-traps automatische versnellingsbak (waarover beide aandrijfvarianten beschikken) opmerkelijk vaker van verzet wisselt. Het ontgaat je niet dat de driecilinder hard moet werken voor de kost, maar zijn geluid is goed gedempt. En hij rijdt heel plezierig met het soort evenwicht en respons in zijn onderstel dat niet zou misstaan ​​in een grote Ford, maar dan met veel meer comfort.

CitroënC5Xtest4

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De hamvraag is nu: zal de C5 X slagen waar eerdere grote Citroën modellen faalden? De tijd zal het leren. Feit is dat ik minder sceptisch ben dan na de presentatie van de C5 X april vorig jaar. Gelukkig is Citroën niet afhankelijk van de Europese markt alleen. De C5 X wordt in China gebouwd en dit betekent dat er een businesscase kon worden gemaakt op basis van aardig wat lokale verkopen. De eerste resultaten laten zien dat Citroën in dat land de plank in ieder geval niet heeft misgeslagen want in 4 maanden tijd zijn daar 12.000 exemplaren verkocht. Het zoveelste bewijs dat Chinezen dol zijn op grote auto's met veel beenruimte achterin. En blijkbaar kunnen zij de eigenzinnige styling van de C5 X ook wel waarderen. Terecht, want deze Citroën is een interessante auto die zich duidelijk onderscheidt van de massa. Het D segment zal nooit meer hetzelfde zijn!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.