Doek valt voor Ford Mondeo

0

Na bijna 30 jaar en 4 generaties heeft Ford de productie van de Mondeo stopgezet. Daarmee neemt de voormalige wereldauto afscheid van het toneel. Het publiek in de betreffende zaal was al lang naar een andere (SUV) zaal vertrokken.

In 1993 lanceerde Ford de Mondeo als opvolger van de Sierra. Het ging niet alleen om een nieuw middenklasse model, het was ook de eerste wereldauto van de Amerikanen. Het idee erachter: je gebruikt wereldwijd dezelfde technologie en past het ontwerp op regionaal niveau slechts een klein beetje aan in plaats van voor elke markt je eigen model te ontwikkelen. Daarmee kan versnippering van het ontwikkelingsbudget worden voorkomen. Doordat alle eieren in één mandje kunnen worden gelegd, kan er een auto worden gecreëerd die technisch veel hoogwaardiger is dan wanneer men in elke wereldregio het wiel zelf probeert uit te vinden. Dat bleek te kloppen: bij zijn introductie veegde de Mondeo de vloer aan met zijn belangrijkste concurrent, de inmiddels 5 jaar oude Opel Vectra.

FordMondeoLaatste

Tegenwoordig doen bijna alle autofabrikanten het zo, toen was het nog een radicale aanpak. Toch zal de Mondeo niet de geschiedenis in gaan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de eerste generaties van de Cortina, Escort, Capri, Fiesta of Focus) als een iconisch model. Dat had om te beginnen te maken met zijn wat zoutloze uiterlijk. Er was een facelift voor nodig om de Mondeo een duidelijk eigen gezicht te geven. Verder bleek dat consumenten in de Verenigde Staten de wereldauto (die lokaal tot Contour was gedoopt) niet lusten. Voor Amerikaanse begrippen was de beenruimte achterin namelijk onvoldoende. Men kocht daarom liever de weinig duurdere Taurus. Of, als het geen Ford hoefde te zijn, een Honda Accord of Toyota Camry. Dat de Contour een verschrikkelijke voorvader had in de vorm van de Tempo zal ook niet hebben geholpen.

In Europa heeft de Ford Mondeo het 4 generaties volgehouden, maar hij maakt zijn 30ste verjaardag niet meer mee. Eind maart stopte Ford de productie op de locatie in Valencia in Spanje, zoals een jaar geleden al werd aangekondigd. De vrijgekomen productiecapaciteit wordt gebruikt voor de productie van hybride aandrijflijnen. De Mondeo had te maken met te veel tegenwind. Er is geen vraag meer naar middelgrote sedans of liftbacks: de markt vraagt ​​om SUV en cross-over modellen. Bovendien stond de Mondeo de elektrificatie plannen van Ford in Europa in de weg. Vanaf 2030 worden alleen elektrische voertuigen onder het blauwe ovaal aangeboden. Dus na 5 modelgeneraties en talloze facelifts is dit dus het einde van de Mondeo.

De eerste generatie stond aan het begin van 1993 tot 1996. De Mondeo werd aangeboden als stationwagen, als klassieke sedan en als hatchback variant met grote achterklep. De dwars geplaatste motoren mondden uit in een V6, zelfs vierwielaandrijving was leverbaar. Zoals gezegd lustte de Mondeo in deze vorm de in de herfst van zijn leven belandde Opel Vectra rauw, maar nieuwe concurrenten als de Citroën Xantia en de Renault Laguna waren per saldo niet minder verleidelijk. Ford wist het D segment daardoor niet goed te domineren. De vernieuwde editie, aangeboden van 1996 tot 2000, betrof eigenlijk een intensieve facelift. Die operatie was optisch geslaagd, maar inmiddels had Volkswagen de op de Audi A6 gebaseerde nieuwe Passat in stelling gebracht. Ondanks dat het motorvermogen van de Mondeo toenam tot 205 pk en vierwielaandrijving werd weer verzilverd, was er opnieuw geen sprake van marktdominantie.

In 2000 werd de volledig nieuw ontwikkelde tweede generatie gepresenteerd in een licht afgezwakt New Edge design, wiens platform ook de basis vormde voor de Mazda 6 en de Jaguar X Type. De top motor in de Mondeo die tot 2007 werd aangeboden, was een 226 pk sterke 3,0 liter V6 in de ST220. Optisch vind ik de tweede generatie het meest markant en geslaagd. De Mondeo generatie die van 2007 tot 2014 werd aangeboden, deelde het platform met de Ford modellen S-Max en Galaxy. De 6 cilinder motor van eigen makelij werd geschrapt. Voor de topversie leende Ford van haar toenmalige dochter Volvo een 2,5 liter 5 cilinder turboblok die 220 pk leverde. Aan de transmissiezijde was voor het eerst een automaat met dubbele koppeling beschikbaar. De eerste hybride aandrijving in de Mondeo debuteerde met de vierde generatie, die vanaf 2014 werd aangeboden. De marktintroductie van deze editie werd echter met anderhalf jaar uitgesteld omdat Ford rijkelijk laat besloot om de Belgische fabriek waar hij gebouwd zou gaan worden, te sluiten. Verkooptechnisch heeft de Mondeo zich nooit weten te herstellen van de (te) late beslissing om de productie te verplaatsen. Het feit dat de sedan versie al vanaf 2013 te koop was in de Verenigde Staten (onder de modelnaam Fusion) deden de verkopen evenmin goed. Meer dan 4 cilinders waren niet meer beschikbaar en de aan de onderzijde van het gamma toegevoegde 1,0 liter 3-pits uitvoering werd een flop.

Hoe de Mondeo verder gaat, is nog niet helemaal zeker. Een middenklasser met dezelfde naam werd begin 2022 in China gelanceerd, maar is tot nu toe alleen daar te koop. In Europa zou de Mondeo geschiedenis moeten zijn, tenzij de eveneens in China geproduceerde Citroën C5 X een groot succes wordt in Europa. Dan zou Ford kunnen besluiten om die Aziatische Mondeo alsnog onze kant op te sturen. Vooralsnog is er geen sprake van een directe opvolger. Merk fans die de Focus zijn ontgroeid, kiezen liever voor de Kuga, of (als het hen carrièretechnisch voor de wind gaat) voor de Mustang Mach-E als auto van de zaak. Diens populariteit in Europa bewijst dat de consument heus wel te porren is voor een prijzige Ford mits er geen sprake is van een ‘dertien in een dozijn concept’. Dat was bij de Mondeo, anders dan bij de Sierra, helaas wel het geval.   

Reageren is niet mogelijk.