Particuliere rijder ontdekt de elektrische auto

0

Steeds meer particulieren kiezen voor een elektrische auto. Door zo’n model zelf aan te schaffen of anders via private lease. Dat blijkt uit een analyse van de RAI Vereniging en de Bovag van de verkopen van elektrische personenauto’s in 2021.

Afgelopen jaar groeide het aandeel van particuliere klanten in de registraties van elektrische auto’s naar 21 procent. Ter vergelijking: in 2019 ging het nog om 12 procent. De groei is volgens BOVAG en RAI Vereniging te danken aan de invoering van de aanschafsubsidie voor particulieren en de introductie van steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s. . Daarnaast neemt de consumentenacceptatie van elektrisch rijden toe.

De gemiddelde prijs van een elektrische auto bereikte in 2016 een hoogtepunt met ruim 79.000 euro. Toen was vooral de Tesla Model S in trek. Inmiddels is de gemiddelde aanschafprijs met ruim 28.000 euro gezakt naar 51.000 euro in 2021. Daar waar tussen 2013 en 2018 het luxe segment auto’s dominant was in de registraties van elektrische personenwagens, zijn nu vooral modellen uit het C en D segment het populairst. In 2021 betrof 78 procent van de nieuw geregistreerde exemplaren zo’n middenklasser. De 3 meest verkochte elektrische auto’s waren vorig jaar de Skoda Enyaq iV (D segment), de Kia e-Niro (C segment) en de Volkswagen ID.4 (D segment).

Dit jaar kunnen particulieren ook gebruik maken van een aankoopsubsidie. Anders dan in 2021 is er een voldoende ruim budget, waardoor het geld niet al na een paar dagen ‘op’ was. Met als gevolg dat het aandeel particuliere registraties in de eerste 2 maanden van dit jaar naar 56 procent is gestegen. In totaal (zakelijk en particulier) werden 6.741 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. Ter vergelijking: in dezelfde periode afgelopen jaar gingen er 2.375 stuks over de toonbank; een stijging van 183 procent. Tot en met 9 maart was al voor bijna 43 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, oftewel voor bijna 13.000 nieuwe elektrische auto’s.

De overgang naar elektrisch rijden helpt Nederland bij het behalen van zijn klimaatdoelstellingen. Eerder hebben de RAI Vereniging en de Bovag samen met de ANWB, de VNA en Natuur & Milieu een autobelastingplan gepresteerd om via hervorming de aangescherpte Europese klimaatdoelen (55 procent minder uitstoot in 2030) te behalen. Cruciaal hierbij is dat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s voor zakelijk en particulier gebruik tot dat jaar gestimuleerd blijft worden en dat de export van dergelijke personenwagens beperkt wordt. Hiermee ontstaat in de komende jaren een gezonde tweedehands markt in Nederland, waardoor elektrisch rijden voor nog meer particulieren betaalbaar wordt en meer CO2-winst kan worden behaald.

 

Reageren is niet mogelijk.