Volkswagen lanceert met ‘Vader op zoon’ film nieuwe merkpositionering

0

Binnen een samenwerking die inmiddels al 16 jaar standhoudt, luiden Volkswagen en haar reclamebureau een nieuw hoofdstuk in. Met een andere, lokale positionering voor het merk, speelt de Duitse autofabrikant als marktleider (in 2021; dit jaar gaat Kia aan kop, red.) naar eigen zeggen in op het snel veranderende autolandschap.

Volkswagen ging samen met haar mediapartners op zoek naar waarom mensen voor Volkswagen kiezen, wat rijders en kopers bezighoudt en welke positie het merk Volkswagen inneemt en kan innemen in het automotive landschap van vandaag en morgen. Daaruit werd al heel snel duidelijk dat de betrouwbaarheid van Volkswagen nog steeds onbetaalbaar is, maar dat de verwachtingen van consumenten verder reiken dan een goed werkende auto.

VolkswagenNederlandVaderZoon

In tijden van snelle verandering vinden consumenten het belangrijk om een auto(merk) te hebben dat zijn verantwoordelijkheid neemt en waarop ze kunnen rekenen. Nu en in de toekomst. Helaas betekent dit niet dat Volkswagen nu haar knip gaat trekken in de diesel sjoemelsoftware affaire om eigenaren van een TDI model schadeloos te stellen. Dat het automerk “zijn verantwoordelijkheid neemt” wordt dus vooral met de mond beleden, maar niet in daden omgezet.

Berno Schokker, de hoogste marketing- en communicatiebaas van Volkswagen in Nederland, doet dan ook net alsof de zon schijnt: “Ik ben uitermate trots op de nieuwe geïntegreerde strategie, die is gestoeld op een sterk klantinzicht. Het is een leidraad voor het hele merk waarin business strategie, merk strategie én de kenmerkende humoristische creatieve uitwerking hand in hand gaan. Dit voelt als een logische stap in de rijke geschiedenis van ons iconische merk”.

Volkswagen38A

De directeur van het reclamebureau van Volkswagen, Boris Nihom, vult aan: “Het door ons ontwikkelde merkidee is meer dan louter een campagne construct. Het is een kompas dat in alle facetten van het merk voelbaar moet zijn. Deze mentaliteit wordt nu door Volkswagen over de gehele linie doorvertaald: van campagnes tot website en van dealer beleving tot after sales”.

De nieuwe positionering wordt afgetrapt met een eerste campagne die inspeelt op het inzicht dat een Volkswagen dusdanig betrouwbaar is dat je ‘m aan je kinderen zou toevertrouwen. Nihom: “Volkswagen is een merk waar je met eer en geweten aan wil werken. We zijn blij dat ze creativiteit vooropstellen en dat de typische Volkswagen knipoog weer terug is in de campagne”.

Volkswagen39A

Op dit moment zijn Volkswagen en haar reclamebureau ook bezig met de ontwikkeling van een campagne voor de langverwachte introductie van de ID. Buzz in Nederland (zie hoofdfoto).

Reageren is niet mogelijk.