Autoverkopen Nederland: harde klappen voor Opel

0

In het eerste kwartaal van 2022 zijn 2,5 procent minder nieuwe personenauto’s geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de officiële cijfers van de Bovag, de RAI Vereniging en het RDC. Na 3 maanden staat de teller op 78.539 exemplaren. Dat het niveau van vorig jaar niet werd gehaald, komt dor leveringsproblemen als gevolg van de mondiale tekorten aan computerchips. Dat speelt de autobranche parten. Daar kwam in de laatste week van februari de Oekraïne oorlog bij.

Eind februari bedroeg de achterstand op de autoverkopen in dezelfde periode in 2021 nog 6 procent. Dat daar nu nog maar 2,5 procent van over is, komt doordat er in maart relatief gezien geen slecht resultaat werd behaald. Afgelopen maand werd een afzetstijging van 3,8 procent ten opzichte van maart 2021 genoteerd en eindigde de teller op 24.959 verkopen. Ook in februari pluste het aantal registraties trouwens (met 5,1 procent), maar dat was voor de afsluiting van het eerste kwartaal van 2022 niet voldoende om de januari dip van 11,7 procent weg te poetsen.

 

Merken

De populairste automerken in het eerste kwartaal van 2022 waren achtereenvolgens KIA met 7.037 registraties en 9,0 procent marktaandeel, Volkswagen (5.951 en 7,6 procent), Toyota (5.913 en 7,5 procent), Peugeot (5.417 en 6,9 procent), BMW (4.929 en 6,3 procent. Ook in maart voert Kia de registratieranglijst aan met 2.474 auto’s (32,0 procent meer dan in maart 2021). Daarna volgen achtereenvolgens BMW (1.712 registraties; 9,5 procent meer), Peugeot (1.635; -1,5 procent), Volkswagen (1.623; -28,3 procent) en Toyota (1.531; -15,1 procent). De rest van de top-10 bestond in maart uit Volvo (1.502), Skoda (1.381), Audi (1.282), Hyundai (1.229) en Mercedes (1.219).

Er zijn in het eerste kwartaal meer auto’s door Bentley geregistreerd dan door Alfa Romeo (51 versus 50). Toch deden de Italianen in maart geen slechts zaken, althans relatief gezien. De afzet verdubbelde afgelopen maand ruimschoots van 4 registraties in maart 2021 naar 11 auto’s. Andere merken die in maart hun afzet (vrijwel) wisten te verdubbelen, waren in alfabetische volgorde Cupra, DS, Fiat, Honda, Hyundai en MG. Minder sterke groeiers, maar nog steeds wel in staat om hun marktaandeel afgelopen maand te vergroten, waren Audi, BMW, Dacia, Kia, Mazda, Mini, Nissan, Polestar, Porsche, Skoda, Suzuki, Tesla en Volvo.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die totaal niet wisten te profiteren van de hogere autoverkopen in maart en hun afzet tegen de trend in juist zagen dalen. Dat zijn in alfabetische volgorde Citroën, Ford, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lexus, Mercedes, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Smart, Toyota en Volkswagen. In dit rijtje staan, naast een 2-tal klassieke SUV specialisten, relatief veel merken uit het ‘grijze midden’ die enerzijds niet echt op prijs (kunnen) concurreren en anderzijds geen premium status hebben.

Uitzonderingen op bovengenoemde omschrijving zijn Jaguar en Lexus. Geen van beide premium spelers weten indruk te maken met hun elektrische aanbieding, de ooit prijzen winnende I-Pace (maar veel ontevreden eigenaren) en de van meet af aan ondermaatse UX 300e. Een veelzeggend teken. Toch gaat de meeste (negatieve) aandacht uit naar Opel, dat in maart bijna 60 procent minder auto’s op kenteken wist te zetten. Op de Vivaro na waren afgelopen maand alle modellen uit de gratie. Dat kan slechts ten dele worden verklaard door het chiptekort, want zustermerk Peugeot wist veel beter overeind te blijven. Maar met 669 registraties in maart moest Opel zelfs het nog niet zo lang geleden gemarginaliseerde (maar dankzij de 500e herboren) Fiat voor laten gaan.

 

Modellen

De populairste modellen in het eerste kwartaal van 2022 waren achtereenvolgens de Volvo XC40 met 1.934 stuks en 2,5 procent marktaandeel, de KIA Niro (1.923 en 2,4 procent), de Peugeot 2008 (1.828 en 2,3 procent), de KIA Picanto (1.827 en 2,3 procent) en de Peugeot 208 (1.795 en 2,3 procent). De rode draad: op de Picanto na zijn dit allemaal modellen die ook leverbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering.

Ook in maart voert de Volvo XC40 de registratieranglijst op modelniveau aan met 882 exemplaren (38,3 procent meer dan in maart 2021). Daarna volgen de Kia Picanto (673 registraties; 14,5 procent meer), de Fiat 500 (653; +97,9 procent), de Peugeot 208 (643; +21,3 procent) en de Kia Niro (628; +38,0 procent). De rest van de top-10 bestond in maart uit de Kia Niro (628), de Peugeot 2008 (540), de Mini Hatch (507), de Nissan Qashqai (500), de Skoda Enyaq iV (490) en de Audi Q4 e-Tron (426).

Maar liefst 951 exemplaren van de 01 werden door Lynk & Co in het eerste kwartaal op kenteken gezet. Die Aziaat is daarmee heel wat populairder dan de Honda E. Daarvan gingen in het eerste kwartaal welgeteld 7 exemplaren over de toonbank. Modellen die in maart minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3/S3/RS3 (384), de Audi Q4 e-Tron (426), de Fiat 500/500e (653), de Hyundai Tucson (300), de Kia (e-)Niro (628), de Kia Picanto (673), de Mini Hatch (507), de Nissan Qashqai (500), de Peugeot 208 (643), de Peugeot 2008 (540), de Renault Captur (350), de Skoda Enyaq iV (490), de Toyota Yaris (422), de Toyota Yaris Cross (331), de Volkswagen T-Roc (358) en de Volvo XC40 (882).

 

Elektrisch

Het eerste, uitsluitend in volledig elektrisch uitvoering leverbare, model in de ranglijst is de Skoda Enyaq iV met 490 registraties in maart. Daarna volgen de Audi Q4 e-Tro (426), de Kia e-Niro (405), de Fiat 500e (386), de Tesla Model Y (273), de Kia EV6 (267), de Volkswagen ID.4 (204), de BMW iX3 (196), de Tesla Model 3 (195) en de Volkswagen ID.3 (182).

Emissievrije personenwagens waren in maart goed voor 19,7 procent van de registraties tegen 8 procent vorig jaar. De winst gaat ten koste van het marktaandeel voor benzinemodellen. Die waren vorig jaar goed voor 58 procent van de verkopen; op zich al een dieptepunt. Nu is dat nog maar 41,5 procent. Het marktaandeel van dieselauto’s is vrijwel verdampt: daar was afgelopen maand nog 2 procent van over. Nog niet zo lang geleden waren dieselauto’s goed voor 20 procent van de verkopen. De rest van de markt (ongeveer een derde) was afgelopen kwartaal voor de deels elektrische auto’s, oftewel de hybride modellen in al zijn vormen.

 

Prognose

Als gevolg van de aanhoudende chiptekorten, logistieke verstoringen als gevolg van coronamaatregelen, de oorlog in Oekraïne, stijgende grondstofprijzen en het broze economische vertrouwen is het nagenoeg onmogelijk om concrete verwachtingen over de markt uit te spreken. De Bovag en de RAI Vereniging houden vooralsnog vast aan hun eerdere prognose van 390.000 registraties in 2022, hetgeen een stijging van ongeveer 20 procent ten opzichte van kalenderjaar 2021 zou betekenen. Daarvoor dienen de leveringen in de tweede helft van het jaar echter weer op gang te komen; de orderboeken van dealers en importeurs zijn immers goedgevuld momenteel. Autointernationaal denkt echter dat de branche in zijn handjes mag knijpen als het er 350.000 worden. Van een duurzaam herstel na de corona pandemie lijkt namelijk in China (waar veel auto’s en onderdelen vandaan komen) geen sprake te zijn.

Reageren is niet mogelijk.